پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در کشورهای دیگر نهادها سازمان علم را ساماندهی می‌کنند، اما در ایران به سازمان علم توجه خاصی نمی‌شود.این جامعه شناس با تأکید بر اینکه انسانیت و تحصیل‌ دو موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: معمولاً هر کسی که تحصیل کرده باشد آدم خوبی نیست.

شعار سال: سیدجواد میری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد: برای رسیدن به فرهنگ گفتگو بدون تخاصم باید به سنت‌های فکری، فلسفی، فقهی و علمی در تمدن اسلامی و پیش‌تر از آن در تمدن ایران باستان بازگشت و الگوبرداری کرد؛ مسائلی همچون گفتگوی علما، فلاسفه با یکدیگر و تضارب آراء آن‌ها.

وی با بیان این پرسش که چرا در گذشته امکان گفتگو با علم به اینکه افراد افکارشان با یکدیگر متفاوت است وجود داشت اما امروز این امکان وجود ندارد؟ گفت: در این مورد باید بررسی شود آدم‌هایی که امروز در ایران تحصیل‌کرده‌اند کجا درس‌ خوانده‌اند.

میری افزود: مبنای استخدام و پذیرش افراد در دانشگاه باید شایسته‌سالاری، هوش و ذکاوت آن‌ها باشد.

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه انسانیت و تحصیل‌ دو موضوع متفاوت است، خاطرنشان کرد: معمولاً هر کسی که تحصیل کرده باشد آدم خوبی نیست. علامه طباطبایی زمانی که از نجف تبریز برمی‌گشتند، سیدعلی قاضی به ایشان توصیه کرد که: «هر از گاهی خود را مصاحبه و مراقبه کند.» پس از سال‌ها یکی از آشنایان علامه طباطبایی که به نجف رفت، سیدعلی قاضی از حال علامه طباطبایی می‌پرسد، آن فرد در جواب گفت: «علامه طباطبایی دائم‌المراقبه شده است

میری در ادامه توضیح داد: فضیلت و علم در مدل آموزش‌ دانشگاهی دو معقولِ جدا از هم شده است؛ فرد فکرش یک‌چیزی است و وجودش یک‌چیز دیگر. اساساً تمدن و علم جدید مبتنی بر پیوند فضیلت و دانش نیست. فضیلت یک مسئله اخلاقی و دانش یک معقولِ فکری محسوب می‌شود.

وی با توجه به وضعیت موجود در دانشگاه یادآور شد: یکی از راه‌های اینکه افراد وارد دانشگاه و پست‌های دانشگاهی شوند و مدارج عالی را سپری کند این است که شخصیت‌ خود را پنهان کنند و به آن چیزهایی که باور ندارند، به خاطر نگه‌داری از پست خود تظاهر کنند.

این محقق در پایان سخنانش گفت: همین موجب می‌شود که استادان در مناظره با یکدیگر ناسزا می‌گویند، برای رفع این مشکل باید ساختار دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. در کشورهای دیگر نهادها سازمان علم را ساماندهی می‌کنند اما در ایران به سازمان علم توجه خاصی نمی‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 18 آبان 97، کدخبر: 323970، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
م.آ75
متاسفانه کشور بجای بهت دادن به علم به موضوعات دیگه توجه میکن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین