پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۷۲۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
احمد مسجد جامعی معتقد است: در تهران به دلیل غلبه حضور رسانه‌ها و بازتاب آن، افرادی که می‌خواهند با گروه‌های موسیقی خیابانی برخورد کنند زوایای موضوع را بیشتر بررسی می‌کنند و از این جهت با مشکل ویژه‌ای در پایتخت مواجه نشده‌ایم.

شعارسال: ترانه ای قدیمی شادی را می‌خواند، صدای سازش چهره خسته و گرفته عابران را شاداب می کند. عابران شتابان شهر مکثی می کنند و دقیقه ای بعد اسکانسی از جیبشان در می آورند و می گذارند داخل جعبه ساز مرد جوان و می روند این نواها حال خیابان و عابران را خوب می کنند.

گاهی هم پر سوز می‌زنند مانند پیرمردی که کنار متروی فردوسی با سازدهنی‌اش غم عالم را به دل آدم می‌ریزد .با این که سال‌ها است خیابان‌های شهر استیج این نوازندگان است اما هنوز از ماموران شهرداری و انتظامی در امان نیستند.

اعضای شورای شهر چهارم زمانی زمزمه‌هایی برای ساماندهی این نوازندگان مطرح کردند. هرچند در حد همان زمزمه ماند و هرگز اتفاق جدی در این حوزه اتفاق نیفتاد.

هفته پیش بود که انتشار تصاویری از برخورد با یک گروه موسیقی خیابانی در رشت یاد برخوردهایی که با این گروه ها می‌شود را زنده کرد. اتفاقی که هنوز هم در خیابان‌های شهرهای مختلف از جمله تهران می‌افتد. شاید دیگر دوربین‌ها حساسیتی برای ثبت آن ندارند یا در توافقی نانوشته قبل از آن که برخوردی صورت بگیرد خودشان سازشان را بر می‌دارند و می‌روند.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی در پایتخت و برخورد سلیقه‌ای با این گروه‌ها می‌شود به  می‌گوید: گروه‌های موسیقی در شهر تهران با مشکل روبرو نیستند.

او با اشاره به برخورد در رشت با گروه موسیقی خیابانی می‌گوید: در برخی از شهرها ممکن است این برخوردها دیده شده است اما در تهران به دلیل غلبه حضور رسانه‌ها و بازتاب آن، افرادی که می‌خواهند با گروه‌های موسیقی خیابانی برخورد کنند زوایای موضوع را بیشتر بررسی می‌کنند و از این جهت با مشکل ویژه‌ای در پایتخت مواجه نشده‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه می کند: البته گروه‌های موسیقی خیابانی مقتضیات را با توجه به شرع می‌دانند و هر جایی اقدام به برپایی موسیقی خیابانی نمی‌کنند. این گروه‌ها بیشتر در فضاهایی همچون اطراف خانه هنرمندان، تئاتر شهر، تالار وحدت و دیگر فضاهایی از این دست، موسیقی اجرا می‌کنند و در واقع فهم عمومی درباره این برنامه‌ها شکل گرفته است و از این بابت در تهران مشکلی نداریم.

حجت نظری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است برای آن که این گروه های موسیقی خیابانی با مشکلی رو به رو نشوند باید با وزارت ارشاد هماهنگ شود و مجوزهای لازم از سوی این وزارت خانه صادر شود.

او به اسکان نيوز می گوید: درحوزه موسیقی خیابانی ورود مدیریت شهری کفایت نمی کند و باید وزارت ارشاد در این حوزه تعیین تکلیف کند. اگر این همکاری از سوی ارشاد و نهادهای مسئول انجام شود مدیریت شهری آمادگی لازم را برای فراهم کردن فضاهای لازم این گروه ها دارد زیرا باعث افزایش نشاط اجتماعی می شود.

او تاکید می کند: تا ارشاد مجوز ندهد ما عملا نمی توانیم کاری کنیم و هر حرکتی از ما به سرانجام نمی رسد و حتی اگر شورای شهر مصوباتی هم در این زمینه داشته باشد احتمالا در هیات تطبیق فرمانداری رد می شود چون شورا عملا به حوزه اجرای نهادهای دیگر ورود پیدا کرده است.

بسیاری از نوازندگان خیابانی گلایه دارند که شهرداری با آنها به عنوان سدکنندگان معبر برخورد می کند . شهرداری دست کم می تواند از چنین نگاهی به نوازندگان خیابانی پرهیز کند.

نظری در این خصوص نیز توضیح می دهد: مگر شهرداری می تواند چنین نگاهی نداشته باشد ،این جزو قانون است و اگر شهرداری این کار نکند عملا بی قانونی کرده است اما اگر مجوز ارشاد و نهادهای مسئول باشد عملا دست شهرداری برای همکاری باز است و ما نیز قول همکاری و حمایت را می دهیم .

سال ها است صدای ساز این نوازندگان در لابه لای صدای بوق ،موتور سواران به گوش می رسد ،اما هنوز بر اساس حال خوب آنها که قرار است با آنها برخورد کنند می توانند در مکان همیشگی شان بنشیند و راحت بنوازنند و دست خوشی هم بگیرند! و یا با ترسی همیشگی مراقب باشند سازشان به دو نیم نشود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 7آذر 97، کدخبر: 15845،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین