شعارسال: استاد قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع
تفسیر قطرهای به بیان پیامها و نکتههای دیگری از آیه هفتم سوره بقره پرداخته
است.
نکتههای آیه: « خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ
وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ »
(بقره/(7
قلب
منیب، آن است که بعد از توجّه به انحراف و خلاف، توبه و انابه کرده و به سوى خدا
باز گردد. ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار و گفتار انسان است.
خداوند در آیات قرآنى، نه
ویژگى براى قلب کفّار بیان کرده است:
الف: انکار حقایق. «قُلوبُهم
مُنکِرة» (نحل،(22
ب: تعصّب. «فى قلوبهم
الحَمیّة» (فتح،(26
ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ
اللّه قُلوبهم» (توبه،(127
د: قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ
لِلقاسیَة قلوبهم» (زمر، 22)
ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى»
(روم، 52)
و: آلودگى و زنگار. «بَل
رانَ على قلوبهم» (مطففین، 14)
ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض»
(بقره، 10)
ح: ضیق. «یجعلْ صَدره
ضَیّقاً» (انعام، 125)
ط: طبع. «طَبع اللّه علیها
بکفرهم» (نساء، 155)
قلب انسان، متغیّر و
تأثیرپذیر است. لذا مؤمنان این چنین دعا مى کنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ
هدیتنا» (آل عمران، 8) خدایا! دلهاى ما را بعد از آنکه هدایت نمودى، منحرف مساز.
امام صادق علیه السلام
فرمودند: این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان
ندانید.(تفسیر نورالثقلین(
پیامهای آیه: « خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ
وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ »
(بقره/7)
* درک
نکردن حقیقت، شاید بالاترین کیفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم«
* کفر و
الحاد، سبب مهر خوردن دل ها و گوش هاست. «الذین کفروا... ختم اللَّه«
* در
اثر پافشارى بر کفر، امتیازات اساسى انسان (درک حقایق و واقعیّات) سلب مى شود.
«الّذین کفروا... ختم اللَّه«
*کیفر
الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذین کفروا... ختم اللَّه«
آرى، جزاى کسى که حقّ را
فهمید وبر آن سرپوش گذاشت، آن است که خدا هم بر چشم، گوش، روح و فکرش سرپوش گذارد.
در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مى کند. چنان که امام رضاعلیه
السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت کفر آنهاست. (تفاسیر نورالثقلین و کنزالدقائق)
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاريخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395، کد خبر: 173796، www. mizanonline.ir