پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کميته سلامت جمنا بهانه مناسبي بود تا غلامعلي حدادعادل تندوتيزترين نقدهاي خود را روانه دولت کند و در عين حال اعلام كند که با همه نقدها حاضر است به دولت کمک کند بدون آنکه صورت‌حسابي بفرستد. حدادعادل بي‌آنکه حرفش را در لفافه بزند، مدعي به‌کارگيري اصلاح‌طلبان و آنچه اهالي فتنه مي‌خواند در پست‌هاي دولتي شده و در نهايت هم مي‌گويد اين چهره‌ها حالا منتقد دولت شده‌اند.

شعار سال: غلامعلي حدادعادل در سخنانش راهبرد نظام سلطه در ارتباط با ايران را تحريم اقتصادي دانست و گفت: معلوم بود با برجام هم نمي‌خواهند تحريم‌ها را لغو کنند. از روز اول هم نتيجه برجام را پيش‌بيني مي‌کردم؛ بنده منتقد دولت هستم و اين موضوع مشخصي است اما با اينکه تندي‌هاي برخي‌ها را ندارم، از روز اول گفتم من دلواپس هستم؛ هرچقدر هم مي‌خواهيد فحش بدهيد؛ چون من باور نمي‌کنم آمريکايي‌ها به عهدشان در برجام پايبند باشند و آنها کاري نمي‌کنند که باعث قوت ما شود.وي راهبرد مکمل تحريم را راهبرد آزادکردن فضاي مجازي عنوان کرد و ادامه داد: اين اقدام يعني آنچه به سود ملت است بايد تحريم باشد آما آنچه به ضرر کشور است، بايد آزاد شود؛ مانند دو تيغه قيچي. تحريم، پيوست فرهنگي تبليغاتي نياز دارد که از طريق فضاي مجازي دنبال شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هدف از تحريم‌ها را ايجاد شورش و ناامني دانست و گفت: هدف آنها از فضاي مجازي، رخنه در ايمان و باور مردم و جوانان است؛ همچنين ايجاد بدبيني در مردم نسبت به نظام و نيروهاي انقلاب نسبت به يکديگر. اگر همين تلگرام را ملاحظه کنيد، مي‌بينيد مطالبي در آن از آن طرف مي‌آيد و همين هدف را دنبال مي‌کند.

بايد بدانيم دشمن اصلي کيست
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: در عين حال که دولت را نقد مي‌کنيم بايد بدانيم دشمن اصلي کيست و بايد در نقدمان از دولت، مقصودمان روشن باشد؛ يعني هيچ کاري نکنيم که به هدف دشمن اصلي کمک کرده باشيم.
حدادعادل مشکل اصلي اقتصاد کشور را ناشي از بي‌‌تدبيري دانست و با بيان اينکه خود دولتي‌ها هم به اين موضوع اذعان دارند، اظهار كرد: يک بار دلار را چهارهزارو 200 تعيين مي‌کنند و بعد مي‌گويند اشتباه بوده است. احتمالا امروز هم سياست‌هايي را دنبال مي‌کنند که بعدا خواهند گفت اشتباه بوده است.وي با بيان اينکه هدفمان در نقد دولت اين نيست که آنها را کنار بزنيم و خودمان پست‌ها را‌‌‌ بگيريم، گفت: جرياني در کشور وجود دارد که از اين دولت پشتيباني کرد و وقتي دولت رأي آورد، همه نيروهايشان را از عناصر فتنه تا ديگران، سر کار گذاشتند و از بخشدار‌ي‌ها گرفته تا جاهاي ديگر را در دست گرفتند اما حالا که به عملکرد نگاه مي‌کنند، منتقد دولت شده‌اند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آنها پيروزي در انتخابات را دوگانه دلواپسان- دل‌آرامان طراحي کردند ولي امروز همان‌ها تبديل به منتقد شده‌اند.حدادعادل با بيان اينکه موضع ما با اين جريان فرق مي‌کند‌، تصريح کرد: درد و دغدغه ما انقلاب و استقلال کشور است نه قدرت. بنابراين ما بسياري از گلايه‌ها را در سينه پنهان مي‌کنيم. نقدي هم اگر مي‌کنيم براي کمک به اداره کشور است. جايي هم که نياز باشد و بتوانيم، به دولت کمک مي‌کنيم و صورت‌حساب هم نمي‌فرستيم که سهم ما چه شد.
وي با اشاره به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب، عنوان کرد: ما همان جمع‌بندي گذشته را داريم و به آن معتقدتر هم شده‌ايم؛ يعني جاي يک حرکت تشکيلاتي جديد در کنار تشکل‌هاي موجود که بتواند جمع کثيري از نيروهاي معتقد سراسر کشور را جمع کند، خالي است.

همه وظيفه ما انتخابات نيست
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه جبهه مردمي مي‌تواند به چنين هدفي نائل شود، گفت: مدعي عصمت نيستيم و نمي‌گوييم هرچه انجام داده‌ايم درست بوده؛ ايرادهايي هم وجود داشته اما هر تصميمي گرفته شده در چارچوب اساسنامه بوده است.حداد‌عادل با اشاره به در‌پيش‌بودن انتخابات مجلس ۹۸، تصريح کرد: براي ما وحدت شرط اصلي است؛ اما شرط لازم نه شرط کافي. شرط کافي، حضور است و اينکه انديشه انقلاب را تبيين کنيم‌.او ادامه داد: راهبردهاي کلان را رهبر انقلاب تعيين مي‌کنند و وظيفه نيروهاي پيرو انقلاب اين است که اين انديشه‌ها را تبيين کنند. يکي از وظايف هم انتخابات است و به‌موقع بايد درباره آن تصميم گرفت؛ اما همه وظيفه ما انتخابات نيست‌. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان با بيان اينکه بايد با آگاهي‌بخشي، ملت را در برابر توطئه‌ها واکسينه کنيم، خاطرنشان کرد: اين وظيفه هر کسي است که تشخيص مي‌دهد و نبايد کوتاهي کند. اگر به وظيفه‌مان عمل کنيم، خدا به قولي که به مؤمنان داده است، عمل مي‌کند.

حداد‌عادل به چه استناد کرده است؟
حداد‌عادل در حالي اين سخنان را مطرح مي‌کند که بحث ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان چند روزي است که خود به محل مناقشه تبديل شده است. موضوع بحث از زماني آغاز شد که محمود واعظي پيروزي روحاني را در سال‌هاي 92 و 96 وابسته به هيچ ائتلافي ندانسته و گفته بود: «اينکه ما در سال ۹۶ با گروهي نشسته باشيم و با هم چيزي را به‌عنوان ائتلاف امضا کرده باشيم؛ خير، نه در سال ۹۲ اين کار را کرده‌ايم و نه در سال 96».
اين سخنان واکنش‌هاي متعددي در جريان اصلاح‌طلبي داشت؛ جرياني که هم در سال 92 و هم سال 96 از روحاني حمايت کرده و البته در ازاي اين حمايت نتوانست سهمي در چيدمان کابينه‌هاي روحاني داشته باشد. واکنش‌ها با محمدعلي ابطحي و جوادي‌حصار آغاز شد و حالا در تازه‌ترين انتقادها به واعظي، حسين مرعشي و ميرلوحي هم اضافه شده‌اند. مرعشي در توييتي نوشت «به آقاي واعظي بگوييد شکسته‌نفسي مي‌کنيد؛ آقاي روحاني با اتکا به شما پيروز انتخابات شد. اصلاح‌طلبان که هيچ؛ حتي اعتدالي‌ها هم در پيروزي آقاي روحاني نقش نداشتند. فقط شما بوديد». ميرلوحي، از اعضاي حزب اتحاد ملت، هم به تسنيم گفته است: «آقاي واعظي به‌عنوان يکي از نزديکان رئيس‌جمهور و کسي که رياست دفتر او را برعهده دارد، بايد نهايت تلاش خود را به کار ببندد تا روابط ميان دولت و حاميان انتخاباتي او حفظ شود. اگر در سال 92 ائتلاف ميان اصلاح‌طلبان و اعتداليون شکل نمي‌گرفت، آقاي روحاني نمي‌توانست پيروز انتخابات شود».در‌اين‌ميان نکته درخور‌توجه فاصله‌اي است که بين حاميان اصلاح‌طلب روحاني و رئيس دولت دوازدهم اتفاق افتاده است. نظرات اصلاح‌طلبان حتي در چينش کابينه هم مورد توجه قرار نگرفت تا اينکه حسن روحاني بالاخره جمعي از اصلاح‌طلبان را به حضور طلبيد و به نظر مي‌رسيد که بعد از آن رابطه دولت و اصلاح‌طلبان بهبود خواهد يافت. اين‌طور نشد و در عوض روزبه‌روز دايره انتقادات اصلاح‌طلبان گسترده‌تر شد. حالا هم واعظي آب پاکي را روي دست آنها ريخته است.در چنين شرايطي اصولگراياني که از ابتداي روي‌کارآمدن دولت روحاني به عملکرد او به‌ويژه برجام نقد داشتند، مدعي حضور اصلاح‌طلبان و آنچه فتنه‌گر مي‌خوانند، در دولت شده‌اند. آنها حتي پا را فراتر گذاشته و خواستار اخراج اصلاح‌طلبان از دولت شده‌اند. اين نکته‌اي بود که هم در بيانيه حزب مؤتلفه مورد اشاره قرار گرفته و هم به‌تازگي علم‌الهدي، امام جمعه مشهد، آن را خاطرنشان کرده بود.حالا حدادعادل در پوزيشني که به گفته خودش آرام‌تر از ساير دوستان دلواپس خود است، از دولت نخواسته تا اصلاح‌طلبان را اخراج کند؛ اما با عباراتي خاص گفته که حاضر به کمک به دولت است؛ بدون آنکه چشمداشتي داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 1 دی 97، شماره: 3322


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین