پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
مراسم رونمایی از کتاب «تحریرالاصول» که تقریر دروس خارج اصول امام خمینی توسط آیت‎الله جوادی آملی است، با سخنان این مرجع تقلید و حجت‎الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد. آیت‎الله جوادی آملی از تأخیر چندین ساله‌‏ای گفت که برای چاپ اثرش به مصلحت دانسته و یادگار امام هم به انتقاد از شیوه دینداری پرداخت و تأکید کرد که امروزه با جامعه‎ای مواجه شده‎ایم که انتظارات آن فراتر از چیزی است که ما در کتاب‎ها می‎خوانیم؛ مشکل از کسانی است که اینها را باید به ما یاد می‎دادند و ندادند.

شعار سال: الله جوادی آملی در این مراسم که صبح دیروز در بنیاد بین حضور این مرجع عالیقدر تقلید، یادگار امام، علما و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: این کتاب تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) و متعلق به 63 سال پیش است که تا امروز اجازه چاپ آن را نمیدادیم؛ چون نگران بودیم که معاذالله ما را درگیر القاب و اوصاف و خیال کند اما الآن که وقت رفتن است و هیچ نگرانی از این بابت نداریم، اجازه چاپ این اثر را دادیم.

این مرجع تقلید افزود: اگر می‌‏بینیم حرف یک روحانی مانند حضرت امام اینچنین در جامعه اثر داشت و حرف دیگران نه، به این دلیل است که امام داغ دین داشت و به همین دلیل سخنش در دل ملت اثر میگذاشت؛ والا حرف همان حرف بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بین تولید علم و دلالی علم فرق است. هیچ کدام از دلالان تولیدکننده نیستند و تنها سخنان و نظرات دیگران را منتقل می‏ کنند.

دلال علم شدن هنر نیست. الآن به برکت امام و شهدا حوزه غنی‌‏ترین دوره خود را میگذراند. حالا بزرگانی هستند که یا نمی‌‌شناسیم یا نمی‌خواهیم معرفی کنیم. راه حکیم شدن باز است؛ باید راه دلال شدن را ببندیم.

یادگار امام: دینداری ما کاریکاتوری است

در ادامه این مراسم حجتالاسلام سیدحسن خمینی با اشاره به خصلت شجاعت امام راحل گفت: ترس یا شجاعت، طمع یا خوف، حسد یا کینه، حب نفس یا حب ذات ربوی ما را به حرکت وا می‌‏دارد و درس و بحث بهانه‏‌هایی است که میتوانیم با آن خودمان را توجیه کنیم. شاید به این جهت است که از فقه هم حماسه و هم رکود امکان بیرون آمدن دارد.

یادگار امام با تأکید بر اینکه «چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید»، افزود: اگر مشکلی میبینیم به این دلیل است که جان و روح ما مشکل دارد.

مرحوم مطهری تعبیر می‏ کنند که امام مانند یک مغناطیس جان‌های شاگردان را منظم می‌کرد. در بررسی امور اگرچه باید به دنبال دلیل گشت اما بیش از دلیل باید علت‌های درونی خود را بازیابی کنیم. وی اظهار کرد: دینداری ما کاریکاتوری است و تناسب‏ ها در آن برهم ریخته است. آیا واقعاً قبح اعمال در نگاه ما به همان اندازه است که شریعت میگوید؟! الغیبة اشدّ من الزنا.

اگر کسی به خمر لب زده باشد، هرگز با او رفاقت نمیکنیم، اما یقین دارم پشت سر کسی که پنج دقیقه قبل غیبت کرده نماز هم میخوانیم. آیا توانستهایم حب نفس را از دنیای خودمان دور کنیم؟! همه دنبال کاسبی هستیم. همه آنچه مردم از ما انتظار دارند، آن چیزی نیست که در کتابها میخوانیم. امروزه با جامعهای مواجه شدهایم که انتظارات آن فراتر از چیزی است که ما در کتابها میخوانیم؛ مشکل از کسانی است که اینها را باید به ما یاد میدادند و ندادند.

اگر کسی ظلم میکرد، امام نمیتوانست سکوت کند

سیدحسن خمینی یادآور شد: یکی از ویژگیهای بزرگ امام این بود که به دین نگاه کاریکاتوری نمی‌‌کرد و اگر کسی ظلم کرده بود نمیتوانست سکوت کند. این گونه نبود که فریاد بابت یک مشروب فروشی یا سینما بالا برود و نسبت به اصل مسأله سکوت کند؛ با این رفتار بود که مردم در امام دوای درد خودشان را دیدند. اعجاز سخن امام این بود که به علل رجوع می‌کرد و دست روی دردها میگذاشت. امام درد مردم را نشان داد و خودش دوای درد شد؛ یعنی هم کمند بلای مخالفان انسانیت و هم کلید نجات انسانیت شد. وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌‏های ممتاز امام همین است که شاگردان را در فضای مغناطیس وجود خودشان پرورش دادند و تحت تأثیر آن فضا عمق و جان گرفتند. این مغناطیس از نزدیکان امام شروع شده تا کسانی که او را ندیدهاند. آنها ولایت فقیه را از راه مقبوله عمر بن حنظله نفهمیدند، بلکه چون امام آن را پیریزی کرده بودند، آن را دوای درد خودشان دیدند و گفتند اگر آن چیزی که میگویی، تو هستی خوب است.

وی ادامه داد: جذب امام شدن برای طلبهها تابع شخصیت امام بود؛ چون او را چنان یافتند که باید بود. یادگار امام با اشاره به تعبیری از رهبر معظم انقلاب افزود: مقام معظم رهبری چند بار به طور خصوصی به من گفتند و شاید جای دیگر هم گفته باشند که اگر ما بعدها میشنیدیم که چنین آدمی آمد و رفت غبطه میخوردیم که چرا او را ندیدیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه ایران تاریخ انتشار 8 دی 97، کدخبر: 495215، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
چندان موافق نظرات حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص قوی بودن حوزه نیستم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین