پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: برخلاف گفته برخی کارشناسان که ادعا می‌کنند دریاچه ارومیه قابلیت احیا ندارد عملکرد برنامه‌ای دو سال اخیر نشان می‌دهد باوجود محدودیت‌های بودجه‌ای،آب دریاچه‌ هم از نظر سطحی و هم از نظر حجمی افزایش یافته است این در حالی است که میزان بارش امسال در حوضه آبریز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9 میلیمتر کمتر است.

شعار سال: عیسی کلانتری در گفت‌وگو با «ایران» که در شماره یکشنبه انتشار یافته به تشریح موارد یاد شده پرداخته است، که در ادامه می خوانیم:

رئیس جمهوری سه‌شنبه هفته جاری در ادامه سفرهای استانی به استان آذربایجان‌غربی می‌رود. یکی از برنامه‌های مهم رئیس جمهوری در این سفر بازدید هوایی از دریاچه ارومیه و بررسی پیشرفت برنامه 2 سال اخیر ستاد احیای دریاچه ارومیه است. در این خصوص عیسی کلانتری مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با «ایران» از تدوین کامل گزارش مربوط به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت این گزارش در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفته است.

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در 2 سال نخست برنامه احیا که بر محور تثبیت بنا شده 26 برنامه و 77 پروژه تعریف شده است که در آخرین گزارشی که به رئیس جمهوری ارائه شده در برنامه تثبیت وضعیت دریاچه در 2 سال گذشته کاملاً موفق بوده ایم و برنامه بهتر از آنچه فکر می‌کردیم پیش رفته است.

وی افزود: بر اساس برنامه در دو سال حجم آب باید به یک میلیارد و 880 متر مکعب و وسعت آن به 220 کیلومتر می‌رسید اما اکنون حجم آب 2 میلیارد و 990 مترمکعب و وسعت دریاچه به 500 کیلومتر رسیده است که این ارقام نشان می‌دهد ما از برنامه جلوتر هستیم.

کلانتری با انتقاد از کسانی که احیای دریاچه را غیر ممکن می‌دانند، گفت: دستاورد بزرگ برنامه دو ساله نشان داد اگر دولت در احیای دریاچه جدی باشد و منابع تأمین شود دریاچه قابلیت احیا دارد و هم سطح و هم عمق آب قابلیت افزایش دارد.

وی گفت: برخی افزایش آب دریاچه را به‌خاطر افزایش بارش‌ها ارزیابی می‌کنند در حالی که افزایش 20 سانتیمتری عمق دریاچه در حالی است که امسال بارندگی‌ها 9 میلیمتر کمتر از سال گذشته بوده است.

*اقدامات انجام گرفته در طرح نجات دریاچه ارومیه

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: پس از حدود شش ماه کار مطالعاتی فشرده که با حضور بسیاری از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور با چندین سال سابقه کار اجرایی تا استادان خبره دانشگاهی انجام پذیرفت؛ عملاً نخستین مصوبه اجرایی لازم‌الاجرای هیأت وزیران در دستگاه‌های اجرایی در طرح نجات دریاچه ارومیه در آبان ماه 1393 به تصویب رسید که مجموعه این پروژه‌ها با رویکرد کلان، در شش دسته‌بندی کلی تقسیم می‌شود که شامل اقدامات مطالعاتی و نرم افزاری، تأمین آب برای دریاچه از منابع آب جدید، اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات خشک شدن دریاچه، تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق اقدامات فیزیکی و سازه‌ای، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به میزان 40 درصد، کنترل، کاهش و برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه آبریز است. در کنار این دسته‌بندی، مجموعه طرح‌ها از لحاظ بازه زمانی ترسیم شده برای حصول اثربخشی در سه دسته‌بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم‌ شدند.

بر اساس گزارشی که ستاد احیای دریاچه ارومیه به رئیس جمهوری ارائه کرده با استناد به نقشه راه 10 ساله تدوین شده برای احیای دریاچه ارومیه و با هدف احیای اکولوژیکی دریاچه در سال93، 95-94 و 1402-94 به عنوان سال‌های تثبیت شرایط دریاچه ارومیه و ممانعت از هرگونه تداوم کاهش تراز آن معرفی و هدفگذاری شدند.

با بستن بیلان دریاچه ارومیه از ابتدای مهرماه 94 تا انتهای اردیبهشت 95، مشخص شد که اقدامات مناسب ضربتی مثل لایروبی‌، اتصال زرینه رود، به سیمینه رود، بستن سردهانه‌های انهار، طی سال‌های 93 و 94 باعث شد متوسط 36 درصد تلفات سال‌های گذشته به 15 درصد کاهش یابد و از این طریق از هدررفت بیش از 465 میلیون مترمکعب از آورد رودخانه‌ها جلوگیری به‌عمل آید. در واقع با شرایط بارشی تقریباً ثابت، 465 میلیون مترمکعب آب بیشتر وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تعداد 88 طرح اجرایی جهت پیشبرد برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 95 مصوب شده است که نیازمند تأمین اعتبار 24هزار میلیارد ریال در سال 95 است.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه‌ها و درخواست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 95 تأمین اعتبار کامل و به موقع مصوبه هیأت وزیران تا پیش از، از دست دادن زمان کاری در بسیاری از پروژه‌ها، همکاری بیشتر وزارتخانه جهاد کشاورزی در انجام وظایف محوله ذیل طرح نجات دریاچه ارومیه، تلاش بیشتر سازمان حفاظت‌ محیط زیست در احقاق حقابه‌های زیست‌محیطی دریاچه و تقویت باور برخی مدیران استانی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395، کد مطلب: 82092421 (5359907):www. Irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین