شعارسال: اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد این روزها حاشیهساز شده است و اظهارات دستگاههای مختلف، شهروندان تهرانی را سردرگم کرده است.
برخی اخذ آن را غیرقانونی و برخی قانون میدانند؛ این در حالی است که هر مسئولی در این خصوص حرف مسئول بعدی را تکذیب و رد میکند و در این زمینه مشخص نیست پولی که هماکنون تحت عنوان عوارض اخذ میشود قانونی است یا غیر قانونی؟!
البته رویه شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید، گران کردن زندگی در تهران است و مدیران شهرداری و شورای شهر پایتخت در این زمینه به دنبال اجرایی کردن طرحهای درآمدزا در شهر تهران هستند و پس از طرح ترافیک جدید، این بار به فکر پولی کردن ورود به محدوده طرح زوج و فرد افتادهاند البته ظاهراً در سال آینده طرح اخذ عوارض از تونلهای شهری را هم عملیاتی خواهند کرد!
در روزهای اخیر پیامکهای متعددی به رانندگانی که وارد طرح زوج و فرد شدند مبنی بر پرداخت عوارض در محدوده طرح زوج و فرد ارسال شده است که شهروندان بلاتکلیف هستند که باید این عوارض را پرداخت کنند یا خیر؟ موضوعی که هنوز از سوی مسئولان پاسخ شفافی به آن ارائه نشده است.
محسن پور سیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره اعتقاد دارد که اخذ عوارض قانونی است و اگر خودرویی پلاکش زوج است و در روز زوج در محدوده زوج و فرد تردد میکند، هیچ هزینهای پرداخت نمیکند اما اگر در روز مخالف حرکت کند، باید عوارض پرداخت کند.
وی با بیان اینکه اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند بر اساس مصوبه شورا باید عوارض پرداخت کند، گفت: در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند!
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر کسی در محدوده طرح ترافیک یا در محدوده زوج و فرد (مخالف روز پلاک خود) تردد کند باید عوارض پرداخت کند؛ برای روشن شدن موضوع نامه رسمی به شورای شهر تهران نوشتهایم که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض دریافت میشود و اگر نظر شورای شهر غیر از این است اعلام کند.
به گفته پورسیدآقایی، رئیس شورای شهر تهران به کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران این مسئله را ارجاع داد و آنها بعد از بررسی اعلام کردند گرفتن عوارض زوج و فرد طبق مصوبه است و خلاف قانون نیست.
اما این اظهارات مطرح شده از سوی معاون شهردار تهران توسط محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حملو نقل شورای شهر تهران تکذیب میشود و وی اخذ عوارض از طرح زوج و فرد را غیرقانونی میداند.
وی در این باره گفت: در روزهای اخیر خبری مبنی بر اخذ عوارض در این محدوده از طریق شهروندان بهصورت پیامکی به ما ارسال شد ما این موضوع را به رئیس شورای شهر تهران ارجاع دادیم و از رئیس شورای شهر تهران درخواست کردیم در خصوص این موضوع به معاون شهردار تهران تذکر داده شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی معاون شهردار تهران مبنی بر اینکه اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مورد تایید کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران قرار گرفته است، گفت: پس از این اظهارات، بنده از آقای امینی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران پیگیری کردیم و وی نیز این موضوع را تکذیب کرد.
علیخانی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، اخذ عوارض صرفاً از محدوده طرح ترافیک قانونی است، گفت: شاید در سال آینده بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی شهرداری تهران در این زمینه بررسیهای لازم صورت گیرد اما تا این لحظه هیچ برنامهای برای اخذ عوارض از محدوده طرح زوج و فرد نداریم.
تاکید عضو شورای شهر تهران بر غیرقانونی بودن اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد
اما این تناقضگوییها همچنان ادامه دارد و این بار پیروزحناچی حناچی درباره حواشی مطرح شده درباره اخذ عوارض در محدوده زوجوفرد از خودروها متذکر شد: این موضوع برمیگردد به مصوبه شورای شهر تهران و البته تأیید فرمانداری تهران که بر همین اساس اخذ عوارض در محدوده زوجوفرد قانونی است و شهرداری تهران آن را اجرا کرده است!
اما این پایان کار نبود و پای پلیس هم به این ماجرا باز شده است؛ سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران تأکید کرد که پلیس با پولیشدن محدوده زوج و فرد مخالف است.
اما فرمانداری هم در خصوص اخذ عوارض نظری مخالف با شهرداری تهران دارد، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درباره اختلاف نظر شهرداری، پلیس و کارشناسان حوزه ترافیک در اخذ عوارض و جریمه ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد گفت: اخذ عوارض از سوی شهرداری در این خصوص غیرقانونی است.
غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد و قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبات شورای شهر که به تایید فرمانداری رسیده است؛ اظهار کرد: شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود که در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد از رانندگان وسایل نقلیه اخذ خواهد شد و براساس آن نیز جدولی ارائه داده بود.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، گفت: براساس آن مصوبه محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب 1.5 و محدوده زوج و فرد در حلقه دوم با ضریب 0.5 تعیین شده بو و بعد از اعتراض فرمانداری جدول شماره یک اصلاح شد؛ یعنی فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب 1.5 در آن لحاظ شد و محدوده زوج و فرد از جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح شد.
وی گفت: محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ میشد؛ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.
شهردار تهران: اخذ عوارض تردد در محدوده زوج و فرد قانونی است شهردار تهران درباره اختلافی که میان شورای
شهر و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص اخذ عوارض ورود به محدوده طرح زوج
و فرد در سال جاری وجود دارد، گفت: اخذ این عوارض قانونی است و شورای شهر آن را مصوب
کرده و فرمانداری هم آن را لغو نکرده است. پیروز حناچی در حاشیه هفتمین همایش ملی
مدیریت آلودگی هوا و صدا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمارها نشان میدهد امسال وضعیت
آلودگی هوا بهتر است و مسئولان شهری دلیل آن را اجرای جدیتر معاینه فنی و طرح LEZ میدانند،
البته بارندگی و باد هم در این رابطه تاثیرگذار بوده است. حناچی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود
اینکه میگویند طرح زوج و فرد تاثیر چندانی ندارد باز هم میخواهند برای آن عوارض دریافت
کنند؟ گفت: مطالعات پلیس راهور و شهرداری نشان میدهد طرح زوج و فرد به صورت آنی موثر
بوده و در زمانهایی که این طرح از درب منزل اجرا شده اثر خود را گذاشته است اما این
طرح به شکل مستمر در کاهش میزان آلایندگی تاثیر زیادی ندارد. اما اینکه چه طرحی را
باید جایگزین طرح زوج و فرد کنیم هنوز در کمیته فنی در حال بحث است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت عوارض
برای ورود به طرح زوج و فرد در روز مخالف پلاک در سال جاری قانونی است یا خیر گفت:
هر چیزی که به تصویب شورای شهر رسیده باشد و فرمانداری تهران هم آن را لغو نکرده باشد
قانونی است. شورای شهر دریافت این عوارض را در سال جاری تصویب کرده و در خصوص کسانی
که در پرداخت عوارض دیرکرد داشتهاند تمهیداتی نیز اندیشیده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل
سوبسیتی که در بخش حمل و نقل ارائه میکنیم نمیتوانیم در این حوزه از بخش خصوصی کمک
بگیریم چرا که نمیتوانیم سود این بخش را تامین کنیم. حناچی در خصوص کنفرانس ملی مدیریت آلودگی
هوا و صدا گفت: من اعتقاد ندارم چنین کنفرانسهایی بیاثر است ما زمانی میتوانیم به
نتیجه برسیم که تصمیمات هم جهت اتخاذ کنیم. میزان استفاده از خودروهای شخصی فزاینده
است و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی کاهنده است و از نظر من این به دلیل سیاستهایی
است که همدیگر را خنثی میکنند. شهردار تهران اضافه کرد: در حال حاضر 3
هزار اتوبوس در تهران کم داریم و این درست است که در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکل
مواجهیم اما در تلاش هستیم با کمک دولت و با دریافت فاینانس مشکلات را حل کنیم. متاسفانه
حجمی که نیاز داریم از طریق کارخانجات داخلی قابل برطرفسازی نیست. حناچی همچنین از ترخیص 85 درصد از 70 واگن
مترو که در گمرک بودند خبر داد و گفت: واگن های ترخیص شده به واگنسازی تهران منتقل
شدند و اوایل سال آینده آنها را در دسترس خواهیم داشت.
سایت شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از
خبرگزاری تسنیم و ایسکا نیوز، تاریخ انتشار:9بهمن1397 ،
کدخبر: 1933515 و 17281: www.tasnimnews.com و www.eskannews.com