پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۶۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
متاسفانه در سال‌های اخیر بخصوص سال 97 میزان فوتی دانش آموزان بر اثر حوادثی که در مدارس از جمله ریزش دیوار و آتش سوزی بخاری نفتی گزارش شده است، در حال افزایش است که این موضوع زنگ خطر را در مدارس به صدا در آورده است.هنوز نه تنها حادثه آتش سوزی مدرسه دختران شین آبادی از یادها نرفته است بلکه هنوز از چهره و دست آنان نیز آثار این حادثه تلخ زدوده نشده است.

شعار سال: هنوز نه تنها حادثه آتش سوزی مدرسه دختران شین آبادی از یادها نرفته است بلکه هنوز از چهره و دست آنان نیز آثار این حادثه تلخ زدوده نشده است. از آن سالها تا به امروز وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان به دخترانی که حالا قد کشیده‌اند و بعد از حدود 5 سال مشکلات آنها چندان بهبود نیافته است داده شده است اما امروز نه تنها مشکلات آنها حل نشده بلکه آرزوی دیدار با رئیس جمهور و حل شدن مشکلاتشان به دست وی را دارند. آتش سوزی مدرسه درودزن نیز به همین منوال در سال 85 در استان فارس و بر اثر آتش گرفتن تنها وسیله گرمایشی (بخاری علاءالدین) اتفاق افتاد.

امسال برای دانش آموزان نیز حوادث تلخی اتفاق افتاد که از جمله این حوادث می توان به آتش سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان اشاره کرد که متاسفانه جان چهار دختر دانش آموز در این حادثه گرفته شد. ماموران آتش‌نشانی زاهدان علت این حادثه را آتش گرفتن بخاری نفت سوز در کلاس درس گزارش کردند.

وزارت آموزش و پرورش تایید کرده که سیستم گرمایش در بیش از ۴۰ درصد مدارس و مراکز آموزشی ایران ایمن نیست و نیاز به بازنگری دارد. استفاده از بخاری نفتی به خصوص در مناطق توسعه نیافته‌تر و دورافتاده ایران رواج بیشتری دارد و اخیرا یک مقام وزارت آموزش و پرورش گفت که تعویض و نوین‌سازی سیستم گرمایش مدارس نیازمند تخصیص بودجه کافی است.

سرویس هایی که چندان امن نیست!

اما همه ماجرای به خطر افتادن جان دانش آموزان به بخاری‌های نفتی کهنه و قدیمی باز نمی گردد بلکه حوادث دیگر از جمله تصادف های سرویس‌های مدرسه نیز سبب جان باختن عده‌ای دانش آموزان در سال تحصیلی جدید شده است.

اخیرا دو تصادف مربوط به سرویس‌های مدارس گزارش شده که متاسفانه در آن جان برخی از دانش آموزان به خطر افتاده است.

در همین رابطه «سرهنگ رحمانی» با بیان اینکه تصادف یک دستگاه خودروی سرویس دانش‌آموزان ساعت ۷:۴۰ روز 9 بهمن ماه در فرعی داق‌آباد-خان‌آباد در استان همدان اتفاق افتاد، گفت: « در تصادف این دستگاه پراید به جسم ثابتی برخورد کرده و پنج نفر از شش سرنشین این خودرو که مصدوم شدند

وی با اشاره به اینکه صبح امروز سرویس دانش‌آموزی دیگری نیز واژگون شد و در پی آن دو نفر مجروح شدند، گفت: این حادثه ساعت 8:30 امروز در محور حاتم آباد مهدی آباد استان همدان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: این خودروی پیکان که سرویس مدرسه بود و سرنشینان آن دانش‌آموزان پسر دبستانی بودند، به علت تخطی از سرعت مطمئنه واژگون شده و بر اثر این واژگونی از چهار سرنشین این خودرو دو نفر مصدوم شدند.

نمونه‌های دیگری از این دست وجود دارد. به عنوان مثال اخیرا دادستان عمومی وانقلاب شهرستان بافت از توقیف ۱۸خودروی سواری متخلف سرویس مدارس در این شهرستان خبر داد و گفت: «عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، علت اصلی توقیف خودروهای مذکور بوده است

این در حالی است که سرویس مدارس باید با حساسیت بالایی به افراد داده شود که بتوان به آنها اعتماد کرد و سلامت و جان کودکان به خطر نیفتد اما این اخبار نشان می دهد که چنین حساسیتی وجود ندارد.

از همین روست که «زهراصدراعظم نوری» رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران بر ضرورت مطالبه اجرای مصوبه دولت در خصوص سرویس مدارس توسط شورای شهر تهران تاکید می کند

نوری ادامه داد: «افرادی که این طرح را پیشنهاد دادند دغدغه ایمنی را داشتند و می‌‌‌خواستند در قالب یک مصوبه مشکلات حوزه سرویس مدارس را برطرف کنند و باید تلاش شود تا لایحه بتواند دغدغه‌ای را از جنبه ایمنی جسمی و روحی دانش آموزان برطرف کند

وی به مصوبات موجود در این زمینه اشاره و تصریح کرد: «اگر مصوبه‌‌ای اجرایی نمی‌‌شود راه‌‌حل آن آوردن همان مطالب در لایحه‌‌های بعدی نیست بلکه شورا در کمیته‌‌ها و کمیسیون‌‌‌ها باید سازوکاری را برای نظارت بیاندیشد تا بتواند عملیاتی شدن مصوبات را با قدرت پیگیری کند

آمار دانش‌آموزان فوتی و مصدوم در مدارس

طبق گزارشی که سازمان نوسازی مدارس کشور در اختیار رسانه‌ها قرار داده است از سال ۹۱ تاکنون تمام حوادثی که در مدارس به علت ناایمن بودن باعث تهدید جان دانش‌آموزان شده است به شرح ذیل است:

- روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ حادثه‌ای تلخ برای دانش‌آموزان شین‌آبادی رخ داد که در واقع بر اثر آتش‌سوزی بخاری کلاس در این حادثه، ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدید شدند و دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد.

-در تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال ۹۳ بر اثر ریزش ناگهانی دیوار حیاط یک مرکز پیش دبستانی و دبستان پسرانه ۱۲ دانش آموز مصدوم و روانه بیمارستان شدند. این حادثه به علت فرو ریختن محافظ بین این دیوار و ساختمان در حال ساخت اتفاق افتاد و منجر به مصدومیت تعدادی از دانش‌آموزان شد.

- در تاریخ اردیبهشت سال ۹۵ به دلیل بارندگی، سقف ساختمان دبستان در روستای زهوکی از توابع بخش بندزرک میناب فرو ریخت این مدرسه که بیش از ۲۰۰ دانش آموز در نوبت صبح و عصر دارد، اما خوشبختانه کسی در این حادثه آسیبی ندید.

- سه شنبه ۱۶ شهریور سال ۹۵ بر اثر ریزش دیوار مدرسه‌ای در روستای بجار شهرستان چابهار یک کودک پنج ساله جان خود را از دست داد. در این حادثه سنگینی آوار دیوار فرسوده مدرسه‌ای دیگر در یکی از روستاهای چابهار، موجب این اتفاق شد. البته این کودک از دانش آموزان مدرسه نبوده‌ است.

-شنبه ۱۱ دیماه سال ۹۵ در دبستان شهدای روستای سادات آباد در شهرستان سمیرم استان اصفهان شش دانش آموز بر اثر ریزش دیوار زیر آوار ماندند و مصدوم شدند و علت ریزش دیوار وزش باد گزارش شد.

- سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه سال ۹۶ سقف یک مدرسه خشت و گلی ریخت. این خبر در حالی مطرح شده بود که وزیر آموزش و پرورش پیش از شروع سال تحصیلی جدید خبر داده بود تا پایان سال۹۷ مدارس خشت و گلی و کپری به مدارس استاندارد تبدیل خواهند شد. در پی این حادثه دانش آموزان از هراس به بیرون از کلاس پناه بردند و خوشبختانه صدمه‌ای به آنها وارد نشد.

-در تاریخ ۹ آبان ۹۶ براثر ریزش سقف مخزن سیمانی آب مدرسه ابتدایی روستای برمک استان بوشهر، چهار دانش آموز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. مخزن سیمانی آب مدرسه آیت الله کاشانی روستای برمک از توابع بخش سعدآباد، زمانی فرو ریخت که تعدادی از دانش آموزان در بیرون از محوطه مدرسه روی آن قرار داشتند که ریزش سقف مخزن موجب سقوط دانش آموزان به داخل آن شد. دو نفر از دانش آموزان در این حادثه به صورت سرپایی درمان شدند و دو نفر دیگر نیز بعد از مدتی بستری از مرخص شدند.

- در ۲۶ دیماه سال ۹۶ سقف مدرسه "آزادی" واقع در منطقه ۱۴ خیابان پیروزی به دلیل فرسودگی و کهنگی مدرسه که قدمت ۵۰ ساله دارد فرو ریخت که این اتفاق به دلیل عملیات ساخت و ساز خانه کناری و در زمان حضور دانش‌آموزان رخ داد، که خوشبختانه آسیبی به دانش آموزان و پرسنل مدرسه وارد نشد

اتفاقات ناگواری که در سال 97 بلای جان دانش آموزان شد

-روز دوشنبه ۱۶ مهرماه سال ۹۷ یک دانشآموز در مدرسه شهید رجبی روستای سیراب بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه دچار حادثه شد. این اتفاق بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح زنگ ورزش در حین بازی در محوطه انتهایی مدرسه رخ داد که علت اصلی آن ساخت وسازهای صورت گرفته در همجواری این مدرسه بوده است.

- سه‌شنبه در ۱۷ مهرماه سال ۹۷ بر اثر ریزش بخشی از دیوار حیاط آموزشگاه مدرسه روستایی به علت فرسوده بودن بنا، یکی از دانش آموزان پایه اول این آموزشگاه به نام دنیا ویسی مصدوم و سریعا توسط مدیر، آموزگار و پدر نامبرده به بیمارستان بعثت سنندج اعزام شد. متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارده این دانش آموز در بیمارستان بعثت سنندج فوت کرد.

- سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ در دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه اسوه حسنه در زاهدان بر اثر افتادن بخاری نفتی روی زمین موکت و پارتیشن‌های کلاس مشتعل شدند که این حادثه در نهایت جان چهار دانش‌آموز را گرفت و این حادثه باعث لغو مجوز مدرسه اسوه حسنه شد.

تعداد مدارس ناایمن در کشور بسیار است و در حال حاضر بیش از ۱.۵ از میلیون دانش‌آموز کشور در مدارس ناایمن تحصیل می‌کنند. این مدارس عمر خود را کرده‌اند و جزو مدارس تخریبی محسوب می‌شوند.

همانطور که دیده می شود در سالهای اخیر متاسفانه آمار مرگ و میر دانش آموزان بر اثر این حوادث بالا رفته است و به نظر می رسد باید اهتمام بیشتری از سوی وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مربوطه برای حفظ و حراست از جان دانش آموزان صورت گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا تاریخ انتشار11بهمن 97، کدخبر: 1454203، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین