پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۱۸۷۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
به دنبال اعتراض فرزند آیت الله طالقانی مبنی بر پاک شدن دیوارنگاری قدیمی ای از تصویر این شهید بزگوار از روی دیوار یکی از ساختمان های بلند خیابان طالقانی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: به زودی دیوارنگاری جدیدی از تصویر آیت الله طالقانی روی یکی از دیوارهای ساختمان های بلند این محدوده اجرایی خواهد شد.
شعارسال: سال 88 بود که به دنبال اعتراض مالک جدید یکی از ساختمان های بلند خیابان طالقانی نسبت به وجود دیوارنگاری ای از آیت الله طالقانی، پاکسازی این نقاشی را از روی جداره ساختمان به عنوان حقوق شهروندی خود مطرح کرد.

بررسی ها نشان می دهد که حذف دیوارنگاری آیت الله طالقانی از روی جداره این ساختمان بنا بر درحواست مالک در دوره گذشته مدیریت شهری انجام شده که بعد از گذشت چند سال اکنون مورد اعتراض مهدی طالقانی فرزند شهید آیت الله طالقانی قرار گرفته است.

سید مجتبی موسوی درباره رویکرد سازمان زیباسازی درباره اجرای دوباره تصویر آیت الله طالقانی در خیابانی که به نام وی در شهر تهران وجود دارد یادآور شد: در گذشته تصویری از آیت الله طالقانی روی یکی از دیوارهای خیابان طالقانی اجرا شده بود، در آن زمان برای اجرای این دیوارنگاری شهرداری رضایت مالک قبلی ساختمان مذکور را گرفته و اقدام به اجرای این طرح کرده بود. اما با گذشت چند سال دیوار نگاری قبلی از تصویر آیت الله طالقانی مستهلک شده و نیاز به اجرای دوباره داشت.

وی بابیان اینکه بعد از مدتی مالک ساختمان مذکور نیز تغییر کرد و مالک جدید نسبت به وجود این دیوارنگاری مخالف بود، ادامه داد: مالک جدید با توجه به کاربری ای که برای ساختمان خود درنظر گرفته بود، در دوره گذشته مدیریت شهری این درخواست را مطرح کرد که از وجود این دیوارنگاری روی جداره ملک خود ناراضی است و با توجه به برنامه هایی که برای این ساختمان داشت، تاکید داشت که دیوارنگاری آیت الله طالقانی از روی این جداره پاک شود.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به این موضوع که درخواست مالک جدید به عنوان یک حق شهروندی از سوی مدیریت شهری سابق قابل بررسی و رسیدگی بود، افزود: در نهایت تصمیم گرفته شد تا پاکسازی این دیوارنگاری انجام شده و جداره مذکور نیز رنگ آمیزی شود.

وی با بیان اینکه با توجه به پاکسازی دیوارنگاری آیت الله طالقانی شهرداری موظف به اجرای دوباره آن روی یکی دیگر از دیوارهای خیابان طالقانی بود، در نتیجه بررسی ها برای شناسایی دیوارهای جدید انجام شد، گفت: متاسفانه تعداد دیوارهایی که در خیابان طالقانی برای انجام دیوارنگاری مناسب باشد، بسیار محدود است. اما به رغم این مشکلات یکی از دیوارهای مناسبی که برای انجام این کار، شناسایی شده در جنوب شرقی میدان فلسطین قرار دارد که این جداره متلق به ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی است .

به گفته موسوی؛ با این وجود در کنار انتخاب این جداره، سایر جداره های مناسب واقع در خیابان طالقانی را برای اجرای دوباره این نقاشی دیوار مورد بررسی قرار داده ایم که تا کنون 3 دیوار شناسایی شده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه در صورت کسب رضایت مالکان این جداره ها در کمتر از 10 روز آینده دیوارنگاری آیت الله طالقانی دوباره اجرایی خواهد شد، توضیح داد: با توجه به اینکه اجرای این دیوار نگاری به صورت فیگور بوده و در فصل سرما و بارندگی نیز قرا رداریم، پیش بینی می کنیم که یک ماه زمان نیاز است تا تصویر جدیدی از آیت الله طالقانی روی یکی از دیوارهای خیابان مذکور نقاشی شود.

وی در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه شهرداری تهران مالک تمامی جداره های شهر است، تاکید کرد: درست است که دیوارهای ساختمان ها در تهران جزئی از سیما و منظر شهری به حساب می آیند اما این موضوع بدان معنا نیست که شهرداری هر کاری که بخواهد، می تواند روی جداره های شهر انجام دهد.

به هر حال باید قبول کرد که ساختمان های بلند مالک خصوصی و یا دولتی دارند در نتیجه اگر شهرداری تصمیم به اجرای دیوارنگاری روی جداره های شهر داشته باشد، باید حتما رضایت مالکان ساختمان ها را بگیرد در غیر این صورت نمی تواند اقدام به اجرای نقاشی دیواری روی جداره های شهر کند.

مجتبی موسوی یادآور شد: درست است که دیوارها جزئی از سیما و منظر شهری محسوب می شوند، اما این رویکرد بدان معناست که مالکان ساختمان ها نمی توانند بدون مجوز شهرداری اقدام به هر کاری روی دیوار ملک خود که جزو نمای عمومی شهر محسوب می شوند؛ کنند و برای این کار حتما باید مجوز های لازم را از سازمان زیبا سازی شهر تهران دریافت کنند.

به گفته وی در سال های اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به نصب تندیسی از آیت الله طالقانی در تقاطع خیابان شریعتی- طالقانی کرده و به این صورت نیست که خیابان مذکور خالی از هرگونه المان و یادبوی از وی باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان ، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1397 ، کدخبر: 17430 ، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
یعنی اگه فرزند ایشون اعتراض نمیکرد هیچ نگاره ای از ایشون ماندگار نمیشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین