پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۸۹۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
مدیر گروه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است: آموزش مفهوم عمل به مسوولیت اجتماعی به منظور رفع مشکلات اجتماعی نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها و دیگر افراد جامعه است. همکاری این گروه‌ها با یکدیگر زمینه‌ساز ارتقای آگاهی نسبت به تاثیرگذاری مسوولیت اجتماعی، نهادینه شدن عمل به آن و در نهایت افزایش امید اجتماعی می‌‎شود.

شعار سال: مدیر گروه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است: آموزش مفهوم عمل به مسوولیت اجتماعی به منظور رفع مشکلات اجتماعی نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها و دیگر افراد جامعه است. همکاری این گروه‌ها با یکدیگر زمینه‌ساز ارتقای آگاهی نسبت به تاثیرگذاری مسوولیت اجتماعی، نهادینه شدن عمل به آن و در نهایت افزایش امید اجتماعی می‌شود.

دکتر مقصود فراستخواه ترویج غیرمستقیم مفهوم مسوولیت اجتماعی را در جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: لازمه ترویج این مفهوم ورود سازمان‌ها، ارگان‌ها، آموزش و پرورش، خانواده‌ها و تمام افراد جامعه به‌صورت غیررسمی و در عین حال استاندارد به مبحث مسوولیت اجتماعی است. آموزش‌های غیرمستقیم در زمینه ترویج مفهوم مسوولیت اجتماعی موجب می‌شود تا افراد از طریق تعاملات روزانه خود با این مفهوم آشنا شوند. اما برای تحقق همین یک جمله باید مسیری نسبتا طولانی را پیمود.

وی توسعه حس مسوولیت‌پذیری در جامعه را لازمه افزایش مشارکت افراد دغدغه‌مند با سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد معتمدی چون محک که دغدغه کمک به همنوع را دارند تاثیر بسزایی بر ترغیب افراد برای انجام کار داوطلبانه و در نهایت تحقق ترویج مسوولیت اجتماعی دارند. در این صورت میزان هزینه‌هایی که به جامعه تحمیل می‌شود کاهش یافته و سرمایه‌های اجتماعی چون همبستگی اجتماعی، همدلی، اعتماد و اعتبار احیا می‌شود. در نهایت نیز عمل به مسوولیت اجتماعی به یک امر نهادینه تبدیل شده و جامعه می‌تواند مسیر پیشرفت را در ابعاد مختلفی چون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پشت‌سر بگذارد. مهم آن است که سازمان‌های مردم‌نهادی چون محک بدانند که در مسیر ترویج مسوولیت اجتماعی تنها نیستند. دکتر فراستخواه در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نیز همانند تمام سازمان‌ها و بنگاه‌ها باید به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند، افزود: برای رسیدن به دستاوردهای حاصل از عمل به مسوولیت اجتماعی در جامعه باید دانشگاه‌ها نیز با سازمان‌های مردم‌نهاد همراه شوند؛ به‌گونه‌ای که معضلات جامعه از سازمان‌های مردم‌نهاد به دانشگاه‌ها ارجاع داده شود تا اساتید و دانشجویان بتوانند آنها را به پروژه‌هایی علمی تبدیل کرده و در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و دیگر سازمان‌ها قرار دهند تا در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی‌شان برای مرتفع کردن این مشکلات و معضلات جامعه تلاش کنند.

وی با طرح این سوال که مشارکت دانشگاه‌ها در زمینه تحقق اهداف عمل به مسوولیت اجتماعی چه تاثیری بر کیفیت آموزش عالی کشور دارد، گفت: افزایش جلب اعتماد مردم و اثربخشی بیشتر برنامه‌های علمی و آموزش‌های موثر برای رفع مشکلات اجتماعی مهم‌ترین ثمره‌های تلاش دانشگاه‌ها در راستای تحقق اهداف حاصل از عمل به مسوولیت اجتماعی در جامعه است، در نتیجه دانشگاه‌ها رونق بیشتری پیدا کرده و فرسایش شغلی که امروز در این نهادها مشاهده می‌شود از بین خواهد رفت.

فراستخواه ادامه داد: این تنها بخشی از نتایج تلاش نهادهای آموزشی به منظور آگاه‌سازی در ترویج عمل به مسوولیت اجتماعی است. از طرفی دیگر ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و بررسی مسائل میدانی با روش کیفی منجر به تولید علم، هم‌افزایی دانش بین‌المللی در این زمینه و کسب اعتبار بین‌المللی می‌شود، به همین دلیل انتشارات دانشگاهی و تعاملات بین‌المللی توسعه یافته و شادابی و نشاط حرفه‌ای به محیط‌های علمی بازخواهد گشت.

مدیر گروه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به برگزاری پنجمین همایش مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در ششم اسفند ماه با محوریت مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استانداردهای گزارش‌دهی گفت: محک به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد با برگزاری این همایش و دعوت از اساتید و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در راستای توسعه ارتباطات سازمان‌های مردم‌نهاد با دانشگاه‌ها قدم برداشته است و می‌کوشد با ایجاد یک فضای تعاملی در حل مسائل و معضلات جامعه پیشقدم شود. فراستخواه ضمن دعوت از صاحبان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی، اعضای اتاق‌های بازرگانی، اساتید و دانشجویان حوزه مدیریت و اقتصاد، مدیران ارشد و متخصصان شرکت‌های خصوصی و دولتی برای شرکت در این همایش بیان کرد: با تبادل دانش متخصصان این حوزه زمینه هم‌افزایی تجارب نوین در زمینه مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها فراهم می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 24 بهمن 97، کد مطلب: 3496023:www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین