پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
یکی از مطالبات جدی جامعه ما رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی است ، واقعیتی که رهبر معظم انقلاب بارها در مناسبت های مختلف از جمله جمعه گذشته در آیین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) مطرح کردند، اما امروزه تبلیغات گسترده ای در جهت خلاف تحقق این آرمان و خواست منطقی جامعه در جریان است.

شعارسال: سبک زندگی را شاید بتوان به عنوان راه و روش ها ، سنت ها ، آداب ، عادات ، رسوم و رفتارهائی دانست که در ابعاد گوناگون زندگی مردم جریان دارد.

با این تعریف هر جامعه ای می تواند برای خود سبکی داشته باشد ، اما آنچه برای نظام اسلامی متصور است روشی است که در آن آحاد جامعه ضمن توجه به کار ، تولید و تلاش درست و حلال برای برقراری زندگی همراه با آسایش و رفاه ، از اسراف،تبذیر ، تجمل گرایی و مصرف گرایی شدید که قطعا روی آوردن مردم به آن برای عده ای به معنای افزایش درآمد برای هزینه های بیشتر و فقر و درآمد کم برای عده ای دیگر همراه است،خواهد بود.

ممکن است در این راه حق و حقوق قشرهایی از جامعه توسط قشری دیگر که خواهان زندگی با تجمل بیشتری هستند به شیوه های مختلف تضییع شود.

گرچه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی به معنای زندگی برابر همه مردم نیست، اما تبلیغات و خرید و فروش هایی نظیر موارد زیر چه سنخیتی می تواند با تلاش برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته باشد :

1-بازار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری لوازم آرایش در ایران

بر اساس آمارهای مختلفی که ارایه شده در ایران هر سال حدود 14 میلیون نفر به میزان 2.1 میلیارد دلارلوازم آرایشی خریداری می کنند و در مجموع ایرانی ها 29 درصد از بازار محصولات آرایشی در خاورمیانه را به خود اختصاص می دهند.

این میزان خرید و مصرف مواد آرایشی گذشته از خطرات بهداشتی و درمانی ، ضرر و زیان های هنگفتی بر اقتصاد کشور و نابرابری های ا جتماعی می زند.

2- بازار میلیاردی واردات خودروهای لوکس

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع مربوطه ، تنها در فروردین ماه سال جاری بالغ بر 1694 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که در مقایسه با سال گذشته 164 درصد افزایش یافته است.

این خودروها با قیمت هایی نجومی و صدها میلیون تومانی تعجب مردم را برانگیخته و این سووال را مطرح می کند که صاحبان و یا خریداران اینگونه خودروها چگونه به ثروت های افسانه ای دست یافته اند که فقط هزینه خرید یک خودروی آنها برای چند واحد مسکونی متوسط برای یک خانواده است.

3- ساختمان های لوکس

در شرایطی که برخی زوج های جوان توان خریداری واحد مسکونی 50 متری را هم ندارند آگهی هایی که گهگاه در روزنامه ها منتشر می شود به قول بعضی ها دود از سر خواننده آن متصاعد می کند.

در برخی از آگهی ها بطور مثال واحدی در محله شمال تهران با مساحت 600 متر، چهارخوابه، با امکاناتی همچون آسانسور، پارکینگ، انباری، سونا، استخر و جکوزی به قیمت هر متر مربع 450 میلیون ریال که در کل 270 میلیارد ریال قیمت گذاری شده است.

انتشار چنین آگهی هایی جز تعجب و سرخوردگی برای قشر عظیمی از جامعه ، این سووال را به پیش می کشد که چنین تجملاتی چقدر می تواند برای اقتصاد یک جامعه مفید باشد و چه ضربه ای به زندگی به سبک ایرانی اسلامی بزند.

4- لباس های فاخر ، مجالس تشریفاتی ، سفرهای پر هزینه و ....

کت و شلوارهای چندمیلیونی ، لباس عروس چند میلیونی ، مجالس عروسی چند ده میلیونی ، سفرهای پرهزینه به دیگر کشور ها ، رستوران های مدرن با غذاهای فرنگی ، غذاها و نوشیدنی های گرانقیمت خارجی ، اماکن تفریحی و ورزشی بسیار گران قیمت ، همه و همه نمونه هایی است که امروز در نشریات ، رسانه های داخلی و خارجی و حتی صداو سیما به شکل های مختلف تبلیغ می شود.

برای بسیاری از مردم جای سووال دارد که چگونه یک کارمند دولت می تواند آپارتمانی بزرگ با مبلمان های شیک و گران قیمت ، خودروهای شاسی بلند و گران قیمت و ... داشته باشد که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی به نمایش در می آیند ؟

زندگی به سبک ایرانی و اسلامی قطعا به مفهوم کم مصرف کردن و استفاده نکردن از مواهب مادی نیست اما به یقین تبلیغ این گونه آگهی ها با آن در تضاد است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 17 خرداد 1395، کدمطلب: 82102991 (5372305) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین