پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: برگزاری چهارشنبه ‌سوری به عنوان یک جشن ملی به صورت ایمن، فرصتی مطلوب برای افزایش نشاط اجتماعی است

شعارسال:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «محمد مهدی گلمکانی» روز جمعه در نشست برنامه ‌ریزی پویش پیشگیری از سوختگی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، با اشاره به جنبه‌های منفی برخوردهای سلبی با جشن چهارشنبه ‌سوری، خواستار رویکرد مثبت مسوولان و نهادها با آن شد.

وی گفت: باید با فراهم آوردن زمینه‌ها، آموزش و فرهنگ‌ سازی همگانی و با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون به ویژه صدا و سیما از معایب و خطرات برگزاری مراسم چهارشنبه سوری کاست.
دکتر «محمدجواد فاطمی»، عضو هیات علمی دانشگاه و انجمن حمایت از بیماران سوخته، به تبیین دلایل وقوع سوختگی در ایران و روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال پرداخت و گفت: عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این قضیه دخیل است؛ به طوری که شیوع آن در میان اقشار و جوامع کم ‌درآمد بیشتر است.
فوق‌ تخصص جراحی پلاستیک با پرداختن به مساله پیشگیری از سوختگی و کارآمدی آن افزود: پیشگیری به دو صورت فعال و غیرفعال است که پیشگیری غیرفعال بسیار کارآمدتر است.
وی اظهار داشت: در ایران به دلیل مسائل اقتصادی - علی‌رغم کاهش هزینه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی مترتب بر سوختگی‌ها- کم‌تر به پیش‌گیری غیرفعال پرداخته شده است؛ بنابر این باید به آموزش و فرهنگ‌ سازی، یعنی پیشگیری فعال در این زمینه توجه کرد.
فاطمی گفت: متاسفانه فقر فرهنگی موجب شده چهارشنبه‌ سوری با برخوردهای نسنجیده و سلبی در سال‌های اخیر از یک آیین ملی تبدیل به یک بحران و روز ترسناک و پرحادثه تبدیل شود. اغلب وسایل آتش‌ بازی و غیراستاندارد از چین وارد می‌شود و تنها یک شرکت داخلی به تولید وسایل استاندارد آتش‌بازی می‌پردازد.
عضو انجمن بیماران سوخته سپس آمارهایی را در خصوص سوختگی‌های چهارشنبه ‌سوری سال 96 در یکی از بیمارستان‌های تهران ارایه کرد و چنین نتیجه گرفت: علت شایع و اصلی سوختگی‌ها در چهارشنبه‌ سوری سال گذشته در این بیمارستان، استفاده از مواد محترقه به ویژه غیرمجاز و دست‌ ساز بود و بیشتر افراد مرد، بالای 21 سال و تحصیلات دیپلم و پایین‌تر را در بر می‌گرفت.
«
سعاده عجمی»، طراح و مدیر پویش برای پیش‌گیری از سوختگی در چهارشنبه ‌سوری در این نشست با اشاره به شعار «یکنفرهم زیاد است»، به ارایه گزارشی درباره برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های پویش پیشگیری از سوختگی برای چهارشنبه ‌سوری سال جاری با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و اطلاعات و آمار لازم پرداخت که مهم‌ترین بخش آن آموزش، فرهنگ‌ سازی و اطلاع‌ رسانی از طریق امکانات تبلیغات محیطی شهرداری و صدا و سیما و دوری از برخوردهای سلبی بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار10 اسفند 97، کدخبر: 83227095 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین