پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت باید خود را از حصار تنگ‌نظری سیاسی آزاد کند و از افرادی که سلیقه سیاسی‌شان همسو با دولت نیست ولی در عین حال توانمند و کارآمد هستند، استفاده کند

شعارسال:عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت باید خود را از حصار تنگ‌نظری سیاسی آزاد کند و از افرادی که سلیقه سیاسی‌شان همسو با دولت نیست ولی در عین حال توانمند و کارآمد هستند، استفاده کند.

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری ، در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرمانده جنگ اقتصادی هم باید در مورد نابسامانی‌های به وجود آمده پاسخگو باشد، گفت: به هر حال این موضوع بسیار روشن است که دولت مسئولیت مستقیم امور اجرایی را در کشور بر عهده دارد و وظایف گسترده‌ای برای او در قانون پیش بینی شده است. در کنار آن، مجلس هم نقش مؤثری در تعیین نقشه راه برای دولت و هم در نظارت بر عملکرد آن دارد. بنابراین نمی‌توان تمام تقصیر را در نابسامانی به گردن دولت انداخت.

وی افزود: اگرچه به هر حال سو تدبیر در برخی از مسئولین تأثیر فراوانی بر اوضاع نابسامان داخلی دارد ولی به نظر می‌رسد مجلس هم در این راستا وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام نداده است.

اگر مجلس ناظر خوبی بود، شاهد برخی نابسامانی‌ها نبودیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر مجلس ناظر خوبی بود قطعاً این نابسامانی‌ها به این صورت محقق نمی‌شد و دولت را موظف می‌کرد با تعیین قوانین متناسب، اوضاع را اصلاح کند تا امروز شاهد چنین وضعیتی نباشیم. امروز دولت برای تأمین معیشت مردم و اقتصاد جامعه وظایف روشن و مشخصی دارد. در کنار آن اختیارات ویژه‌ای هم دارد که رهبری به سران قوا تفویض کرده‌اند تا مسائل اقتصادی را به صورت خاص دنبال کنند، همه اینها نشان از نقش مستقیم دولت در موضوع اقتصاد و در تمام مسائل کشور دارد ولی در کنار آن مجلس شورای اسلامی هم باید پاسخگوی وضعیت به وجود آمده فعلی باشد.

مجتهد شبستری در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولیت بر عهده دولت است اما در کنار آن مجلس هم باید پاسخگو باشد که چرا نتوانسته است تدابیر لازم را در مهار مشکلات اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد. امروز این دو نهاد باید به مردم پاسخگو باشند که در قبال بحث اقتصاد مقاومتی چه کارهایی را انجام داده‌اند.

وی در ادامه ضمن پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا دست دولت تا به امروز برای حل مشکلات اقتصادی باز نبوده است که امروز موضوع و مسائلی همچون عدم تصویب FATF را در حل معضلات اقتصادی مؤثر می‌داند، گفت: چطور می‌شود که رئیس قوه مجریه دستش در حل مشکلات اقتصادی باز نباشد؟ ایشان در کنار اینکه اختیارات بی‌شمار قانونی دارند بسیاری اختیارات فراقانونی هم دارند و حال جالب است کسی ادعا کند که دست دولت در حل مشکلات اقتصادی باز نبوده است.

مجتهد شبستری تصریح کرد: علاوه بر این برخی می‌گویند دولت FATF را قبل از اینکه به صورت قانونی بررسی و عضویت ایران در آن پذیرفته شود به صورت غیرقانونی از پذیرفته و پیش از گذراندن مراحل قانونی و تأیید آن در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را اجرا هم کرده است.

پذیرش FATF مشکلات کشور را بیشتر می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برخی مدعی هستند امروز برخی از مشکلات بانکی و… ناشی از عدم پذیرش FATF است که البته این موضوع باید بررسی شود و البته موضوعی هم در رد این ادعاها از سوی دولت مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه عدم تصویب FATF چقدر می‌تواند دست دولت را در حل مشکلات اقتصادی ببندد، افزود: طبق آنچه که در قانون وجود دارد و آن چیزی که از شواهد و قرائن پیداست با تصویب FATF مشکلات کشور بیشتر هم خواهد شد به این دلیل که FATF اعضای خود را ملزم می‌کند تا تمام فعالیت‌های بانکی و مالی خود را شفاف سازی کنند و این موضوع مستلزم این است که وقتی کشوری تحریم است و می‌خواهد از طریق دور زدن تحریم‌ها کاری انجام دهد دست او بسته خواهد شد و در واقع پذیرش FATF منجر می‌شود که ما در مواردی که می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، با مشکل مواجه می‌شویم و در نتیجه مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود.

مجتهد شبستری گفت: یکی از دلایل مهم مخالفین تصویب FATF همین موضوع است که پذیرش چنین لایحه‌ای موجب تشدید مشکلات در کشور خواهد شد.

دولت در مقام رفع مشکلات کشور خیلی کُند عمل می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال در خصوص تحرک و جنب و جوش دولت در مواجهه با بحران‌های ایجاد شده در سال ۹۷، گفت: دولت در مقابل بحران‌های ایجاد شده در سال ۹۷ مثل بحران ارزی و طلا، گرانی کالاهای اساسی و همچنین قاچاق مواد غذایی تحرک مناسبی از خود نشان نداد و تدبیر لازم را که لازم بود قبل از ایجاد بحران داشته باشد تا چنین موردی قبل از اتفاق پیشگیری شود از سوی دولت دیده نشد.

وی ادامه داد: دولت حتی بعد از بروز مشکلات هم در مقام رفع مشکلات و مقابله با آنها بسیار کُند حرکت کرد و چابکی و چالاکی لازم را برای اینکه بتواند به سرعت معضلات را حل کند از خود نشان نداد.

مجتهد شبستری خاطر نشان کرد: ما امروز شاهدیم که عزت مردم زیر سوال می‌رود و همانطور که می‌بینید مردم برای تهیه مایحتاج ضروری خود دچار مشکلاتی شده اند و این بیانگر آنست که دولت چالاکی و تدبیر لازم را نیندیشیده است.

شرایط امروز کشور حاصل عدم بکارگیری مدیران انقلابی است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا یک جریان سیاسی بکارگیری مدیران جهادی و انقلابی را برای حل مشکلات کشور برنمی‌تابد و اصولاً مشکل برخی سیاسیون و جریان‌ها با گفتمان انقلاب چیست؟ خاطر نشان کرد: گویا مسائل جناحی و انتخاباتی تعیین کننده این موضوع است. امروز از افرادی که فارغ از جناح بندی‌های سیاسی توانمند باشند و به تعبیر مقام معظم رهبری مدیر جهادی باشند استفاده نمی‌کنند. ظاهراً در دولت بنا بر این نیست از افرادی که در چارچوب فکری دولت نیستند و در حزب و جناح همسو با آنها فعالیت نمی‌کنند، بهره برده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پیامدهای عدم به کارگیری مدیران انقلابی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: شرایط امروز کشور ماحصل عدم به کارگیری مدیران انقلابی و جهادی در دولت است.

مجتهد شبستری تاکید کرد: امروز نابسامانی و عدم توان برای حل مشکلات و ناکارآمدی‌های موجود، حاصل تفکر غیرانقلابی است. اگر ما بتوانیم از این حصار خودمان را خارج کنیم و تنگ نظری را کنار بگذاریم و افرادی را که سلیقه سیاسی ما را نمی‌پسندند ولی توانمند، فعال، مبتکر و جهادی هستند را وارد کنیم و از ایده و کمک آنها بهره ببریم طبیعتاً مشکلات امروز کشور بسیار کمتر می‌شود.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار14فروردین 98، کدخبر: 4572144، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین