پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
نیروگاه‌هایی با سوخت مایع عمدتا هزینه‌های زیادی را در بعد مالی و محیط زیستی به کشور تحمیل می‌کنند و بر اساس آخرین گفته‌ها از مسوولان، این نیروگاه‌ها در زمان تعمیرات ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

شعارسال: طبق بر آوردهای صورت گرفته برای ۹۰ هزار مگاوات تعمیرات سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد. ضریب هزینه واحدهای گازوئیل ۱.۵ برابر گاز است زیرا زمان تعمیرات‌آن‌ها نیز زودتر از زمان مورد نظر می‌رسد یعنی نیروگاهی که مصرف گاز دارد ۵۰ درصد بیشتر کار می‌کند تا به تعمیرات برسند ولی نیروگاه‌های با سوخت گازوئیل زودتر به زمان تعمیرات می‌رسند، همچنین وقتی مازوت مصرف می‌شود تعمیرات حدودا دو برابر می‌شود.

از سوی دیگر وقتی زمان تعمیرات در نیروگاه‌های سوخت مایع کوتاه‌تر است یعنی سریعتر به موعد تعمیر می‌رسند طبعا هزینه‌ها نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد برهمین اساس به گفته پیشاهنگ معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در زمستان به خاطر افزایش مصرف گاز خانگی میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها محدود می‌شود، لذا اگر وزارت نفت سهمیه بیشتری از گاز به نیروگاه‌ها اختصاص دهد هزینه‌های وزارت نیرو نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیا اینکه ۲۰ درصد از مبلغی که صرف تعمیرات نیروگاه‌ها می‌شود هزینه دستمزد و مابقی صرف قطعات است، اظهار کرد:برای انجام تعمیرات علاوه بر تامین قطعات باید کارگاه‌های تعمیراتی نیز آماده باشد که در حال حاضر بزرگ‌ترین کارگاه‌های تعمیراتی در شهریار و کرج واقع شده و باید گفت که ۱۰۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها برای سال جای انجام شده است.

در مجموع نمی‌توان این واقعیت را منکر شد که نیروگاه‌های با سوخت مایع هزینه زیادی را در جنبه‌های مختلف به دولت تحمیل می‌کند بر همین اساس نیز سیاست تبدیل نیروگاه‌های بخار به سیکل ترکیبی جز یکی از سیاست‌های وزارت نیرو درآمده است که تا کنون به دلیل نبود سرمایه کافی آنطور که باید رشد پیدا نکرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30خرداد1395، کدخبر: 95032917545: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین