پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
دولت اعلام کرده است که به علت ایجاد رانت، ارز دولتی به واردات گوشت قرمز اختصاص نمی‌دهد و قیمت گوشت قرمز با ارز نیما محاسبه و وارد می‌شود.
شعار سال: پس از نوسان قیمت گوشت در ایام نوروز و افزایش قیمت باورنکردنی این محصول در ماه‌های پایانی سال گذشته، ستاد تنظیم بازار با ورود به موضوع واردات گوشت قرمز تلاش کرد تا بازار را تنظیم و قیمت را کاهش دهد.
اما پس از ورود ستاد تنظیم بازار به واردات گوشت قرمز و توزیع آن در مراکز فروش زیر نظر خود، همچنان کمبود و بالا بودن قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله در بازار کشور احساس می‌شود.
گوشت قرمز گوسفندی از چند ماه انتهای سال ۹۷ که شاهد رشد چشم‌گیر بود از کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسید.
ایران به‌عنوان یک تولیدکننده گوشت قرمز که ۹۰ درصد نیاز خود را از طریق تولید داخلی تأمین و تنها ۱۰ درصد از نیاز داخل کشور را از طریق واردات تأمین می‌کند، در چند ماه گذشته به علت قاچاق دام دچار کمبود و نابسامانی در بازار گوشت قرمز شده بود.

واردات گوشت قرمز با ارز دولتی متوقف شد
محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با اشاره به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی گفته بود: هدف این مصوبه هیئت‌وزیران، جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی دام بود که رانت ناشی از اختلاف قیمت گوشت را از بین می‌برد.
این در حالی است که سال گذشته برای واردات ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز ثبت‌ سفارش انجام‌شده است، اما این میزان ثبت سفارش هم نتوانست قیمت گوشت قرمز را به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان خود برساند.

آیا قیمت گوشت با ارز نیما ۲ برابر خواهد شد؟
با حذف ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز مسئولان دولتی مشخص نکردند که برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول که باید بر پایه نرخ ارز ۸ هزارتومانی نیما محاسبه شود چه تدبیری اتخاذ می‌کنند.
عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار امروز قبلاً اعلام کرده بود: با واردات گوشت با ارز نیمایی، عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری متوقف می‌شود و عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تعیین خواهد کرد.
نکته قابل‌توجه دیگر موضوع نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای گوشت قرمز در بازار است که با توجه به حذف ارز دولتی و کاهش واردات این محصول احتمال اینکه تعادل بازار در عرضه و تقاضا از بین رود بیشتر می‌شود.
با توجه به اینکه قرار است قیمت گوشت قرمز با حذف ارز دولتی بر پایه عرضه و تقاضا مشخص شود؛ با نزدیک شدن به زمان پر تقاضای گوشت قرمز در کشور و ماه مبارک رمضان مسئولان چگونه قرار است قیمت این محصول را کنترل کنند.

شعار سال، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 25 فروردین 1398، کدخبر:372947،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
دیگه واقعا نمیشه خرید ولی حداقل رانت هم کم میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین