پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
دبیر انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران ضمن انتقاد از مورد توجه قرار نگرفتن نظرات انجمن‌های علمی در تصمیمات حوزه سلامت، گفت: آزمایشگاه یک سازمان منحصر بفرد و چندتخصصی در حیطه خدمات بهداشتی و درمانی است که برای برون‌رفت از شرایط فعلی نیاز به نگاه تخصصی دارد.

شعارسال: دکتر محمدعلی برومند در نشست خبری با موضوع "بررسی مسائل و مشکلات آزمایشگاه‌های پزشکی" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عدم تطابق تعرفه با هزینه‌ها مدتهاست که آزمایشگاه‌های کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده که این موضوع هرچند که در طرح تحول سلامت تا حدودی مورد توجه قرار گرفت، اما همچنان آزمایشگاه‌ها را به مرز ورشکستگی کشانده است؛ زیرا از نظر هزینه‌های مصرفی هیچ حوزه‌ای در خدمات سلامت مانند آزمایشگاه نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه از مورد توجه قرار نگرفتن نظرات انجمن‌های علمی در تصمیمات حوزه سلامت انتقاد کرد و گفت: در مورد تعرفه تعامل خوبی میان وزارت بهداشت، شورای‌عالی بیمه و سازمان نظام پزشکی صورت گرفت و مشخص شد که در سال جاری هزینه‌های مصرفی آزمایشگاه ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، اما متاسفانه در نهایت افزایش ۲۵ درصدی تعرفه جزء فنی مصوب شد که پاسخگوی هزینه‌ها نخواهد بود و ادامه این روند حتماً آزمایشگاه‌ها را با مشکلات جدی اقتصادی مواجه خواهد کرد و می‌تواند تاثیر مستقیمی در عملکرد آن داشته باشد.

برومند همچنین به نتایج طرح مدیریت بهره‌وری خدمات آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح درخواست آزمایش‌ها کاهش ۳۰ درصدی داشته که نشان از کاهش میزان آزمایش‌های غیرضروری و هدر رفت منابع دارد، اما حتی در این شرایط نیز چون تعرفه‌ها افزایش معقولی نداشته، فعالیت بسیاری از آزمایشگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن علمی آسیب‌شناسی همچنین تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهای موجود زمینه بروز سوءاستفاده و تعاملات غیراخلاقی وجود دارد و لازم است سیستم نظارتی کشور تقویت شود؛ زیرا در غیر این صورت ضرر اصلی متوجه بیمار خواهد بود و مراکزی که نخواهند وارد این جریان شوند، آسیب می‌بینند.

به گفته برومند تمام تعاملات غیراخلاقی در صورتی که اراده‌ای وجود داشته باشد، قابل ردیابی و پیگیری است و بیمه‌ها می‌توانند در کنترل درخواستها موثر باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان از آموزش حوزه آزمایشگاه انتقاد کرد و گفت: در آزمایشگاه افراد مختلف با تخصص‌های مختلف بدون چارچوب مشخص کار می‌کنند که مشکلات بسیاری ایجاد کرده و عملکرد آزمایشگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور هر تخصصی در آزمایشگاه باید بر مبنای علمی باشد در غیر این صورت آینده روشنی برای آن وجود نخواهد داشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27فروردین1398 ، کدخبر: 98012711852: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
تا زمانی که انجمن های علمی، توانایی تاثیر بر گروه های آموزشی در دانشگاه ها را بدست نگیرند و در بحث مرجعیت علمی، تثبیت جایگاه نکنند، هیچ چیزی عوض نمی شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین