پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقدند: در حال حاضر بیش از سه میلیون و400 هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و نزدیک به 60درصد آنها حداقل حقوق یعنی رقمی حدود یک میلیون تومان را می‌گیرند و زندگی سخت و دشواری دارند بنابراین انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی و رشد قیمت‌ها حقوق این قشر که هیچ پشتوانه مالی ندارد افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

شعارسال: خیلـــــــی از کارگــــــران بازنشـــــــسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی معتقدند که سازمان تأمین اجتماعی نهادی غیردولتی است، این در حالی است که هر ساله برای اجرایی شدن افزایش حقوق و دستمزد باید در انتظار تصمیم دولت باشند. اصولاً وقتی نهادی دولتی نیست نیاز به این رویه‌های طولانی و زمانبر وجود ندارد. آنها گله‌مند هستند که چرا درخصوص بازنشستگان کشوری و لشکری تمامی امور بسرعت انجام می‌شود اما درباره بازنشستگان تأمین اجتماعی روند پیشرفت امور بویژه در خصوص اعمال افزایش حقوق‌ها بسیار طولانی و زمانبر می‌شود. از طرفی هم میزان افزایش حقوق درنظر گرفته شده به اندازه‌ای پایین است که حتی کفاف گذران یک سوم ماه را نمی‌دهد و مسأله تأسف بار این است که میزان افزایش کمک هزینه‌های جانبی همچون حق مسکن و بن خیلی کم و ناچیز است. بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقدند: در حال حاضر بیش از سه میلیون و400 هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و نزدیک به 60درصد آنها حداقل حقوق یعنی رقمی حدود یک میلیون تومان را می‌گیرند و زندگی سخت و دشواری دارند بنابراین انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی و رشد قیمت‌ها حقوق این قشر که هیچ پشتوانه مالی ندارد افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

آنها می‌گویند: ما نمی‌گوییم چرا به بازنشستگان کشوری کمک می‌شود. ما اتفاقاً از این بابت خوشحال هستیم اما ما بازنشستگان تأمین اجتماعی هم حقی داریم. در رابطه با دستمزد بازنشستگان تأمین اجتماعی، بی‌عدالتی صورت گرفته است. بازنشستگان در ادامه اظهار می‌دارند همه می‌دانند که فیش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی ضمائمی هم ندارد که بتواند سطح حقوق‌ها را حتی تا درصد پایینی ترمیم کند. جالب اینجا است که میزان افزایش حق مسکن امسال تنها 4000 تومان بود، به عبارتی از 18000 تومان به 22000 تومان رسید که رقمی عجیب و خنده دار است.

مدیر کل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه برای افزایش میزان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در سال جدید برای اعمال ماده 96 قانون چند سناریو آماده کرده بودیم، توضیح می‌دهد: هدسف، رعایت حال جامعه و معیشت افراد است. در سال جدید بر اساس تصمیم جامعه شورای عالی کار، برای افزایش حقوق شاغلان 13 درصد مزد به اضافه 261 هزار تومان پیشنهاد داده شد و عین همین رقم هم برای تأمین معیشت مستمری بگیران در نظر گرفته شد یعنی معادل حقوق شاغلان و در نهایت هیأت مدیره هم آن را تصویب کرد.

سیدمحمدعلی جنانی در ادامه می‌افزاید: مصوبه به هیأت وزیران رفته و در انتظار جواب هستیم، در حال پیگیری هستیم و به محض اینکه پاسخ بگیریم در اسرع وقت کارها را انجام می‌دهیم تا هرچه زودتر افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران اعمال شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رقم افزایش حق مسکن و حتی بن‌های کارگری هرکدام تنها به میزان 4000 تومان افزایش داشتند، می‌گوید: این ارقام با توجه به میزان افزایش حقوق‌ها تعیین شده و در بودجه سازمان تصویب شده است.

ما را هم ببینید!

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه بازنشستگان تأمین اجتماعی را هم باید مانند کشوری‌ها ببینند، می‌گوید: سبد معیشت خانوار در سال گذشته حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان بود که این رقم در سال‌جاری به 3 میلیون و 700 هزار تومان رسید؛ یعنی چیزی در حدود یک میلیون تومان بیشتر. براین اساس رقم افزایش حقوق هم به نسبت سال‌های قبل بیشتر شد اما باز هم رقم درنظر گرفته شده پاسخگوی تورم لجام گسیخته نیست. زیرا ما هرماه شاهد بالارفتن میزان تورم هستیم این در حالی است که افزایش حقوق‌ها میزان تورم در طول سال را در نظر نمی‌گیرد و شاید تنها کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در فروردین ماه بتوانند از پس هزینه‌های هنگفت زندگی برآیند.

علی دهقان‌کیا با اشاره به اینکه 60 درصد بازنشستگان حداقلی بگیر هستند و 10 درصد هم زیر حداقل دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: اگر جلو تورم گرفته نشود، این افراد قطعاً دچار مشکل خواهند شد. نگرانی دیگر ما این است که بازنشستگان، دریافتی‌های جانبی شاغلان را هم ندارند. به‌عنوان نمونه دریافتی شاغلان در زمینه کمک‌های غیرنقدی از جمله بن از 110 هزار تومان به 190 هزار تومان افزایش داشته و میزان سنوات آنها هم از 50 به 70 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. حق اولاد هم به همان نسبت افزایش یافته که بر این اساس دریافتی شاغلان به بالای 2 میلیون تومان رسیده اما دریافتی مستمری بگیران و بازنشستگان با مجموع تمام مزایا به حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان رسیده این در حالی است که بازنشستگان کشوری رقمی معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کنند. البته با 3000 میلیارد تومانی هم که برای همسان‌سازی حقوق آنها درنظر گرفته شده، این مبلغ به 2میلیون و 700 هزارتومان خواهد رسید.

وی درباره افزایش حق مسکن و بن کارگری توضیح داد: حق مسکن 4000 تومان افزایش یافته که رقمی خنده‌دار است و بن هم از 41 هزار تومان به 45 هزار تومان رسیده یعنی آن هم 4000 تومان افزایش داشته؛ گفتن این موارد برای ما شرم‌آور است، بدیهی است نسبت به سایرین واقعاً عقب هستیم و از وزیر تعاون درخواست داریم، کمک‌های جانبی نسبت به دیگران افزایش پیدا کند.

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان شهر تهران، رقم پایین درنظر گرفته شده برای وام بازنشستگان تأمین اجتماعی و مدت‌های انتظار طولانی را از جمله دیگر گلایه های این افراد می‌داند و توضیح می‌دهد: همه بازنشستگان کشوری، بدون مدت انتظار 5 میلیون تومان وام می‌گیرند، ولی این رقم در خصوص بازنشستگان تأمین اجتماعی تنها 3 میلیون تومان است.

در شهر تهران در حدود 500 هزار نفر بازنشسته تحت پوشش داریم و در طول سال فقط 4 هزار سهمیه 3 میلیون تومانی برای آنها در نظر گرفته شده، در کشور نیز 3 میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته تأمین اجتماعی داریم و حدود 30 هزار سهمیه در سال برای این افراد وجود دارد یعنی اگر همه این تعداد بخواهند وام بگیرند، 120 سال طول خواهد کشید! باید هم میزان مبلغ وام و هم سهمیه‌ها افزایش پیدا کنند تا بلکه اندکی از مشکلات این افراد کاسته شود.

با تورم موجود، مردم نمی‌توانند زندگی را اداره کنند

رئیس کانون عالی بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی درپاسخ به این سؤال که شما به‌عنوان کانون چه کار مثبتی در جهت افزایش حقوق‌ها انجام داده‌اید، به «ایران» می‌گوید: در طول این چند روز در چندین همایش در همین زمینه شرکت کردم و شخصاً برای حل مشکل نزد وزیر رفتم و در حال پیگیری هستم. علی اصغر بیات، در ادامه می‌افزاید: معتقدم میزان افزایش حقوق بازنشستگان یعنی افزایش 36 و نیم درصدی کف حقوق حداقل‌ها، میزانی منطقی بود با این همه قبول دارم که با تورم موجود، مردم نمی‌توانند زندگی را اداره کنند. به‌عنوان رئیس کانون عالی بازنشستگان تمام هم و غم و تلاشم را به کار می‌گیرم تا حقوق و سطح معیشت و مشکلات درمان بازنشستگان افزایش پیدا کند. هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم اما مسئولان باید بتوانند تورم را مهار کنند تا اوضاع سازمان هم بهبود پیدا کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1398 ، کدخبر: 509628 : www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین