شعارسال: آیتالله ناصر مکارمشیرازی سحرگاه شنبه در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، با اشاره به اثرات انس با قرآن اظهار کرد: کسی که با قرآن هم نشین شود و در جلسات قرآن شرکت کند، یا از گمراهی خارج میشود و یا اینکه بر هدایت او افزوده خواهد شد. اکنون بیشتر به قرائت و حفظ قرآن توجه میشود و توجه به معنی قرآن کمتر شده است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: امیدوارم که در کنار قرائت و حفظ قرآن به تفسیر این کتاب آسمانی هم توجه شود. ما باید در مرحله اول، قرائت قرآن را بیاموزیم، سپس در مرحله بعدی معنی قرآن را بفهمیم، در مرحله سوم هم به این کتاب آسمانی عمل کنیم و در آخرین مرحله هم قرآن را منتشر نماییم. یکی از فلسفههای شب قدر، نزول قرآن کریم است که این کتاب آسمانی همه چیز را دارد.
این مرجع تقلید شیعیان در خصوص فلسفه شب قدر گفت: یکی از فلسفههای شب قدر تقدیر مقدرات است، در این شب فرشتگان تمام مقدرات سال را خدمت امام زمان(عج) میبردند و معلوم میشود که کدام گروه پیروز و کدام گروه بازنده است، برخی میپرسند که اگر مقدرات از پیش تنظیم شده، پس برای چه در مجالس احیا شرکت کنیم، یک پاسخ این است که مقدرات براساس لیاقتها است، خداوند حکیم است و فرد حکیم براساس حساب کار میکند. خداوند لیاقتها را میبیند و به کسی که لیاقت بیشتری دارد، پاداش بهتری میدهد.
آیتالله مکارمشیرازی ادامه داد: یکی از فلسفههای احیای شب قدر این است که ما بتوانیم توبه کنیم و قلب مان را صاف کنیم و روح مان را پاک کنیم و با ترک گناهان کاری کنیم که لایق شویم تا مقدرات مطابق روح پاک ما تنظیم شود. ما یک لوحی به نام لوح محفوظ داریم که قابل تغییر نیست. اما لوحی دیگر هم به نام لوح محو و اثبات وجود دارد که قابل تغییر است، اگر ما صله رحم کنیم، عمر ما زیاد میشود و یا با دادن صدقه از بلاها نجات پیدا میکنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در خصوص ارتباط امام علی(ع) با شب قدر اظهار کرد: شبهای قدر با نام امیرالمؤمنین(ع) آمیخته شده است، نام امام علی(ع) و کلمات ایشان میتواند برای ما الگویی باشد و ما باید درس تقوا، شجاعت، صداقت و زهد را از امیرالمؤمنین(ع) بیاموزیم.
این مرجع تقلید شیعیان افزود: امام علی(ع) در زندگی خودشان یک پیام بزرگی را به ما دادهاند و آن این است که اگر در مسیر حق تنها شدید، وحشت نکنید و راه حق را رها نکنید، امیرالمؤمنین(ع) در زندگی خود چندین بار در مسیر حق تنها شد، اما به وظیفه خود عمل کردند. امام علی(ع) در لیله المبیت، در بستر پیامبر(ص) خوابید تا رسول اکرم(ص) شهر مکه را به سوی مدینه ترک کند، شجاعت امام علی(ع) در قبول انجام این وظیفه خطیر موجب شد تا یک آیه قرآن در این خصوص نازل شود.
آیتالله مکارم شیرازی ادامه داد: در جنگ احزاب هم زمانی که عمرو بن عبدود از میان مسلمانان حریف طلبید، تنها امام علی(ع) برای جنگ با او داوطلب شد و با شکست دادن عمرو بن عبدود توسط امام علی(ع) آن پیروزی بزرگ در جنگ احزاب نصیب مسلمانان شد. در جنگ خیبر هم امیرالمؤمنین(ع) به تنهایی درب قلعه خیبر را گشود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در خصوص جنگ احد گفت: در این جنگ برخی از تازه مسلمانان به طمع غنیمت، پستهایشان را رها کردند و کفار توانستند به سوی مسلمانان حمله کنند و 70 تن از آنها از جمله حضرت حمزه را شهید کنند، در جنگ احد تنها کسی که در کنار پیامبر(ص) ماند و از ایشان دفاع کرد، امام علی(ع) بود و ایشان در این جنگ هفتاد زخم برداشت.
این مرجع تقلید شیعیان افزود: امیرالمؤمنین(ع) بعد از جنگ احد خدمت پیامبر(ص) رسید و از ایشان پرسید که چرا با وجود اینکه هفتاد تن از اصحاب شما در این جنگ شهید شدند، من به درجه شهادت نرسیدم، رسول اکرم(ص) در آنجا به امام علی(ع) بشارت دادند که تو هم شهید خواهی شد و در بستر نمیمیری.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5تیر1395، کدخبر: 13950405000032: www.farsnews.com