پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
در نشست بررسی عوامل موثر در مدیریت منابع آب که عصر یکشنبه با حضور جمعی از استادان و دانشجویان در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد توسط دبیرخانه کانون تفکرهای دانشگاه یزد با همکاری انجمن علمی، سیاسی و محیط زیست برگزار شد، راه های مناسب در مدیریت منابع آب بررسی شد.

شعارسال: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: به رغم بارش های مناسب بهار امسال هنوز با کسری منابع آب مواجه هستیم و باید به همت و همکاری جمعی نسبت به مدیریت آن اقدام کرد.

محمد مهدی جوادیان زاده افزود: انجام کارهای دقیق علمی در مدیریت منابع آبی استان به خصوص فعالیت های مشارکتی در قالب برنامه های مشخص باید جدی گرفته است.

این مسئول امور آب استان اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب توسط مردم، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش های همگانی نقش مهمی در مدیریت موثر منابع آبی دارد.

جوادیان زاده خاطر نشان کرد: برای مدیریت موثر منابع آب به خاطر شرایط خاص اقلیمی نه تنها یک یا 2 دستگاه که همه مردم و مسئولان باید با همکاری هم و در نظر گرفتن شرایط اقدام کنند.

** ضرورت توجه به آموزش و فرهنگ سازی

همچنین دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد گفت: برای غلبه بر مشکلات کم آبی و مدیریت موثر و منطقی مهمترین، ضروری ترین و مناسب ترین راه توجه به آموزش و فرهنگ سازی است.

علی اصغر سمسار یزدی افزود: برای فرهنگ سازی باید از همان دوران ابتدایی با فعالیت های فرهنگی دانش آموزان را در جریان اهمیت آب و نحوه مدیریت و استفاده درست قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: اگر این مساله مهم به درستی در وجود نسل جوان نهادینه و به فرهنگ غالب تبدیل شود بسیاری از مشکلات ناشی از کم آبی مرتفع می شود.

**بارندگی ها مدیریت شود

همچنین عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه یزد گفت: سالانه بارندگی های خوبی در کشور داریم ، اگر خوب مدیریت شود نه تنها مشکلی ندارد بلکه نقش مهمی در توسعه و آبادانی دارد.

محمدحسین معماریان افزود: باید با بررسی دقیق و پیش بینی های لازم با مدیریت قوی در سایه برنامه ریزی مدون از نزول باران به عنوان یک نعمت الهی استفاده و از خسارت پیشگیری کرد.

وی اظهار داشت: دیگر همانند گذشته شاهد بارش برف نیستیم بنابراین بر اساس شرایط موجود باید برنامه ریزان با پیش بینی منطقی از آن در راستای جبران کم آبی استفاده کنند.

** نظارت بر ساخت و سازها در بستر و حریم رودخانه ها

همچنین عضو هیات علمی مراتع و آبخیزداری دانشگاه یزد گفت: برای کاهش حوادث ناشی از سیل باید بیش از پیش بر نحوه ساخت و سازها در حریم و حتی بستر رودخانه ها توسط مسئولان جلوگیری شود.

حسین ملکی نژاد افزود: اگر این موضوع توسط متولیان امر جدی گرفته شود و همه به قانون تن دهند قطعا از بروز برخی حوادث و خسارات جلوگیری و موجب استفاده درست از آب می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای مدیریت درست و موثر بر منابع آبی همه افراد و مسئولان باید با برنامه ریزی و کار عملی و اصولی از تمام ظرفیت ها استفاده کنند.

ملکی نژاد تصریح کرد: طراحی سازها باید دقیق و علمی باشد چون در سیل بهار سال 1398نشان داد که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و باید نظارت ها بهتر و بیشتر شود .

** حریم سیلابی رودخانه ها تعیین شود

همچنین فعال محیط زیست کشور گفت: یکی از راه های اصولی جلوگیری از کاهش خسارت و تلفات هنگام وقوع سیل در کشور این است که باید با فعالیت های دقیق علمی و همچنین حریم سیلابی رودخانه ها تعیین و مقررات رعایت شود.

محمد درویش افزود: اگر مسئولان به وظایف قانونی خود خوب عمل کنند و مردم نیز در اعمال مقررات مراعات لازم را داشته باشند از برخی خسارت ها و حوادث در حوزه آب پیشگیری می شود.

وی خاطر نشان کرد: محافل علمی و دانشگاهی وظیفه دارند به صورت دقیق با حضور اساتید و دانشگاهیان همواره به موضوع مهم آب بپردازند و مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی بررسی شود.

کمبود آب و بارندگی در استان یزد طی سال های گذشته به عنوان یک معضل، بخش مهمی از منابع اقتصادی استان و بویژه بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

استان یزد بر اساس سرشماری سال 1395 یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در 21 شهر زندگی می کنند، با وجود کمبود آب 82 درصد آب استان در حوزه کشاورزی به مصرف می رسد و میزان بهره وری آن حدود 40 درصد تخمین زده می شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1398 ، کدخبر: 83303929: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین