پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کرمان از دیرباز با ظرفیت های بالقوه و بالفعلش در بخش های مختلف، زبانزد خاص و عام بوده، اما دیرسالی است که نبود صنایع تبدیلی و نبود کارخانه های مورد نیاز، این ظرفیت ها را به نام کرمان و شهد گوارای بهره اش را به کام دیگران رقم زده است.

شعارسال : کرمان به عنوان استانی با اقلیم های گوناگون و وجود معادن و ظرفیت های فراوان، سال های سال است، محصولاتی همچون خرما، پسته، گیاهان دارویی و غیره را به صورت فله و در بسته بندی های نامناسب و البته با قیمت اندک، روانه استان های دیگر و حتی سایر کشورها می کند.

خام فروشی مواد و محصولات کشاورزی، قصه پر غصه ای است که سال های سال، نقل زبان مردم این دیار است.

قصه بدانجا رسید که مطالبه گری مردم کرمان، هر روز کمتر از گذشته و توجه به این بخش هر روز کمتر از دیروز و سرانجامش تبدیل کرمان به عنوان استانی زرخیز در کشاورزی و بهشت معادن ایران به صادر کننده مواد و محصولات مختلف به صورت خام و فله بود.

اینک بعد از گذر سال ها، تحرک های بی مانندی در کرمان در حال شکل گیری است و قطار توسعه کرمان به گفته دولتمردان قرار است بر ریل سعادت براند و بر مسند پیشرفت بنشیند و خود نقطه امیدی است که در دل هر کرمانی سوسو می زند.

حالا کرمان؛ دیاری با پیشینه ای درخشان در کار و اقتصاد، قطعه گمشده پازل توسعه اش را در طرح ها و برنامه های نماینده دولت تدبیر و امید می بیند و امید دارد، جایگزینی این قطعه در جای خود، دیار کریمان را به جایگاه اصلیش در اقتصاد و توسعه برگرداند.

اینکه کرمان با نام های کارمانیا، کارمان و کرمن به معنای محلی برای کار و تلاش شناخته می شده، خود دلیلی بر سخت کوشی مردم بلند اختر این سرزمین است و اکنون کرمان با آن پیشینه که محمدعلی گلاب زاده به عنوان یک کرمان شناس در کتاب تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان به آن پرداخته است، اقتصاد و تجارت این دیار را جان مایه همه عزت های مردم کرمان می داند.

حال با این وصف، هرگز نمی توان اقتصادی ناکارآمد و استانی توسعه نیافته را برای دیار کریمان پذیرفت. 
وجود بیش از 200 سند در کتاب تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان گواه بر مردمان سختکوش و اقتصادی قوی در این دیار است که البته استاندار کرمان را بر آن داشته تا سرمایه گذاران را به عنوان قطعه های گمشده پازل توسعه کرمان به کرمان فرا خوانده به طوری که کار و تلاش در استان کرمان با شعار محوری وحدت حول ولایت و توسعه آغاز شده است.

چشم انداز طرح های توسعه ای استاندار کرمان، امید آن را می دهد که این استان، دگربار به محل و کارگاهی برای کار و تلاش تبدیل شود.

علیرضا رزم حسینی با توجه به ظرفیت هایی مانند اقلیم های گوناگون و چهار فصل کرمان و همچنین وجود بیش از 800 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از قطب های مهم کشور، بخش خصوصی را وارد این عرصه از استان هم کرده است.

استاندار کرمان با برنامه های توسعه ای خود، قصد بهره وری از این استان را به عنوان قطب باغی کشور با حدود 138 نوع گیاه زراعی و باغی و تولید سالانه بیش از شش میلیون تن محصولات کشاورزی دارد. 
وجود 300 هزار هکتار باغ پسته با تولید سالانه 250 هزار تن، 72 هزار هکتار، باغ های نخل با تولید سالانه 450 هزار تن خرما، سه هزار و 773 هکتار مزرعه گل محمدی با تولید سالانه شش هزار و 818 تن گل محمدی، مرکبات و کشت گردو، کرمان را در تولید این محصولات در جایگاه های اول، دوم و سوم کشوری قرار داده است در حالی که کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در کرمان آنطور که باید و شاید از این همه نعمات برخوردار نیستند.

قطعه های پازل توسعه کرمان که کنار هم چیده می شوند، قطعه های گمشده ای مانند صنایع تبدیلی و بسته بندی، صدای ساز سمفونی توسعه کرمان را ناکوک می نماید در حالی که این ساز، تنها با تدبیر شایسته نماینده دولت تدبیر و آوردن بخش خصوصی و سرمایه گذاری به این بخش کوک خواهد شد.

حال آنکه نبود یا کمبود صنایع تبدیلی در بخش های مختلف همچون کشاورزی و دامپروری در این استان به گواه مسئولان، ضررهای فراوانی را به اقتصاد کرمان وارد کرده، چنانکه سهم بهره برداران این بخش ها جز اندکی سود و البته رنج و سختی چیز دیگری نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار چهارشنبه 06 آبان 1394 ، کد مطلب : 81815071 (4947994) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین