پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 16
کد خبر: ۲۰۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید مولد شوند و بتوانند رشته خلق کنند در حال حاضر دانشگاه‌های موجود عقیم هستند.

شعارسال: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید مولد شوند و بتوانند رشته خلق کنند در حال حاضر دانشگاه‌های موجود عقیم هستند.

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از اساتید نمونه کشوری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد ۳۷ درصد آموزش عالی را بدون تکیه بر دولت و پول نفت و تنها با تکیه بر مردم اداره کند.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار و ۹۰۰ استاد تمام وقت را که ۳۰ درصد از اساتید کل کشور هستند را به خود اختصاص داده‌ایم. این تعداد بسیار موثر در جامعه هستند اساتیدی که عمر خود را برای ارتقای این مرز و بوم بدون توجه به تضمین‌های دولتی صرف کرده اند همان طور که از دوران قاجار رسم بوده است آسان است اگر کسی بخواهد مستخدم دولت شود اساتید محترم دانشگاه آزاد، این جهادگران، با تکیه بر مردم در این دستگاه آماده هستند تا پرچم پیشرفت علمی را بالا ببرند.

طهرانچی با بیان اینکه امروز بر این سخن که اساتید دانشگاه آزاد بی کیفیت هستند باید خط بطلان کشید، تصریح کرد: دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته در غرب است بعد از عرصه روشنگری در غرب در امتداد مدارسی که ما موسس آن بودیم غرب به مدل یونیورسیتی رسید در حقیقت دانشگاه تصویری به نام دانش و فرهنگ و پوسته‌ای به نام فناوری، اجتماع، اقتصاد را داشت.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: دانشگاه به ایران آمد، ولی ابعاد اثرگذاری فناوری و اقتصاد آن وارد نشد. حضرت آقا در این رابطه فرموده‌اند که دانشگاه از اول غلط پایه گذاری شد و مبنای آن مبنای دین گریزی بود در حقیقت دانشگاه باید با فرهنگ ارتباط قوی را برقرار کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه قرار بود رشته‌ها را گسترش دهد. یکی از ضعف‌های اساسی دانشگاه‌ها این است که قابلیت خلق را ندارند. در عرصه هنر ما رشته نقاشی و گرافیک را از غرب وارد کرده ایم، اما خط را با همه ویژگی هایش به عنوان یک رشته در دانشگاه خود نداریم. دانشگاه پایه ما به دلیل اینکه نمی‌توانند رشته مورد نظر خود را متناسب با فرهنگ آن جامعه تولید کنند نازا هستند ما رشته‌های مختلفی را وارد دانشگاه کرده ایم مانند معماری که به وسیله آن محراب‌ها و گلدسته‌ها و گنبد‌ها را ساختیم، اما شما می‌بینید که این‌ها این مساجد هیچ شباهتی به مسجد واقعی ندارند.

وی با بیان اینکه رشته‌هایی که از غرب وارد می‌شوند مناسب با این زیست بوم نیستند، بیان کرد: دانشگاه‌ها عقیم هستند مدارس قدمت ۳۰۰۰ ساله دارند و نسل به نسل ادامه پیدا کرده اند. علوم تربیتی موجود علوم تربیتی دانشگاه غربی است ما باید بتوانیم رشته‌هایی متناسب با فرهنگ خود خلق کنیم تا این ارتباط برقرار نشود دانشگاه آن پوسته اجتماعی اقتصادی فناوری را پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقاله در واقع ارزیابی درون سیستمی آموزش ما هستند اشاره کرد: مقاله زبان ماست نه زبان ما با جامعه مقاله باید باشد همان طور که در گذشته بزرگان ما رساله‌های زیادی را به ثبت رسانده اند اگر ما دانشگاه مولد داشته باشیم که ثمره دهد آن میوه و ثمره در اقتصاد، فناوری و جامعه اثر خودش را خواهد گذاشت اشکال دانشگاه‌ها این است که کپی برداری می‌کنند و خودشان نمی‌توانند رشته خلق کنند. ما متناسب با تربیت این نسل و مردم خود رشته تعریف نکرده ایم. ما ۷۰۰۰ دانشجو در رشته کشاورزی داریم و ۵۰۰۰ نفر از حوزه کشاورزی ارتزاق دارند، اما شاهد هستیم که بسیاری از این ۵۰۰۰ نفر از این ۷۰۰۰ نفر استفاده نمی‌کنند.

طهرانچی از صاحبان صنایع گله کرد و گفت: محصولات صاحبان صنایع به کار مردمان جامعه نمی‌آید، زیرا ما با دید دیگری در حال تربیت دانشجو‌ها هستیم. در واقع قلب دانشگاه رشته است ما باید بتوانیم خلق رشته داشته باشیم در سطوح پایین آموزشی آموزش را با پژوهش خلق کردیم و هر دو را به دانش آموز یاد دادیم، اما در سطوح بالاتر پژوهش را حذف کردیم و دانشگاه را با نام آموزش عالی تعریف کردیم. دانشگاهی که می‌خواست اقتصاد و فناوری را علمی کند متاثر از این سه مقوله و تحت تاثیر این سه قرار گرفت. فناوری اطلاعات یکی از فناوری‌هایی است که تحت تاثیر دانشگاه قرار گرفته است.

وی در این خصوص گفت: عمر کتاب به سر رسیده کتاب الکترونیکی جای کتاب کاغذی را گرفته است. در این خصوص غرب گفته است که کتاب هرگز نمی‌میرد دانشگاه هم هرگز نخواهد مرد، چون در قلب دانشگاه پژوهش و در قلب پژوهش استاد حضور دارد. نمی‌شود از پشت دروازه فضای مجازی به قضیه نگاه کنیم در حقیقت نقش مربی گری اساتید نقشی نیست که بتوان آن‌ها را نابود کرد. ما اساتید را ارج می‌نهیم، چون انسانیت را ارج می‌نهیم. اساتید حذف نمی‌شوند چرا که فقط آموزش نیست بلکه پرورش نیز رکن جدی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار : 18اردیبهشت 98، کد خبر: 762878،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین