شعار سال: ایران بیات، معلم ابتدایی منطقه هفت آموزشوپرورش شهر تهران، امسال به عنوان معلم منتخب کشوری انتخاب شد. برای او که بیشتر سالهای تدریسش معلم دانشآموزان پسر ابتدایی بوده است، تدریس در مقطع ابتدایی حالوهوای دیگری دارد. مقطع تحصیلی حساس و مهمی که شروعش میتواند سکویی برای صعود یا سقوط علاقه یک فرد به علم و دانش باشد.
معلمی باقیات الصالحات من است
ایران بیات راز موفقیتش را در دعای خیر والدین دانشآموزانش میداند و میگوید:
«دانشآموزان ابتدایی وقتی از دنیای کوچک و مملو از مهربانی و عطوفت خانواده جدا
میشوند و به مدرسه میآیند، باید همان محبت مادرانه را در مدرسه حس کنند تا از
مدرسه فراری نشوند و کمکم به فضای واقعی جامعه وارد شوند. حالا اگر من در این
زمینه موفقیتی هم کسب کردهام و علاقه دانشآموزانم جلب شده، مطمئنا از دعای خیر
والدین بچههایم است وگرنه معلمهای بهتر از من هستند که بسیار زحمت کشیدهاند فقط
شانس انتخاب من کمی بیشتر از سایر معلمها بوده و من خاک زیر پای همه این معلمها
هستم.»
ایران بیات با اشاره به اینکه عشق واقعی و قلبیاش به دانشآموزان،
آنها را به کلاسش جذب کرده است، میگوید: «بچهها از همان سن کودکی با انواع وسایل
مشغولاند اما وقتی رفتار معلم را ببینند تصمیم میگیرند بین کلاس و درس و هزاران
وسیله سرگرمکننده دیگر یکی را انتخاب کنند. من با عملم به همه نشان میدهم که همهچیز
درس و علم است.»
روش ایرانخانم برای تدریس و آموزش بازی و سرگرمی است تا مبادا دانشآموزانش
بهطور ناگهانی از دنیای پر از بازی کودکانهشان جدا شوند. او میگوید: «من برای
تدریسم بسیار از بازی و سیدی استفاده میکنم و حتی پابهپای دانشآموزانم فیلمها
و بازی مورد علاقهشان را میشناسم و وقتی درباره بازیهای مورد علاقهشان در کلاس
صحبت میکنم، ذوق میکنند و از همانها برای جلب توجه دانشآموزانم استفاده میکنم
و به کتابهای درسی خودمان ربط میدهم.»
برای بسیاری از بهترین معلمهای دوران تحصیلمان یکی از معلمهای دوران ابتداییمان
است و شیرینترین خاطراتمان مربوط به شروع مدرسهرفتنمان است. ایران
بیات سرشار از خاطرات شیرین دانشآموزانش است؛ دانشآموزانی که بعد از سالها به
ثمر نشستهاند و به سراغش آمدهاند تا از او قدردانی کنند. او میگوید: «یکی از
خاطرات شیرین دوران تحصیلم مربوط میشود به شاگردی به نام محمدمهدی شهیدی که در
کلاس من بسیار زرنگ بود. روزگاری گذشت و یکبار همسرم که دبیر شیمی است، در کلاس
خود از دانشآموزانش میپرسد هر کدام نام بهترین معلمی را که داشتید، بگویید.
محمدمهدی که اتفاقی شاگرد همسرم در مقطع دبیرستان بود، میگوید خانم ایران بیات در
مقطع ابتدایی بهترین معلم من بوده و یکی از آرزوهایم دیدار مجدد با این معلم است.
در نهایت یک روز همسرم ایشان را به خانه ما آوردند و من از دیدن او بسیار خوشحال
شدم. باید بگویم برای من که در کارم هم عشق معلمی هست و هم عشق مادری، لذتش قابل
وصف نیست. این کار باقیات الصالحات من است.»
بارها مزه رضایت اولیا را چشیدهام
سیفالله رنجبر دبیر شیمی منطقه 17 تهران است و 27 سال سابقه کار دارد.
او نیز یکیدیگر از معلمان منتخب در سطح شهر تهران است که معلمی را شغل انبیا میداند
و معتقد است اسوه حسنه آنها الگوی رفتار معلمیاش شده است. او میگوید: «سعی کردهام
برای دانشآموزانم معلمی نمونه باشم و با دوستی با آنها و شیوههای جدید و بهروز
در خدمتشان باشم و بهترین شکل از آموزش را
داشته باشیم.»
سیفالله رنجبر با اشاره به اینکه دانشآموزانش آیندهسازان جمهوری
اسلامی ایران هستند، میگوید: «من 27 سال از شهرستانهای مختلف گرفته تا شهر تهران
تدریس کردهام و بارها مزه رضایت عوامل مدرسه و دانشآموز در کلاس و حتی رضایت
اولیا را چشیدهام. اکنون که میبینم برخی از دانشآموزانم فوقدکترای رشته خودم
را میخوانند یا موفقیتهای دیگرشان را میبینم پرانگیزهتر از گذشته کار تدریس را
دنبال میکنم». او از دغدغههایش درباره بیانگیزگی دانشآموزان برای ادامه تحصیل
سخن میگوید و معتقد است شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور باعث شده دانشآموزان
انگیزه واقعی سابق را نداشته باشند تا به دنبال علم و تحصیل باشند. او با اشاره به
عوامل تأثیرگذار در این کاهش انگیزه دانشآموزان میگوید: «یکی از مسائلی که باعث شده
این انگیزه کم شود مشکل اشتغال در کشور است. گاهی در خانوادهها افراد تحصیلکردهای
داریم که شغل ندارند و همین انگیزه را در بین دانشآموزان کم میکند. البته نمیتوان
گفت همه مشکلات از همین ناحیه است. شاید من معلم نقش خود را بهخوبی ایفا نکردهام
یا حتی مشکل از برنامهریزیهای درسی است که گاهی مناسب شرایط دانشآموزان نیست یا
حذف روز پنجشنبه و افزایش فشار درسهای آن روز که روی هفته آمده است. بسیاری دیگر
از عوامل وجود دارد که البته من معلم باید بتوانم با درایت همه اینها را مدیریت
کنم تا دانشآموزم علاقهاش به تحصیل کم نشود». او با اشاره به وجود نشاط در مدارس
میگوید: «مقام معظم رهبری
اخیرا گفتهاند که مدرسه باید نشاط لازم برای آموزشوپرورش را داشته باشد، اما
اکنون دانشآموزان هنوز زنگ نخورده به فکر رفتن به خانه هستند و البته خانوادهها
هم نقش مهمی در این مسئله دارند. حتی فضای فیزیکی مدارس هم در این کاهش انگیزه
تأثیرگذار است. از همینرو باید شرایط بهینه لازم را برای آموزش دانشآموزانمان
فراهم کنیم تا همچنان شاهد رشد و موفقیتهای روافزون آنها باشیم.»
پابهپای شیطنت دانشآموزانم پیش میروم
یکیدیگر از معلمان که در شهر تهران منتخب شده، فاطمه ابوذر از منطقه
15 است که 27 سال سابقه کار دارد و معلم پایه سوم ابتدایی است. فاطمه ابوذر برای
ایجاد انگیزه در میان دانشآموزانش که عموما پسرها هستند، پابهپای شیطنتهایشان
قدم برمیدارد و میگوید: «سعی میکنم در کلاسم بین دانشآموزان انگیزه ایجاد کنم
و کلاس شادی داشته باشم. کلاسهایشان را با شادی و ورزش شروع میکنم». او میگوید:
«در همه این سالها بیشترین تدریسهایم برای پسرها بوده و انرژی این دانشآموزان
باعث شده است خودم هم با شیطنتهای این نسل پیش بروم و حتی جلوتر از آنها باشم».
برای فاطمه ابوذر هم معلمی در مقطع ابتدایی حساستهای زیادی دارد که به آن آگاه
است و میگوید: «در تمامی این سالها سعی کردهام دانشآموزانم را از دنیای کودکانهشان
بیرون نکشم و خودم وارد دنیای آنها بشوم تا با درس و کتاب
مأنوس شوند.»
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 29 اردیبهشت 98، شماره: 3431