پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
ماه مبارک رمضان در جای جای جهان همراه با ادب و رسوم خاصی بوده که در استان قزوین نیز این رسوم از گذشته تا به امروز پا برجا مانده و مردم با این سنن به استقبال ماه مبارک رفته و ۳۰ روز را با عبادت و بجا اوردن تکالیف الهی سپری می‌کنند.

شعارسال: ماه رمضان ماه مهمانی خداست که این میهمانی در سراسر جهان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و استان قزوین نیز از این قاعده مستثی نیست.

فرهنگ مردم منجر به پدید امدن آداب و سننی ویژه‌ می‌شود که امروز برخی از این سنن به فراموشی سپرده شده‌ است اما در استان قزوین همچنان شاهد پابرجایی بسیاری از این رسوم در ماه مبارک رمضان هستیم.

بدین منظور به سراغ شهروندان قدیمی قزوین رفتیم تا این آداب و رسوم را از زبان انها بشنویم.

به گفته شهروندان قزوینی روح و جسم مردم قزوین قبل از فرا رسیدن ماه مبارک در مراسمی تحت عنوان "مراسم گل خندانی" اماده یک ماه روزه داری می‌شود و در این روز مردم شهرها و روستاها به گردشگاه ها و یا اطراف شهر یا روستای خود رفته و به تفریح می‌پردازند.

قبل از ماه مبارک رمضان مردم در تکاپو جمع‌اوری و خرید مواد غذایی مورد نیاز خود در وعده‌های افطار و سحری بوده و بازار‌ها مملو از جمعیت است.

شور و شوق بانوان خانه دار برای زدودن آلودگی از چهره خانه و غبارروبی مساجد و حرم امامزاده ها توسط مردان قبل از فرارسیدن ماه مبارک یکی از این اداب و سنن بوده که قبل از ماه مبارک اتفاق می‌افتد.

همچنین در برخی از مساجد و اماکن متبرکه هیئت امنای تصمیم به تعویض فرش و یا کتب ادعیه می‌کنند که این عمل را قبل از رسیدن ماه رمضان انجام داده و مساجد با پوششی نو به استقبال ماه مبارک می‌روند.

رویت هلال ماه در همه استان‌ها مرسوم بوده که در اخرین روز شعبان مردم به انتطار می‌نشینند تا کارشتاسان رویت ماه را اعلام کنند در صورتی که در گذشته خانواده ها با آب و آیینه و سبزه راهی پشت بام‌ها شده و هلال آغاز ماه را رویت می‌کردند.

سحر، وعده شبانگاهی که حال و هوای خاصی دارد و عطر دعای سحر نوازش‌گر روزه‌داران این ماه است و مردم در این وعده از هندوانه به عنوان اصلی ‌ترین جز سفره های خود استفاده می‌کنند تا در طول روز تشنگی به سراغشان نیاید.

امروز مردم با استفاده از رادیو و تلویزیون و دیگر ابزار ارتباطی از اذان سحر و افطار خود خبردار می‌شوند در سورتی که در گذشته از بانگ خروس، کوبیدن دیوار همسایه، جار کشیدن در کوچه و غیره برای اعلام اذان استفاده می‌شد.

سفره‌های رنگارنگ مردم قزوین در ماه مبارک رمضان سرشار از سادگی و زیبایی است و در سفره‌های افطار انها می‌توان دیماج ، آش دوغ، حلیم، شیرمال، شیربرنج و فرنی و بامیه و غیره را مشاهده کرد.

مردم در نخستین روز ماه مبارک رمضان نیت کرده و در عبادت از معبود خود خواستارند تا توانایی بجا اوردن تکالیف الهی را در این ماه به انها عنایت کند.

کمک به مستمندان و نیازمندان، اطعام یتیمان، وقف در راه اسیران خاک و همچنین وقف فرهنگی باید در این ماه مبارک مورد توجه قرار گیرد و مردم با دوری از برپایی سفره‌های پر از تجملات، سفره‌هایی ساده و پر از خیر و برکت باز کنند.

در این ماه به منظور قبولی طاعات و عبادات مردم به دنبال زدودن کینه از دل‌ها و برطرف کردن کدورت بین خود و اطرافیان نیز هستند.

بانوان قزوینی درروز اول ماه قمری برای دعا ونیایش در آستان مقدس چهار انبیاء گردهم می‌آیند ودر محفل جزء خوانی قران و مدیحه سرایی شرکت‌ می‌کنند.

برگزاری احیا در مساجد، امامزاده‌ها، حسینیه ها و نواحی مقدس از دیگر مراسماتی است که هرسال پر شورتر از سال گدشته برگزار می‌شود و مردم قزوین در مسجد النبی، امامزاده حسین(معروف به شاهزاده حسین) و تپه نورالشهدا جمع شده و با خواندن دعای جوشن کلیر و قران بر سر گرفتن از خداوند طلب امرزش و مغفرت می‌کنند.

وداع با ماه رمضان درآخرین روز از ماه مبارک رمضان قبل از طلوع خورشید بوده که مومنان با نشستن بر سجاده، یک ماه مهمانی بر سر سفره الهی را شکر کرده و خود را برای نماز عید فطر اماده می‌کنند.

امسال نیز مراسم پنجاه بدر همزمان با ایام ماه مبارک رمضان بوده که مردم با تجمع در مصلی قزوین و عبادت با خدواند، بارش باران الهی را طلب کرده و سپس سفره‌های پر رنگ و لعاب افطار خود را در این مکان مقدس گشودند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار : 3خرداد 98، کد خبر:2017609 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین