پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر متوسط مصرف سیگار در قزوین 13 درصد است و میزان مصرف قلیان 23 درصد است که در حوزه مصرف سیگار رتبه سوم و در حوزه مصرف قلیان رتبه دوم کشوری را کسب کردیم، همچنین استان قزوین در حوزه مصرف فست فود رتبه یک کشور را دارد درحالی‌که در میزان رستوران‌های فست فود رتبه اول را نداریم.

شعارسال: سولماز فرخ‌زاد در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: امروزه هدف سازمان جهانی کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، بیماری‌های مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، مصرف دخانیات و مصرف الکل از جمله مواردی است که سبب مرگ‌ومیر افراد می‌شود.

وی افزود: در رأس این بیماری‌ها، بیماری قلب و عروق قرار دارد که مرتبط با فشارخون است، طبق آماری که تاکنون به‌دست‌آمده سال گذشته در استان قزوین دوهزار و ۲۵۰ نفر براثر بیماری قلبی و عروقی فوت کردند که تقریباً ۴۰ درصد مرگ‌ومیر استان را شامل می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اظهار کرد: این آمار نگران‌کننده است باید توجه داشت که مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی فشارخون است که شیوع آن در استان به‌طور میانگین 6.24 درصد است.

وی افزود: فشارخون قاتل خاموش است درواقع از هر دو نفر مبتلا به فشارخون یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارند می‌توان گفت ۶۰ درصد افراد مبتلا به بیماری در استان نمی‌دانند که مبتلا به فشارخون هستند، برخی نیز می‌دانند اما برای درمان مراجعه نمی‌کنند یا دارو را به‌صورت مستمر مصرف نمی‌کنند.

فرخ‌زاد اظهار کرد: مرگ‌ومیر جوانی در وزارت بهداشت تحت عنوان مرگ‌ومیر زودهنگام مطرح می‌شود که یکی از دلایل آن فشارخون است، علل اصلی فشارخون را نیز می‌توان مصرف بی‌رویه نمک دانست، میزان مؤثر نمک برای هر فرد در روز زیر پنج گرم است این در حالی است که 11 درصد جمعیت استان مصرف نمک مناسب دارند.

وی افزود: از سال ۹۴ مداخلات خوبی در حوزه صنایع تولیدی صورت گرفته است و به‌طوری‌که میزان نمک مصرفی در چیپس، پفک‌نمکی، کنسروها و حتی نان کاهش‌یافته است، در حال حاضر مصرف بالای نمک ناشی از نمک‌هایی است که خودمان مصرف می‌کنیم و باید به سمت حذف نمکدان پیش رویم.

مدیر گروه کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: در طرح کنترل فشارخون ۸۸۰ ایستگاه موقت در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پارک‌ها، راه‌آهن، ترمینال و تیم‌های سیار در نمایشگاه‌ها مستقر شدند در این میان ۱۸۰ سنجشگر بسیج شامل پرستار، دانشجویان پرستاری و مامایی و فعالان هلال‌احمر در حوزه سنجش فشارخون همکاری داشتند.

وی تأکید کرد: کنترل نمک مواد غذایی از دست ما خارج است اما نمکدان در دستان ما هست و با حذف آن می‌توان میزان فشارخون را کاهش داد؛ در حال حاضر فشار ۱۴۰ به روی ۹۰ را فشار بالا می‌دانیم درحالی‌که اگر 130 باشد فشار بالا تلقی می‌شود.

فرخ‌زاد عنوان کرد: فشارخون 84 درصد جمعیت استان قزوین در این طرح مورد سنجش قرار گرفتند که از این میزان سه شهرستان آوج، بویین‌زهرا و تاکستان پوشش صددرصدی داشتند، همچنین شهر قزوین با توجه به وسعتش 72 درصد مورد غربالگری قرار گرفت که آمار خوبی است، در این میان 51 هزار بیمار شناسایی و روند درمان آن‌ها آغاز شده اما 100 هزار نفر دیگر که شناسایی شدند برای تشکیل پرونده درمانی مراجعه نکردند.

وی در ادامه با اشاره به شیوع مصرف سیگار در قزوین تصریح کرد: در حال حاضر متوسط مصرف سیگار در قزوین 13 درصد است و میزان مصرف قلیان 23 درصد است که در حوزه مصرف سیگار رتبه سوم و در حوزه مصرف قلیان رتبه دوم کشوری را کسب کردیم، همچنین استان قزوین در حوزه مصرف فست فود رتبه یک کشور را دارد درحالی‌که در میزان رستوران‌های فست فود رتبه اول را نداریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 23تیر1398، کدخبر: 678756: www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین