پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌ مخدر به تشریح پروتکل جدید وزارت بهداشت درباره تولد نوزادان معتاد پرداخت و گفت: عقیم‌سازی زنان معتاد مقبولیت بین‌المللی و حقوق‌بشری ندارد.

شعارسال: پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بحث تولد کودکان معتاد از زنان مبتلا به اعتیاد انکارناپذیر است، اظهار کرد: تعدادی از معتادان کشور را نیز زنان تشکیل می‌دهند و بخش عمده‌ای از آنها در سنین باروری هستند. این امر کاملا محتمل است که کودکان معتاد به دنیا بیاورند. آن چیزی که اهمیت دارد این است که ما تا حد ممکن تلاش کنیم تا آسیب‌های این امر را به حداقل برسانیم.

وی افزود: برخی NGOها و نهادها معتقد بودند این افراد (زنان معتاد) نباید باردار شوند و باید برای این افراد عقیم‌سازی صورت گیرد. این موضوع به هیچ‌وجه مقبولیت بین‌المللی و حقوق‌بشری ندارد و اسلام هم بر این امر تاکید ندارد و ما نمی‌توانیم کسی را عقیم کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در این راستا چند راهکار مدنظر قرار گرفت، اضافه کرد: به عنوان مثال قرار شد تا به این افراد لوازم جلوگیری از بارداری داده شود و به شکل میان‌مدت یا طولانی‌مدت 3 تا 6 ماهه نازایی موقت روی زنان معتاد ایجاد شود.

*اهمیت مدیریت درمان اعتیاد

افشار با بیان اینکه بحث دیگر مدیریت بر درمان اعتیاد است، تصریح کرد: باید نحوه برخورد با مادر معتاد و نوزاد معتاد را مورد بررسی قرار دهیم. این از حلقه‌های مفقوده بود که در این زمینه پروتکل و دستور درمان توسط وزارت بهداشت تدوین شده است.

وی توضیح داد: وقتی مادر مبتلا فرزند خود را در بیمارستان به دنیا می‌آورد، با توجه به اینکه این مادر به احتمال بسیار زیاد بدسرپرست است، این سوال پیش می‌آمد که چه کسی سرپرستی فرزند را برعهده بگیرد؟ برای ساماندهی این وضعیت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت هفته گذشته جلسه‌ای را با سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و NGOهای فعالی نیز در این زمینه برگزار کردند.

افشار با بیان اینکه در این جلسه درباره زنان معتاد و نوزادان آنها بحث‌های مختلفی صورت گرفته و به دنبال راهکارهایی هستند که این مشکلات به حداقل برسد، عنوان کرد: در این راستا بخشنامه مشترک معاون درمان و بهداشت وزارت بهداشت خطاب به بیمارستان‌ها ابلاغ شد تا نوزادانی که از این مادران متولد می‌شوند، برای درمان در اختیار ICU قرار بگیرند و نظامات درمانی در آنها رعایت شود. همچنین این بیمارستان‌ها باید با سازمان بهزیستی تماس برقرار کرده و پس از بررسی توسط این سازمان مشخص شود که آیا مادر به لحاظ سرپرستی قابلیت و کفایت لازم را دارد یا خیر. اگر مادر قابلیت این موضوع را نداشته باشد با سرپرست قضایی هماهنگ شده و با اذن مقام قضایی فرصتی فراهم می‌شود تا حضانت به سازمان بهزیستی داده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 9 تیر 1395، کدمطلب: 118471 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین