پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در سال 93 بیش از 37 درصد بار مراجعه سرپایی در بخش دولتی و بیش از 62 درصد این مراجعه خصوصی بوده است.
شعارسال: ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست سخنگو که امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد گفت: در سال 93 هر ایران به طور متوسط 10.31 بار به مراکز درمانی مراجعه و از خدمات سرپایی بهره‌مند شده است، این آمار برای افراد 66 سال به بالا، 18.2 بار، برای افراد زیر یکسال 13.9 بار، برای افراد 1 تا 4 سال 12.5 بار، برای افراد 50 تا 65 سال 15.1 بار، برای افراد 15 تا 49 سال 8.2 بار و برای افراد 5 تا 14 سال 8.5 دهم بار مراجعه گزارش شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد متوسطه مراجعات 2.51 بار مراجعه به پزشک عمومی و 2.16 بار مراجعه به متخصص و 3.73 بار مراجعه به داروخانه بوده است از 2.51 بار مراجعه به پزشک عمومی، 1.49 بار مراجعه در بخش دولتی و 1.01 بار مراجعه به بخش خصوصی صورت گرفته است این آمار در خصوص مراجعات به متخصص، 0.51 بار مراجعه به بخش دولتی و 1.65 بار مراجعه به بخش خصوصی اختصاص دارد. 1.31 بار مراجعه به داروخانه‌های دولتی و 2.42 بار مراجعه به داروخانه‌های خصوصی صورت گرفته است.

حریرچی‌ آمار کلی از مراجعات سرپایی را اینگونه بیان کرد: 37.3 درصد بار مراجعه سرپایی روی دوش بخش دولتی و 62.7 درصد بار مراجعه روی دوش خصوصی است. بار مراجعه سرپایی در 20 سال گذشته در کشورمان نسبت به کشورهای مشابه بالاتر بوده و باید تدابیری را برای کاهش مراجعات غیر‌ضرور با آموزش‌های لازم و خود مراقبتی بیاندیشیم‌.

وی ادامه داد: افزایش بار مراجعات در سال 93 به علت کاهش مطالعات بررسی این موضوع و کاهش سنجش سیاست‌های مرتبط با آن بوده است قبل از سال 93 مطالعات در سال‌های 81 و 87 انجام گرفته که بررسی‌های سال 93 نیز با اجرای طرح تحول سلامت همزمان شده بود.

حریرچی‌ بار مراجعه به پزشک عمومی در سال 87 را 1.8 بار اعلام کرد و ادامه داد: این آمار در سال 93 به 2.51 بار افزایش یافت از طرفی بار مراجعه به پزشک متخصص در سال 93 نسبت به سال 87، 9 درصد رشد داشته و بار مراجعه به پزشک خانواده شهری و روستایی از 0.14 به 0.71 رسیده است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش سوختگی و روانی بیشتر است

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر هزینه‌های درمان سوختگی عنوان کرد: درمان سوختگی به ویژه سطح 3 آن نیاز به خدمات پر هزینه دارد توسعه بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی، معرفی نقاط قطب و آموزش‌های لازم به پرسنل از اقداماتی است که هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: به طور کلی در تخت‌های بیمارستانی دچار کمبود هستیم اما در بخش سوختگی و روانی این کمبود بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث بیوتروریست و نقش نظارتی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در جهان کسانی هستند که با ملت‌ها و نظام‌های اسلامی و انقلابی مخالف هستند و از هیچ اقدامی علیه آنها فروگذار نمی‌کنند، اما باید توجه کرد که نحوه برخورد با این موضوعات به روش رسانه‌ای نیست.

حریرچی افزود: در این زمینه کمیته‌ای مامور شده و تقسیم وظایفی هم میان وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. در عین حال درخواست ما از افراد این است که اظهارنظرها در این زمینه مبتنی بر مسائل علمی باشد و البته برخی تذکرات هم به افرادی که در این حوزه اظهارنظر کرده‌اند، داده شده است.

وی تاکید کرد: اینطور نیست که هر حادثه آتش‌سوزی که در سطح شهرها رخ می‌دهد برخی بگویند که این حادثه تروریستی است و برخی بگویند که اینطور نیست. البته آمادگی لازم در برابر این حوادث وجود دارد. در عین حال بیماری‌های ناشی از بیوتروریست نیز تعریف خاص خود را دارند و ارگان‌های ذی‌ربط نیز کار خود را در این زمینه انجام می‌دهند و اگر لازم باشد گزارش‌های آن منتشر می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه درمانی مردم در سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق درمان تامین اجتماعی و پول‌های حاصل از حق بیمه مردم که برای درمان اخذ می‌شوند، منحصرا باید در حوزه درمان هزینه شوند و این دستوری است که به سازمان تامین اجتماعی داده شده است. در این زمینه سازمان تامین اجتماعی به صورت شفاهی اعلام کردند که این دستور را انجام می‌دهند. براین اساس امیدواریم این موضوع را در صورت‌حساب‌های مالی خود هم نشان دهند.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش استفاده کنندگان از استخرهای تفریحی در سطح شهر با توجه به ایام تابستان، گفت: ما استانداردهای لازم را در استخرها در زمینه میزان کلرزنی، کنترل عفونت‌ها، خصوصیات محیط استخرها و... تدوین کرده‌ایم و بازدی‌دهای دوره‌ای نیز از آنها انجام شده و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته عمدتا به دنبال آموزش و توانمندسازی این مراکز هستیم.

وی افزود: در عین حال در فصل تابستان مشکلاتی هم در سواحل دریا و رودخانه‌ها داریم که در این زمینه با استان‌های ساحلی همکاری می‌کنیم. یکی از نگرانی‌های ما در این فصل موضوع غرق‌شدگی است که تذکراتی را در این زمینه داده‌ایم. همچنین در مناطقی که ممکن است آب دارای آلودگی باشد تذکرات لازم را می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره برخی اظهارات مبنی بر استفاده از سفیدکننده به جای کلر در استخرها گفت: ۱۰ یا ۱۵ سال است که این موضوع گفته می‌شود، اما اگر گزارشی در این باره داشته باشیم، برخورد می‌کنیم و نظارت‌های ما نیز همچنان ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 14 تیر 1395، کد خبر: ۵۶۷۸۷۳۶، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین