شعار سال:وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفا جهت افزایش حقوق بود که متوقف شده است.
حمیدرضا حاجی بابایی در تشریح نشست امروز( یکشنبه 26 خردادماه) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون مباحثی را در خصوص عدم توزیع عادلانه دانشگاه ها متناسب با جمعیت، تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه پیام نور و مرتفع نمودن مشکلات آنان و سرانجام آمایش آموزش عالی مطرح کردند.
مسئولیت پذیری دانشگاهها ضروری استرئیس فرکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:توجه ویژه به بحث مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ضرورت توجه به کیفیت پایان نامه های دانشجویی و سوق دادن آن ها به سمت کاربرد محور شدن و همچنین در خصوص نقش و جایگاه دانشگاه ها در شرایط تحریم ها خصوصا در بخش تولید از جمله مباحث دیگر بود که توسط نمایندگان بیان شد.
تناسب بین رشتههای دانشگاهی و نیاز کشور ضروری استنماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در این نشست بر ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز علمی و کاربردی، برقراری تناسب بین رشته های دانشگاهی با نیازهای کشور، مغفول ماندن توجه به نظام تربیتی در دانشگاه ها و تعامل بهتر وزارتخانه با مجلس تاکید شد.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان خواستار تعیین تکلیف دانشگاه هایی که با سرپرستی اداره می شوند بودند، ادامه داد: تورم فارغ التحصیلان در برخی رشته ها به بهانه توسعه تحصیلات تکمیلی باید محدود شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، مطرح کرد: در زمینه تعیین تکلیف و توجه به وضعیت آموزش عالی کشور بحث آمایش به عنوان کلان و ساماندهی ذیل آمایش مد نظر قرار گرفته شده که ساماندهی را مقدم بر آمایش قرار دادهایم زیرا قصد داریم وضعیت فعلی مراکز آموزشی به لحاظ نظارت، توسعه و ارتقاء کیفی واحدها و رفع کمبودها محوریت باشد.
طرح ماموریت گرا شدن دانشگاهها آماده شده استوی ادامه داد: طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی از باب احصاء کلیه مراکز آموزش عالی کشور صورت گرفته و همچنین طرحی برای ارتقاء کیفی و تقویت و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها آماده شده است.
هیچ مجوزی در زمینه طرح ساماندهی صادر نشده استعضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در رابطه با طرح ساماندهای هیچ مجوزی به هیچ دانشگاه و موسسه غیردولتی داده نشده است، عنوان کرد: تقویت مراکز فنی و حرفه ای جزء اولویت های وزارتخانه است.
غلامی، افزود: دانشگاه های علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفا جهت افزایش حقوق بود که متوقف شده اما باقی ماندهها در حال نظارت بیشتر و تقویت هستند.
وی ادامه داد: یک اصلاح اولیه در یکی از مواد آئین نامه ارتقاء ماده 3 که بخش تحقیقات را شامل می شود انجام شد و به دانشگاه ها اعلام کردهایم تا وزن مقالات ISI را کاهش و وزن طرح های پژوهشی کاربردی که امکان انعقاد قرارداد با صنعت دارند افزایش داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد ارتباط با صنعت در دو سال اخیر رویکرد خوبی شروع شده است اما همچنان جای کار وجود دارد، گفت: با وزارتخانه های صمت، نفت، سازمان محیط زیست قراردادهای خوبی در دانشگاه ها برای انجام پروژه های کلان و کارآموزی در صنعت بسته شد.
پژوهشهای کاربردی مورد حمایت مالی قرار میگیرندغلامی با تاکید بر اینکه فرصت مطالعاتی اعضاء هیئت علمی جوان در دوره پیمانی در صنعت اجباری است و جهت تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی حداقل 6 ماه تا یکسال در صنعت باید فرصت مطالعاتی بگذرانند، عنوان کرد: از پژوهش های کاربردی حمایت مالی میشود و در بحث فارغ التحصیلان و کنترل تحصیلات تکمیلی ظرفیت را تا حد استاندارد کاهش دادهایم.
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت ،تاریخ انتشار:26خرداد1398،کدخبر:428055،www.icana.ir