پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی یکی از مسایلی است که در سالهای گذشته به نوعی مشکل برای مدیریت انرژی در کشور تبدیل شده است. این موضوع مورد توجه دولت و شرکت توزیع برق نیز بوده است به طوری که ادارات موظف به رعایت دمای ۲۵ درجه و کاهش ده درصدی مصرف برق خود نسبت به سال گذشته شده‌اند. برای بررسی این موضوع به چند اداری دولتی مراجعه کرده تا نوع مصرف انرژی و مدیرست آن را در این ادارات بررسی کند.

شعارسال: الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی یکی از مسایلی است که در سالهای گذشته به نوعی مشکل برای مدیریت انرژی در کشور تبدیل شده است. این موضوع مورد توجه دولت و شرکت توزیع برق نیز بوده است به طوری که ادارات موظف به رعایت دمای ۲۵ درجه و کاهش ده درصدی مصرف برق خود نسبت به سال گذشته شده‌اند. خبرنگار انصاف نیوز برای بررسی این موضوع به چند اداری دولتی مراجعه کرده تا نوع مصرف انرژی و مدیرست آن را در این ادارات بررسی کند.

طبق مصوبه‌ی هیات دولت ادارات موظف شدند که مصرف برق خود را ده درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دهند و دمای ادارات نیز باید روی ۲۵ درجه تنظیم شود، در ساعت‌های غیراداری نیز باید وسایل سرمایشی خود را خاموش کنند. همینطور باید از ژنراتورهای برق در ساعات اوج مصرف استفاده کنند.

کامبیز ناظریان در این مورد به خبرگزاری صداوسیما گفت: «ما بیش هشتاد درصد مشارکت را در مورد موضوع کنترل مصرف و حتی به کارگیری مولدهای تامین برق اضطراری در زمان او مصرف. نسبت به صدوراخطار کتبی قطع برق برای آن دسته از مشترکینی که رعایت نکردند، اقدام شده و در برنامهی بازدید مجدد هم قرار گرفتند. برق تعدادی از آنها هم قطع شده است

گرمای هوا در تهران به حدی بالا است که بیشتر عابران کلافه و عصبی هستند. وارد یکی از شعبه‌های تامین اجتماعی در جنوب تهران میشوم. هوای تقریبا سرد داخل ساختمان توجه بیشتر کسانی که وارد آن میشوند را به خود جلب می‌کند به طوری که بعضی از آنها واکنشی هم نسبت به هوای سرد داخل ساختمان دارند. یکی از آنها میگوید: «بیرون گرم بود ،عرق کردیم؛ کولر رو هم که تا آخر زیاد کردن، سرما نخوریم خوبه.» همهی چراغ‌های این شعبه نیز روشن است.

چند پنکه‌ی گوشه و کنار سالن دیده میشوند، کولرهای آبی هم کار میکنند، فن کویلهای قدیمی هم داخل اتاقها به چشم میخورند. سعی میکنم با یکی از کارکنان اداره درمورد استفاده‌ی بی‌رویه از انرژی صحبت کنم اما هیچ یک از آنها حاضر به مصاحبه نشدند.

سازمان امور عشایر کشور، یکی دیگر از نهادهایی بود که برای بررسی نوع مصرف انرژی در آنها به آن مراجعه کردم. ساختمان، قدیمی‌ و ساده‌ای بود. برای بررسی دقیقتر وارد اتاق یکی از مسوولان اداره شدم. یک پنکه که روی درجهی متوسط تنظیم شده بود تنها وسیلهی سرمایشی اتاق بود. پنجره‌ی اتاق بسته بود و مسوولی که به اتاقش مراجعه کرده بودم لباس مناسب فصل پوشیده بود. در هر یک از دیگر اتاق‌ها هم یک پنکه وجود داشت. به نظر می‌آمد این نوعی وضعیت موقتی باشد.

جواد یکی از دانشجویان دانشگاه گیلان در مورد مصرف انرژی در این دانشگاه می‌گوید: «در فضای بیرون که بودیم از گرما حالمان بد می‌شد، پایمان را که داخل ساختمان اداری می‌گذاشتیم یخ میکردیم. پول پدرشان که نیست تا آخر زیاد میکنند و مصرف میکنند. طرف در خانه‌ی خودش کولر روشن نمیکند، به محل کارش که میرسد کولر گازی را روشن میکند و روی درجهی آخر هم میگذارد.

هرجایی الگوی مصرفی دارد، معلوم است که یک دانشگاه، فروشگاه یا دفترخانه یا هرجای دیگری به چقدر برق نیاز دارد اما اینجا چیزی حساب و کتاب ندارد

معاونت بهداشت دانشگاه تهران یکی از مراکزی است که رفت و آمد زیادی در آن انجام میشود. در یک سالن کوچک دو کولر آبی مشغول به کار هستن و پنجرهها نیز باز هستند اما هوا بازهم گرم است. یکی از کارکنان این مرکز میگوید: «این کولرها که همیشه کار میکند اما جوابگو نیست و همیشه گرم است.

در مورد مصرف انرژی زیاد کولرهای آبی و درست نبودن الگوی مصرف انرژی در ادارات با یکی از کسانی که به این مرکز مراجعه کرده صحبت میکنم می‌گوید: «تا وقتی که ادارات دولتی این مساله را رعایت نکنند، از مردم هم نمیشود توقع داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند. نمی‌شود که فقط به مردم گفت شما رعایت کنید البته گرانی تا حدی مردم را وادار به صرفه جویی میکند، در اداره‌های دولتی چون هم پول بیت‌المال است راحت خرج میکنند

روزهای پایانی سال گذشته، در یکی از روزهایی که تهران هوای متعادلی داشت، وارد یکی از ساختمان‌های زیرمجموعه‌ی قوه‌ی قضاییه شدیم تا با یکی از مسوولان مصاحبه‌ای داشته باشیم. با وجود اینکه سرمای هوا کم شده بود و هوا حالت متعادلی داشت، هنوز دستگاه‌های گرمایشی ساختمان کار میکردند و هوا بسیار گرم بود به طوری که تحمل دمای هوا سخت شده بود.یکی از کارکنان لباس نازک آستین کوتاهی پوشیده بود.

نظر یکی از کسانی که به این مرکز مراجعه کردند را درمورد روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و لباس‌های نازک کارکنان میپرسم میگوید: « ما چون لباس مناسب فصل پوشیدیم گرممان است، اینها لباس تابستانی پوشیده‌اند برای همین هم این دستگاه‌ها را تا آخر زیاد کرده‌اند، گرمشان هم نیست و دما برایشان مناسب است

بعضی نیز با قطع برق در مراکزی که مردم در آن رفت و آمد دارند مخالف هستند، فرید یکی از کارکنان باغ کتاب است، میگوید: «جایی که مردم میآیند و میروند که نباید برق را قطع کنند. در باغ کتاب چند سالن سینما هست. مردم در سالن نشسته‌اند و فیلم میبینند یک دفعه برق قطع میشود، باید بنشینند و منتظر باشند تا برق اضطراری وصل شود.

برای کنترل دمای فضای بزرگی مثل باغ کتاب یک چیلر به اندازهی یک اتاق مصرف می‌شود، بخواهند یا نخواهد برق زیادی مصرف میشود

به نظر می‌رسد حل مشکل نبود صرفه جویی در ادارات دولتی در تنگنای نبود قانون فرهنگسازی مناسب در مورد استفادهی مناسب از منابع دولتی به خصوص در حوزهی انرژی قرار گرفته است. به نوعی به علت نبود فشار مالی، فرهنگ اسراف انرژِی در استفاده از منابع دولتی نمود بیشتری پیدا میکند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز ، تاریخ انتشار:29  تیر 1398 ، کدخبر: 180787،www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین