پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵
مسلما رفتاری که با سهیلا صادقی صورت گرفت نیاز به پیگیری دارد و باید به گونه‌ای عمل شود تا کسانی که محضر رهبر انقلاب دلسوزانه و به امید اصلاح وضعیت به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند، اینگونه مورد هجمه قرار نگیرند.

شعارسال: دیدار دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی 8 خرداد 98 برگزار شد. مراسمی که طبق سنت هرساله تعدادی از اساتید دانشگاه در آن به بیان دیدگاه و نظرات خود درباره مسائل مهم کشور و دانشگاه‌ها پرداختند.

سخنان اساتید دانشگاه در محضر رهبر انقلاب بر خلاف سخنانی که دانشجویان دارند معمولا خیلی انتقادی نیست اما در دیدار خردادماه اساتید با معظم‌له یکی از اساتید دانشگاه تهران با نام «سهیلا صادقی» انتقاداتی را درباره برخی مسائل در دانشگاه تهران مطرح کرد، انتقاداتی که مورد توجه بسیاری از رسانه ها و دانشگاهیان قرار گرفت.

صادقی استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فردی که تا قبل از سخنان تند و تیزش خیلی برای دانشگاهیان و رسانه‌ها شناخته شده نبود و گویی از برخی رفتارها در دانشگاه به تنگ آمده بود با دلی پر از سیاسی‌بازی‌ها و سنگ‌اندازی ها در مقابل اساتید انقلابی در محضر رهبر انقلاب گلایه‌هایش را مطرح کرد.

* صادقی: نقد اینجانب بر دانشگاه تبعات جدی را برای بنده در محیط کاری به بار می آورد...

سخنان این استاد دانشگاه تهران به گونه‌ای بود که معلوم بود بعد از انتشار آن به کام برخی خوش نمی‌آید و ممکن است موجب شکل‌گیری هجمه‌هایی علیه شود. خود او نیز در ابتدای سخنانش گفت که « احتمالا نقد اینجانب بر دانشگاه تبعات جدی را برای بنده در محیط کاری به بار می آورد، اما به جان خریدارم، چرا که هدف ارتقا دانشگاه است و به عنوان زنی که خود را مولود انقلاب اسلامی می دانم، هیچگاه یاد ندارم که از موضع حق گرایی عقب نشینی کرده باشم

* صادقی چه گفت که کام برخی تلخ شد؟

صادقی در ابتدای سخنانش در محضر انقلاب از اینکه « تقدم نظم سیاسی بر نظم اجتماعی و نظم علمی، دانشگاه تهران را به جولانگاه نزاع های سیاسی تبدیل کرده و روح تعامل و همدلی را تضعیف کرده» انتقاد کرد و در ادامه از رویه‌های نادرست در جذب اعضای هیات علمی گفت که فرصتی را برای بررسی قابلیت ها و ظرفیت های واقعی افراد باقی نگذاشته و بعد از اینکه باند بازی‌های سیاسی و حزبی بر شایسته سالاری علمی و اخلاقی مستولی گردد و دانشگاه به باتلاق نزاع های سیاسی تبدیل شود، ابراز نگرانی کرد.

ارتقاهای زودرس، سنگ اندازی در مقابل نیروهای انقلابی، تابع رانت بازی های سیاسی حوزه پژوهش در دانشگاه و قرار گرفتن بودجه های پژوهشی کلان در اختیار افرادی که بیرون از دانشگاه دارای اتصالات خاصی هستند و عدم نظارت حرفه ای و اصولی بر طرح های پژوهشی از انتقادات دیگری بود که استاد دانشگاه تهران از وجود آنها در محضر رهبر معظم انقلاب گلایه کرد.

زد و بندهای ناصواب سیاسی در جشنواره های علمی، عدم ارزیابی های صحیح و حرفه ای از تواناییهای اساتید و تحمیل رویه های ناصواب برای ارتقا، عدم توجه به نتیجه تحقیق‌ها، نادیده گرفتن شان اساتیدپیشکسوت و با تجربه و متعهد به نظام جمهوری اسلامی و خودسری ها و جاه طلبی های نیروهای بی تجربه و ناپخته از انتقادات دیگری بود که صادقی مطالبی را درباره آنها گفت.

* وزارت علوم برنامه‌ریزی جامعی برای صیانت از ارزشهای فرهنگی ندارد!

صادقی در بخش دیگری از سخنانش در دیدار با رهبر انقلاب به وضعیت بغرنج فرهنگی دانشگاه های کشور هم اشاره کرد و معتقد بود سیاسی بازی و مدیریت های بعضا نحیف در حوزه دانشگاه ها باعث شده که هیچ برنامه ریزی اصولی در این زمینه صورت نگیرد، وی همچنین حوزه معاونت فرهنگی در وزارت علوم و دانشگاه ها را جز ناکار آمدترین حوزه‌ها دانست و از اینکه هیچ برنامه ریزی جامعی از سوی وزارت علوم، برای صیانت از ارزشهای فرهنگی، مقابله با انواع آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطری که دانشجویان را تهدید می کند، وجود ندارد! گلایه کرد.

استاد جامه شناسی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با بیان اینکه بعضی از مسئولین فاقد دغدغه های فرهنگی هستند، تاکید کرد که درگیری های اخیر در دانشگاه تهران پیرامون حجاب نشان می دهد، که دانشگاه فاقد طرح جامع و استراتژی های مشخص برای مدیریت این گونه مسائل است!

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش در محضر رهبر انقلاب از اینکه زد و بندهای سیاسی حاکم بر دانشگاه ها و وزارت علوم، حتی اجازه بازخواست و پرسش اصولی از مسئولین را نمی دهد! اظهار نگرانی کرد و با انتقاد از اینکه هیچ تنبیه و یا نظارتی برای مدیران ناکارآمد وجود ندارد و عدم پاسخگویی مسئولان گفت که معلوم نیست این مصونیت ناصواب سیاسی و شغلی برای مدیران از کجا آمده است! و معتقد بود که اگر مدیران و مسئولین در هر سازمان و هر نهادی حداقل تاوان را برای سوء مدیریت خود می پرداختند، بی تردید مدیریت کلان کشور امروز از مسائلی چون رانت خوری، رابطه بازی، اختلاس، حقوق نجومی، داستان یک "مرد و ده پست " رنج نمی برد.

وی در پایان از اندک بودن سهم زنان در حوزه مدیریت دانشگاه و موانعی که در سر راه آنها برای ارتقا و جذب هیات علمی شدن وجود دارد هم گفت و معتقد بود که برای دفاع از حقوق زنان تمسک به نظریه های غربی به هیچ وجه جایز نیست، دلیل صادقی هم این بود که « نظریات غربی غالبا زنان و مردان را در تقابل و تخاصم باهم قرار می دهد و به جای تامین عدالت و تناسب بر تشابه و برابری تاکید می کنند که چیزی جز ظلم مضاعف را برای زنان به بار نمی آورد.» صادقی معتقد بود که راه حل واقعی این موضوع را باید در گفتمان معیار و فرهنگ غنی اسلامی دنبال کرد.

فیلم سخنرانی صادقی را در ادامه ببینید:

تعداد بازدید : 5

* انتشار ویدئوی «فضاحت علمی را متوقف کنید» و هجمه سنگین بر استاد باسابقه دانشگاه تهران

سخنان صادقی در محضر رهبر معظم انقلاب با تشویق و تکبیر دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تمام شد و بسیاری از رسانه‌ها اقدام به بازنشر سخنان وی کردند.

بعد از انتشار سخنان صادقی خیلی طول نکشید تا پیش‌بینی این استاد دانشگاه که گفته بود « احتمالا نقد اینجانب بر دانشگاه تبعات جدی را برای بنده در محیط کاری به بار می آورد» محقق شود.

فشارها به استاد باسابقه دانشگاه تهران در ابتدا از درون دانشگاه آغاز شد و طولی نکشید که این فشارها با انتشار کلیپی در یکی از رسانه‌های دولتی با عنوان «فضاحت علمی را متوقف کنید» به اوج خود رسید.

این ویدئو درباره کلاهبرداری و تقلب علمی چهره‌های دانشگاهی ساخته شده بود که سازندگان در قسمتی از آن به تخریب چهره صادقی پرداخته بودند.

* پاسخ صادقی به انتشار ویدئوی تخریبی

بعد از انتشار ویدئو صادقی جوابیه‌ای را به خبرگزاری منتشر کننده فرستاد، صادقی در این جوابیه ایراد اتهامات وارده را کاملاً کذب و غیرموجه و آن را مصداق توهین و افترا و تشویش دانست.

صادقی در این جوابیه نوشته که در این کلیپ مدعیاتی غیرمربوط مطرح شده که قبلاً هم مکرراً مردود اعلام شده و در یک مرجع حکمیت معتبر دانشگاهی که مورد تأیید ایشان هم بوده، مختومه گردیده است. ادعای ایشان واهی و نشر اکاذیب تلقی می‌گردد و قابل پیگیری در مجامع قضایی است.

وی ادامه داده بود: طرح نام این‌جانب در کنار نام افرادی که کلیپ مذکور آن‌ها را متقلب می‌داند و القاء تقلب در مخاطب نسبت به شخص این‌جانب، مصداق توهین و افترا و تشویش است.

صادقی علاوه بر این جوابیه، حق تعقیب قضایی مرتکبین و متهمین در این کلیپ را هم برای خودش محفوظ دانسته بود.

این کلیپ بیشتر از آنکه بخواهد به موضوع تقلب و یا تخلف علمی، بپردازد، تخریب استاد دانشگاه تهران را دنبال می‌کند، موضوعی که به نظر می رسد باید در مراجع ذیصلاح مورد بررسی قرار گیرد نه در قالب حمله‌های رسانه‌ای!

به هر حال ویدئویی که برای بار اول در خبرگزاری دولتی منتشر شد، بعد از مدتی از خروجی این رسانه حذف شد و اگرچه این ویدئو در فضا و صفحات مجازی متعددی بازنشر شده بود ولی حذف ویدئوی منتشر شده از خروجی رسانه منتشر کننده شاید اولین اقدامی بود که بعد از این جوابیه اتفاق افتاد.

نکته جالب این ماجرا این است که مسئول رسانه منتشر کننده از اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است، فردی که در گذشته برای مدتی تصدی وزارت علوم را نیز بر عهده داشت.

* رئیس دانشگاه تهران: هیچ گونه مشکلی برای سهیلا صادقی در دانشگاه تهران ایجاد نشده

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران درباره ماجرای فشار به سهیلا صادقی گفته است: « هیچ گونه مشکلی برای سهیلا صادقی در دانشگاه تهران ایجاد نشده و تنها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرو ادعا‌های او درباره تقلب‌های علمی، درخواست ارائه مستندات لازم کرده است که مربوط به دانشگاه نمی‌شود.

نیلی همچنین تاکید کرده بود: درحقیقت وزارت علوم قصد دارد ضمن بررسی موضوع، درصورت بروز تخلف با دانشگاه خاطی برخورد کند و درباره این موضوع از جانب دانشگاه اقدامی صورت نگرفته است.

* صادقی: رئیس دانشگاه تهران خلاف واقع‌های متعددی را طرح و نشر کرده است

بعد از انتشار اظهارات رئیس دانشگاه تهران سهیلا صادقی با انتشار توضیحاتی تاکید کرد: «رئیس دانشگاه تهران در مصاحبه کوتاه خود در آن خبرگزاری علیه اینجانب خلاف واقع‌های متعددی را طرح و نشر کرده است.

صادقی در تشریح این مسئله عنوان کرد:

« خلاف واقع اول: نیلی احمدآبادی بیان کرده، وزارت علوم درخصوص ادعا‌های مطرح شده درباره تقلب‌های علمی، درخواست ارائه مستندات کرده است؛ درحالی که تنها خواسته‌ای که در نامه وزارت علوم به اینجانب مطرح نشده، همین موضوع است. به نظر می‌رسد رییس دانشگاه تهران با طرح این مسئله خلاف واقع، قصد داشته اذهان عمومی را از توجه به اشکالات اساسی و مهم مطرح شده از سوی بنده که عمدتا به اشکالات مدیریتی در این دانشگاه مربوط می‌شود، منحرف کند.

خلاف واقع دوم: رئیس دانشگاه تهران عنوان کرده که هیچگونه مشکل و محدودیتی علیه بنده ایجاد نشده است؛ درحالیکه درس مقطع دکتری که سال‌های متمادی است از سوی بنده ارائه می‌شود با تغییری در عنوان، به عضو جدیدالورودی واگذار شده است که حدود یکسال از انتقال او به گروه می‌گذرد. به این ترتیب از تدریس اینجانب در مقطع دکتری درنیمسال آینده تحصیلی ممانعت به عمل آمده است. در پایان به آقای دکتر نیلی احمد آبادی توصیه می‌شود بجای منحرف ساختن بحث از متن به حاشیه، درصدد پاسخ دهی به اشکالات اساسی وارد به مدیریت ایشان در دانشگاه برآیند

* انتظار این گونه مسائل را داشتم/ نقد من بر عده‌ای به شدت گران آمده

سهیلا صادقی طی گفت‌وگویی درباره هجمه‌های صورت گرفته می‌گوید: شخصاً با توجه به شناختم از افراد و جریانی را که مورد نقد قرار دادم، قطع به یقین انتظار این گونه مسائل را داشتم. در هر صورت بنده به عنوان یک معلم ساده جریان و افرادی را مورد نقد قرار دادم که همه به صورت بهت آوری و حتی در بعضی از موارد بدون برخورداری از حداقل صلاحیت‌های لازم به پست و مقامی رسیده اند و نه تنها مناصبی را اشغال کرده اند که کیفیت لازم را به لحاظ علمی برای آن ندارند، بلکه از همه بدتر، آن مناصب را مورد سو استفاده و بهره برداری شخصی و قبیله‌ای قرار داده اند. نگاهی به باند بازی در پروژه‌های تحقیقی واقعیت‌های بسیاری را آشکار می‌سازد.

وی درباره مطالبات اصلی اش هم گفته است: شفاف سازی و برگشتن قطار دانشگاه به ریل اصلی و پایان بخشیدن به قبیله گرایی و دادن شانس مساوی و فرصت‌های عادلانه به همه افراد و کاهش نزاع‌ها و خصومت ها مطالبه اصلی بنده است. اما عده‌ای، خروج از این وضعیت موجود را نمی‌خواهند؛ دقیقاً همان کسانی که از وضعیت موجود نفع می‌برند! همان کسانی که بیشترین منابع مالی پژوهش را با شرکای خود، می‌بلعند و پژوهش را به صورت پیمانکاری در آورده اند و به مناصب مورد نظر و ارتقا می رسند.

وی همچنین تاکید کرده است: خیلی جالب است که در آن کلیپ دقیقاً این لفظ پیمانکاری را در مورد پژوهش‌ها به کار می‌برند! یارگیری سیاسی از همین آشفته بازار برای آنها تأمین می‌گردد. چه کسانی مخالف اصلاح امورند؟ همان کسانی که اراده خود را به جای قانون گذاشته اند. خوب طبیعی است که باید صدای رقیبان را در گلو خفه کرد، باید رقیب را در هم شکست و او را متزلزل کرد و نظم موجود را حفظ کرد، وگرنه منافع عده‌ای بر هم می‌خورد.

صادقی اظهار داشته است: نقد من بر عده‌ای به شدت گران آمده است، چون این نقد طالب اصلاحات ساختاری و شفاف سازی در همه زمینه هاست اعم از حوزه پژوهش، جذب اعضا هیأت علمی، جذب دانشجو، ارتقا و واگذاری مسئولیت هاست. نقد من بر عده‌ای گران آمده، چون این نقد اساسی است و از گلوی یک زن خارج شده است.

* نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ماجرای هجمه به «سهیلا صادقی» را پیگیری می‌کند

حجت الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار درباره سوالی پیرامون فشار برخی جریانات به سهیلا صادقی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که صرف نظر از صحت و سقم سخنانی که ایراد می‌شود آحاد جامعه بتوانند سخنان و نظرات علمی خودشان را در محضر شخصیت اول کشور که مقام معظم رهبری است ارائه کنند.

وی ادامه داد: از این جهت انقلاب اسلامی به خودش مباهات می‌کند و تقریبا می شود گفت پیش‌روی در این زمینه در مسئله تحقق آزادی بیان شخص مقام معظم رهبری هستند که دانشجویان ما با کمال حریت در محضر ایشان نظرات و دیدگاه های خود را مطرح می کنند و گاهی اوقات دامنه نقد آنها مجموعه زیر نظر مقام معظم رهبری و حتی برخی از تصمیمات ایشان را هم در بر می گیرد.

صالحی تصریح کرد: این باعث افتخار است و اساساً علت ماندگاری انقلاب اسلامی ریشه های اجتماعی او همین احساس نزدیکی بین آحاد جامعه و نخبگان با شخص اول مملکت است.

حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در طول عمر فعالیت‌های اجتماعی خودشان هم شخصیتی بودند که با طرف‌های مختلف گفت‌وگو و نشست و برخاست داشتند لذا هرگونه خدشه به این نگاه و رویکرد در انقلاب و تعاملات نظام خط قرمز است و باید نسبت به آن دغدغه داشت.

وی افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از آن جهت که خودش در شکل‌گیری مراسم دیدار اساتید با رهبر انقلاب و ایجاد آن فضا نقش ویژه دارد اگر احساس کند که اقداماتی صورت می‌گیرد که این نگاه آزادانه برای بیان دیدگاه در محضر رهبر معظم انقلاب دچار خدشه می شود وظیفه خودش می‌داند که ورود به کارشناسی و ویژه داشته باشد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: این صرف نظر از دفاع از یک فرد و لزوماً ادعاهای او است.

صالحی تصریح کرد:‌ به هر حال یک استاد محترم دانشگاه که عضو یک گروه علمی است نظر به آسیب‌هایی که در فضای دانشگاه و فضای علمی داشته دیدگاه های خود را مطرح کرده است حال ممکن است یک نفر بگوید همه آنچه گفته شده واقعیت ندارد.

وی گفت: اما این که در فضای آکادمیک و علمی دانشگاه‌های کشور ما فضایی ایجاد شود که به نظر برسد امواج رسانه‌ای علیه این استاد دانشگاه تحریک می‌شود یا گاهی اوقات موضع گیری شود علیرغم اینکه افکار عمومی با این فرد درگیر شده و می‌بینید که این فرد این دغدغه را داشته که بعد از بیان اظهارات خودش مورد هجمه قرار بگیرد به اعتقاد بنده این یک اقدام نابخشودنی و قابل پیگیری است.

صالحی تصریح کرد: حداقل کسانی که دغدغه احترام به جایگاه علم دانشگاه و آنگاه آکادمیک را دارند باید نسبت به این مسئله حساس باشند که چرا یک عضو هیئت علمی دانشگاه صرف نظر از صحت و سقم همه ادعایی که مطرح کرده به خاطر یک اظهارنظر چنین فضای رسانه‌ای و روانی علیه آن ایجاد شده و به نظر بنده بانیان ایجاد این فضا دارند ماهیت و ناموس دانشگاه تعدی می‌کنند و فضای آزاد اندیشی و آزادی خواهی و اظهار نظر علمی را از بقیه اساتید دانشگاه سلب می‌کنند.

وی گفت: الان مسئله یک فرد نیست مسئله کیان دانشگاه است در کنار حفظ آزادی خواهی که انقلاب اسلامی برای افراد ایجاد می کند لذا اگر کسی به دنبال این است سطح این موضوع را در حد موضوعات و مسائل یا یک شخص تنزل دهد چهار دغدغه مندان به موضوع ورود،اظهار نظر و پیگیری نکنند بدانند که افراد علمی فرهنگی و فرهیخته متاثر از این بازی ها قرار نمی گیرند.

حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به دلیل اینکه خودش در ترسیم فضای اظهار نظر آزا اندیشی اساتید نقش داشته است مسئله حتما ورود می‌کند و چون کار به فضای رسانه‌ای کشیده شده برای دفاع است حیثیت علم ادعاهای مطرح شده درباره این استاد دانشگاه را بررسی خواهیم کرد.

وی گفت از از وزیر علوم انتظار داریم که اجازه ندهد این مسئله وارده منازعات سیاسی و رسانه ای قرار گیرد و این اتفاقاتی که رخ داده برای حفظ جایگاه استاد دانشگاه دانشگاه و فضای آزاد اندیشی نخبگان ای آن هم با محوریت گفت‌وگو در محضر رهبر معظم انقلاب دفاع کند و ما هم پیگیری لازم را خواهیم کرد و اصلا هیچ کوتاهی در این ماجرا نخواهیم داشت.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: این صرف نظر از این است که منتقدان و موافقان آن حرفها چه دیدگاه هایی داشته باشند اما اگر با این این جریان که شکل گرفته درست تدبیر نشود به جایگاه دانشگاه و به خود نظام خدشه خواهد خورد.

* رفتار مدعیان آزادی بیان در مقابل انتقادات یک استاد دانشگاه

براساس این گزارش، مدعیان آزادی بیان که انتقادات یک استاد دانشگاه را تاب نیاوده بودند، بار دیگر نشان دادند که استفاده از واژه‌هایی همچون « آزادی بیان» شعاری بیش نیست.

مسلما رفتاری که با استاد دانشگاه تهران صورت گرفت نیاز به بررسی دقیق و پیگیری دارد و مسئولان مربوطه باید به گونه‌ای عمل کنند تا کسانی که در محضر رهبر انقلاب دلسوزانه و به امید اصلاح وضعیت به بیان انتقادات و دیدگاه‌های خود می پردازند، اینگونه مورد هجمه قرار نگیرند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29تیر1398 ، کدخبر: 13980428000014: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین