پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۲۲۳۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
این روز‌ها تا حرف از تشکیل زندگی مشترک می‌شود عده‌ای آنچنان سیاه نمایی کرده که اکثر افراد را از ازدواج منصرف می‌کنند، اما برخی جوانان بدون توجه به این سخنان با قدرت برای ازدواج قدم برمی دارند.

شعارسال: این روز‌ها تا حرف از تشکیل زندگی مشترک می‌شود عده‌ای آنچنان سیاه نمایی کرده که اکثر افراد را از ازدواج منصرف می‌کنند، اما برخی جوانان بدون توجه به این سخنان با قدرت برای ازدواج قدم برمی دارند.

 این روز‌ها تا حرف از تشکیل زندگی مشترک می‌شود عده‌ای آنچنان سیاه نمایی کرده که اکثر افراد را از ازدواج منصرف می‌کنند. «با این قیمت ها؟»، «چجوری می‌خوای نون بدی؟»، «الان داغی نمی‌فهمی» و «از مجردیت لذت ببر» پرکاربردترین جملاتیست که وقتی یک جوان ۲۲ ساله درخواست تشکیل خانواده را می‌دهد، از اطرافیان می‌شنود.

هرچند بخشی از این سخنان زیاد غلط نیست و باید پذیرفت مشکلات اقتصادی زیادی پیش روی جوانان برای ازدواج وجود دارد، اما دست روی دست گذاشتن در هیچ کاری شایسته نیست. باید پذیرفت آن جوانی که در حین دوران تحصیل خود قصد ازدواج می‌کند، دارای جرئتی است که این روز‌ها کم پیدا می‌شود.

به سراغ یکی از همین زوج‌ها رفته و با آن‌ها به گفتگو صمیمی نشستیم. حسین اکبری و اسماالسادات موسوی پور، زوج دانشجو اهل شهرستان سبزوار، واقع در استان خراسان رضوی هستند که این خطر را به جان پذیرفته و با یکدیگر زندگی مشترکی ایجاد کرده اند. اکبری دانشجوی بجنورد بوده و همسرش هم اکنون در دانشگاه حکیم سبزوار مشغول به تحصیل است. این زوج ۶ ماه قبل و درست در روز ۲۲ بهمن زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و اینک با مشکلات، شیرینی‌ها و تجربه‌های متاهلی به صورت ملموس‌تر آشنا هستند.

 نحوه آشنایی خود را برایمان شرح دهید؟

اکبری: ازدواج ما کاملا به صورت سنتی بود. یعنی خانواده با توجه به معیار‌هایی که بیان کرده بودم به دنبال یک فرد هم طراز گشت و پس از این که چنین فردی پیدا شد، من نیز به جریان وارد شدم و روند خواستگاری طی شد و در نهایت این اتفاق مبارک رقم خورد.

 چه معیار‌هایی را به خانواده گفته بودید؟

اکبری: در معیار‌ها هیچ وقت سختگیری نمی‌کردم. هر موردی که به عنوان معیار بیان می‌شد به معنای خط قرمز نبود البته که برخی خط قرمز‌ها نیز وجود داشت. با این حال خانواده دار بودن فرد مقابل و ساده زیستی از مهم‌ترین مواردی بود که به خانواده اطلاع دادم.

به جوانان توصیه می‌کنم در معیار‌ها سخت گیری نکنید. یکسری خطوط قرمز برای خود تعریف کنید که اگر طرف مقابلتان به آن‌ها پایبند نبود با او ازدواج نکنید و در غیر این صورت بهانه جویی را کنار بگذارید. هیچ پسر و دختری بدون ایراد نیست. اگر به دنبال این باشید که طرف مقابلتان تمام ویژگی‌های مد نظرتان را داشته باشد هیچ گاه ازدواج نخواهید کرد. اما بعد از ازدواج متوجه می‌شوید که اشتراک‌های بیشتری دارید. البته اختلافات دیگری نیز سر باز می‌کند که نیاز دارد با مدیریت و آرامش آن‌ها را حل کنید.

 شما چه ویژگی‌هایی برای همسر خود مد نظر داشتید؟

موسوی پور: برخی ویژگی‌ها مانند صداقت، ایمان و خانواده دوستی برایم اهمیت زیادی داشت. در صحبت‌های پیش از ازدواج سعی کردم این موارد را متوجه شوم و تا حدود زیادی نیز به این موارد رسیدم. البته شناخت صد در صدی هیچ گاه پیش از ازدواج به وجود نمی‌آید و دو طرف باید با یکدیگر زندگی کنند تا خصوصیات یکدیگر را متوجه شوند.

یعنی با رابطه پیش از ازدواج برای آشنایی بیشتر مخالفید؟

موسوی پور: بله؛ جدای از این که این روابط مشروع نیست، شناخت در محیط صمیمی رخ می‌دهد. درواقع زمانی شما می‌توانید طرف مقابل خود را بشناسید که او در حالت عادی زندگی خود باشد و نه این که برای جلب رضایت شما اقداماتی انجام دهد. اگر این محیط صمیمی اتفاق بیفتد باز مشکلات زیاد دیگری اتفاق می‌افتد. در حالت کلان کاملا واضح است که ارتباط پیش از ازدواج سود خاصی به طرفین نمی‌رساند.

چه مشکلاتی سد راه شما برای ازدواج بود؟

اکبری: با توجه به اینکه در ۲۲ سالگی قصد ازدواج داشتم ، اصلی‌ترین مشکل راضی کردن خانواده بود. خانواده من مانند خانواده‌های زیادی معتقد بود هنوز برای ازدواج زود است؛ باید سربازی تمام شود و شغل ثابتی بدست آورم و بعد به دنبال ازدواج باشم. اما من معتقد بودم با ازدواج برکت به زندگی ام خواهد آمد.

راضی کردن خانواده سخت بود، اما خانواده نظر من را در نهایت پذیرفت. دانشجویانی که شرایطشان مانند من است توجه کنند در صحبت با خانواده هیچ گاه بی احترامی نکنند. نظر خودشان را با احترام بیان کرده و اگر خانواده از سخنان شما به یک اطمینان خاطر برسد، به ازدواج شما راضی خواهد شد.

موسوی پور: وقتی خانواده‌ها حامی باشند بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آید. خانواده‌های ما راضی به این وصلت بودند و از این جهت مشکل خاصی پیش روی ازدواج ما نبود. ما سعی کردیم به خانواده‌های یکدیگر سخت نگیریم و این باعث شد به خوبی ازدواج ما رقم بخورد.

 شما معتقد بودید پس از ازدواج برکت به زندگی می‌آید. این برکت را در زندگی خود دیدید؟

اکبری: پیش از ازدواج وقتی خانواده می‌گفت چطور می‌خواهی از نظر مالی خانواده جدیدت را تامین کنی می‌گفتم این را از خدا بپرسید. مگر خداوند در قرآن وعده نداده که همسر روزی خود را با خودش می‌آورد؟ مگر نگفته شما ازدواج کنید و از شرایط مالی نترسید؟ وعده خداوند صادق است. البته پیش از ازدواج یک شغل پاره وقت داشتم و معتقدم جوان باید این را داشته باشد و بعد پا پیش بگذارد؛ با این حال بعد از ازدواج به شدت برکت وارد زندگی ام شد و اکنون شرایط بهتری دارم.

 عده زیادی از دختران هم سن شما معتقدند ازدواج مانعی برای رشد است. نظر شما چیست؟

موسوی پور: اگر همسر یک دختر همراه و حامی‌اش باشد هیچ مانعی به وجود نمی‌آید بلکه پیشرفت بیشتری اتفاق می‌افتد، زیرا بسیاری از دغدغه‌های یک فرد مجرد در ذهن وجود ندارد. آرامشی که در کنار همسر به ارمغان می‌آید خود یک عامل پیشرفت است. البته خواهران هم سن من توجه کنند که همسرشان حمایتشان کند. راجع به ادامه تحصیل و کار با خواستگارشان صحبت کنند.

 شما با کار کردن همسرتان موافق بودید؟

اکبری: در مراحل خواستگاری این موضوع را با همسرم مطرح کردم. من نه موافق قطعی و نه مخالف مطلق هستم. به این معنی که با کار کردن همسرم در محیطی سخت مخالف ام. به نظرم یک زن باید شغل زنانه داشته باشد و یا کارش سخت نباشد. آن خانمی که از صبح زود در کارش مجبور است فشار جسمی و روحی زیادی را تحمل کند نمی‌تواند به خوبی زندگی مشترک خود را مدیریت کند. با مشاغل زنانه، آسان و کم فشار موافق هستم.

عاشق شدید و ازدواج کردید یا پس از ازدواج عشق به وجود آمد؟

اکبری: از ابتدا هیچ اعتقادی به عشق پیش از ازدواج نداشتم. قبل از ازدواج صرفا معیارهایم را سنجیدم و در فضای منطقی تصمیم گرفتم. اما طبق وعده خداوند با جاری شدن خطبه عقد یک حس وابستگی بین زوج ایجاد می‌شود و این اتفاق افتاد. روز به روز علاقه‌ام به همسرم افزوده می‌شود و حالا کاملا معتقدم که عشق پس از ازدواج به وجود می‌آید.

موسوی پور: به نظرم پیش از ازدواج باید طرفین بتوانند همدیگر را به عنوان مرد و زن زندگی خود تصور کنند. باید طرفین مقداری از یکدیگر خوششان بیاید، اما اصل علاقه، عاطفه، دوست داشتن و عشق پس از ازدواج به وجود می‌آید. پس از ازدواج است که طرفین حاضر نمی‌شوند که همسرشان کوچکترین ناراحتی و آسیبی ببیند.

به نظرتان مهم‌ترین عامل ثبات یک زندگی مشترک چیست؟

موسوی پور: صداقت را یکی از اصلی‌ترین عوامل می‌دانم. اگر صداقت وجود داشته باشد بخش زیادی از مشکلات به وجود نمی‌آید. زوج‌ها با هم صادق باشند تا طعم شیرین زندگی را حس کنند. البته توجه کنند که اگر طرف مقابلشان صداقت داشت و مسئله‌ای را بیان کرد، از آن مسئله سو استفاده نکنند تا راه صداقت بسته نشود.

اکبری: احترام و درک متقابل بسیار مهم است. همچنین از خودگذشتگی و بخشش نقش مهمی دارد. یک فرد باید ابتدا بفهمد که برای ادامه داشتن یک زندگی مشترک نباید خودخواه باشد. اگر این تفکر ایجاد شود از خودگذشتگی نیز به وجود می‌آید. زن و شوهر اشتباه یک دیگر را پوشش دهند و برای هم لباس باشند و نه این که از آن اشتباه استفاده کنند. ببخشید تا بزرگ شوید.

توصیه‌ای به جوانان دارید؟

اکبری: ترس نداشته باشید و با اطمینان خاطر به سمت ازدواج حرکت کنید. از مشکلات اقتصادی ترسی نداشته باشید و محکم باشید. ازدواج باعث می‌شود که شما شور و اشتیاق بیشتری برای کار و زندگی بدست آورید و همین مسئله به زندگی شما برکت می‌دهد و باعث می‌شود که شما پیشرفت کنید.

به خانواده‌ها نیز توصیه می‌کنم به جوانان اعتماد داشته باشند. جوانان می‌توانند زندگی خود را بچرخانند. سخت گیری نداشته باشند و نخواهند امکاناتی که خودشان پس از ۳۰ سال زندگی دارند را جوانان در ابتدای زندگی خود تهیه کنند.

موسوی پور: ازدواج باعث پیشرفت و آرامش خواهد شد به شرطی که مسیرش را درست طی کنید. دوران دانشجویی برای دختران شرایط خاصی به وجود می‌آید و اگر در این دوره مجرد نباشند خیلی بهتر است. به بهانه‌های مختلف ازدواج خود را به تاخیر نیندازید و هرچه زودتر زندگی مشترک خود را آغاز کنید، سریع‌تر بر مشکلات چیره خواهید شد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو  ، تاریخ انتشار:4 مرداد 1398 ، کدخبر: 780319،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین