پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: ما کشاورزان به جای آن‌که هرسال بتوانیم میزان سرمایه و درآمد خود را پنج درصد توسعه دهیم، سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فقیرتر شدیم چرا که چرا که هزینه‌های تولیدمان قدر بالا رفت که درآمد ثابت ما کفاف آن را نمی‌داد.
شعار سال : سال زراعی ۹۸-۹۷ با تمام مشکلاتش تمام شد از بحث بر سر واردات گندم گرفته تا نرخ تضمینی دولت برای خرید آن، اما آثار خود را بر زندگی و معیشت کشاورزان و مردم برجای گذاشت. حالا سال زراعی جدید در راه است و کشاورزان منتظرند تا دولت از قیمت جدید گندم پرده برداری کند قیمتی که عدم تناسب آن با نرخ تورم می‌تواند کشاورزان را از کشت گندم منصرف کند.

پرسش‌ اینجاست که این محصول استراتژیک در سال آینده باید به چه قیمتی باشد تا کشت آن برای کشاورزان نیز به صرفه باشد؟

محمدحسین خنکال، عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندم‌کاران ایران  گفت: دولت اگر می‌خواهد برای کشت سال آینده قیمت گندم را ثابت نگه دارد، باید نهاده‌های کشاورزی اعم از بذر، کود و مکانیزاسیون را با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار کشاورزان قرار دهد و در این صورت می‌توان برای سال زارعی ۹۸-۹۹ گندم را به قیمت دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان کاشت اما اگر بگویند دلار گران شده و کشاورزان باید نهاده‌ها را آزاد بخرند قیمت گندم با کیلویی پنج هزار تومان هم برای کشاورزان به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: کشاورزان منطقه شاهرود سال گذشته برای جمع‌آوری گندم به کمباین‌ها برای هر هکتار ۱۸۰هزار تومان می‌دادند اما امسال مبلغی که به کمباین‌دارها برای برداشت و جمع‌آوری گندم در هر هکتار می‌دهند به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و می‌گویند که هزینه‌های آنها هم بالا رفته است و چاره‌ای ندارند.

خنکال ادامه داد: در این میان ما کشاورزان باید چه کنیم وقتی که هزینه‌های تولید محصولات این میزان بالا رفته است و از طرفی دولت هم می‌گوید که قیمت گندم را متناسب با تورم افزایش نمی‌دهد چراکه با افزایش قیمت گندم نمی‌تواند قیمت نان را کنترل کند.

رییس بنیاد ملی گندم‌کاران استان سمنان همچنین تصریح کرد: دولت سال گذشته قیمت جو را هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد اما کسی جو خود را به دولت تحویل نداد و دامداران این محصول را به قیمت دو هزار تومان هم خریدند و این مسئله تنها نتیجه عدم واقع‌بینی دولت درباره اعلام قیمت محصولات استراتژیک است که در این سال‌ها متناسب با نرخ تورم نبوده است.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان همچنین با اشاره به پایین بودن نرخ تضمینی گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ بیان کرد: ما کشاورزان به جای آن‌که هر سال بتوانیم میزان سرمایه و درآمد خود را پنج درصد توسعه دهیم، سال گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فقیرتر شدیم چرا که هزینه‌های تولیدمان آنقدر بالا رفت که درآمد ثابت ما کفاف آن را نمی‌داد. دولت اگر نهاده‌های کشاورزی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی در اختیار ما کشاورزان بگذارد قیمتی هم که اعلام مناسب است برای نرخ تضمینی گندم اعلام کند بین ۲ تا ۲۵۰۰ است اما اگر بخواهد نهاده را به چندین برابر قیمت عرضه کند باید قیمت گندم را هم به همان مقدار افزایش دهد.

عضو هیات مدیره بنیادملی گندمکاران ایران همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات قانون این است که مسئول تولید و تامین محصولات کشاورزی از جمله گندم وزارت جهاد کشاورزی است و قانون این وزارتخانه را مکلف به این کار کرده است اما تامین برق و آب کشاورزان به عهده وزارت نیرو است و خرید و فروش محصولات کشاورزی نیز چندی است که به قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت سپرده شده است.

خنکال ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تهیه و تامین محصولات کشاورزی را برعهده دارد اما وزیر جهاد کشاورزی عملا اختیاری برای تصمیم‌گیری ندارد که چگونه برای کشت محصولی سیاست‌گذاری کند.

رییس بنیاد ملی گندمکاران استان سمنان همچنین با اشاره به مشکلات کشت گندم، گفت: فرماندار شهرستان شاهرود به من که نماینده کشاورزان هستم می‌گوید اینکه کشاورزان گندم بکارند توجیه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه رییس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان باید پاسخ بدهد که وقتی وزارت‌خانه به سازمان جهاد کشاورزی استان و این سازمان به زیرمجموعه خود در شهرستان شاهرود تکلیف می‌کند که شهرستان شاهرود باید ۱۰۰هزار تن گندم تولید کند و نماینده عالی دولت در شهرستان می‌گوید که کشت گندم توجیه اقتصادی ندارد و منابع آبی را اتلاف می‌کند، اینها با چه منطقی بیان می‌شود؟

خنکال ادامه داد: پرسش اینجاست که نان مردم چطور باید تامین شود؟ وقتی که کشور ما تحریم است و هر آن ممکن است جلوی کشتی‌های تجاری ما گرفته شود، اگر یک کشتی گندم دچار مشکل شود و گندم به موقع به ایران نرسد و ما هم گندم نکاشته باشیم و سیلوهایمان خالی باشد چه بلایی به سر کشور می‌آید و چه راه‌حلی وجود خواهد داشت؟

این کشاورز گندمکار همچنین با اشاره به محدودیت منابع آبی اظهار کرد: اگر قانون بهینه‌سازی و کنترل هوشمند منابع آبی اعمال شود کشاورزان دیگر نمی‌توانند گندم بکارند چون آب نخواهند داشت.

خنکال همچنین گفت: در حال حاضر با این قیمت گندم کشت هر محصول دیگری به جز گندم، برای کشاورزان صرفه اقتصادی بیشتری دارد اما با توجه به گران‌تر شدن سایر محصولات غذایی از جمله برنج و گوشت و مرغ و … سرانه مصرف نان که قوت غالب مردم است بیشتر خواهد شد و در نتیجه نیاز به حمایت از تولید این محصول، بیش از پیش احساس می‌شود و اگر با افزایش قیمت گندم، قیمت نان نیز افزایش یابد دیگر معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در پایان گفت: با توجه به اینکه کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی است و در شرایط تحریم به سر می‌برد، اتکا به واردات گندم اشتباه‌ترین راهکاری است که وجود دارد چرا که در حال حاضر تامین محصولات استراتژیک در کشور ما به شدت آسیب‌پذیر است اما در این میان نمی‌دانیم چه رانتی پشت پرده وجود دارد که یک عده هر روز از واردات گندم صحبت می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ،وبسایت اقتصاد 24 ،تاریخ انتشار 4 شهریور 98، کد مطلب:135062 ، wwww.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
کشاورزان مظلوم ترین و زحمت کش ترین قشرند کاش بیشتر بهشون توجه بشه و به مشکلاتشون رسیدگی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین