پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
دو نماینده زنجان در مجلس که هفته گذشته از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در ارتباط با پرونده خودروسازی سایپا بازداشت شده بودند، پس از آزادی با وثیقه ۱۰ میلیاردی از اوین، راهی صحن مجلس شدند.

شعارسال: دو نماینده زنجان در مجلس که هفته گذشته از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در ارتباط با پرونده خودروسازی سایپا بازداشت شده بودند، پس از آزادی با وثیقه ۱۰ میلیاردی از اوین، راهی صحن مجلس شدند.

 دو نماینده استان زنجان در مجلس که هفته گذشته در ارتباط با پرونده «خودروسازی سایپا» از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی بازداشت شده بودند، پس از آزادی با وثیقه به صحن مجلس بازگشتند!

فریدون احمدی، نماینده زنجان و محمد عزیزی، نماینده ابهر دوم شهریورماه با ارائه وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی از بازداشتگاه اوین آزاد شده و سوم شهریور در جلسه علنی مجلس شرکت کردند.

آنها همزمان با برگزاری جلسه علنی، با تعدادی از نمایندگان جلسه‌ای تشکیل داده و به توضیح وضعیت خود پرداختند. یکی از خبرگزاری‌های دولتی نیز از برگزاری جلسه غیرعلنی ۱۰ دقیقه‌ای پیش از جلسه علنی سوم شهریور از سوی مجلس در ارتباط با وضعیت این دو نماینده خبر داد.

در حالی که بازداشت این نمایندگان مجلس در ارتباط با اتهام «اخلال در بازار خودرو» و در ادامه تشکیل پرونده مفاسد اقتصادی در ماه‌های گذشته صورت گرفته بود، اما به گفته شاهدان، این دو نماینده دلیل بازداشت خود را فشار به مدیر عامل سایپا برای ارائه خودرو به برخی اشخاص عنوان کردند.

جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر گفته در این جلسه، لاریجانی از رییس قوه قضاییه درخواست کرد که این دو نماینده بتوانند با وثیقه آزاد شوند و تا زمان رسیدگی به موضوع زندانی نشوند.

علاوه بر این رییس مجلس اظهار کرده که درست نیست که با بازداشت این دو نماینده، قضاو‌ت‌هایی صورت گیرد و کلیت مجلس را با این قضاوت‌ها زیر سوال ببریم؛ نباید به‌گونه‌ای صحبت شود که آبروی مجلس خدشه‌دار شود.

آزادی و بازگشت این دو نماینده زنجان به صحن مجلس در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره احضار و بازداشت و سپس آزادی آن‌ها منتشر شده بود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز ۲۲ تیرماه در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه نوشته بود که عزیزی قبلا از سوی «دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی» بازداشت شده و برای او قرار وثیقه ۵ میلیارد تومانی تعیین شده بود، اما او از تسلیم آن خودداری کرد.

توکلی در این نامه خبر داد که پس از مقاومت این نماینده، با هماهنگی دادستان، بازپرس پرونده قرار بازداشت عزیزی را به «التزام به حضور با قول شرف» که پایین‌ترین نوع قرار است، تبدیل کرد.


توکلی در نامه خود آورده است که با مقاومت عزیزی در برابر امضای این قرار و بازداشت موقت او، نهایتا دادستان شخصا به بازداشتگاه رفته و او را برای امضا و آزادی قانع کرده است.

پیرامون این جریانات دانشجویان استان زنجان کوتاهی نکرده و در تمام این اتفاقات پای ثابت عدالتخواهی و رسیدن به حق بودند.

دبیر قرارگاه احمدی روشن زنجان در گفتگو با دانشجو، از تنظیم نامه‌ای و ارسال آن به دفتر این دو نماینده گفت. گویا ارسال این نامه به این دلیل بوده که این دو نماینده در جمع دانشجویان حضور یابند و پاسخگو باشند. به گفته حاتمی اگر این دو نماینده به زنجان برگردند، قرار است دانشجویان به وسیله یک تریبون مقابل دفتر این دو نماینده مستقر شده و به مطالبه جهت شفافیت بپردازند. او از عملی شدن اینکار درصورت ارائه مجوز داده و بازگشت این دو نماینده به زنجان سخن گفت.

البته شنیده ها حاکی از آن است که، احتمال بازگشت این دو نماینده به استان زنجان پایین است، زیرا در تهران دفتر داشته و گویا دیگر تمایلی به بازگشت ندارند.

به گفته حاتمی؛ عملکرد این دو نماینده در مجلس ضعیف بوده، به گونه‌ای که محمد عزیزی و فریدون احمدی جزو کم کارترین نمایندگان مجلس بودند و چه در پشت تریبون و چه هنگام رای دادن و در تمام این موارد، عملکرد و مشارکت آنچنان خوبی نداشتند.

دبیر قرارگاه احمدی روشن زنجان مجازات متخلفان را مطالبه اصلی دانشجویان استان خواند و گفت: اگر از سوی این دو نماینده اشتباهی صورت گرفته می‌بایست مجازات شوند و هیچگونه ارفاقی در حقشان صورت نگیرد.

شنیده ها حاکی از آن است که، در جریان کمبود پوشک محمد عزیزی که خود صاحب کارخانه پوشک در ابهر بوده، باعث می‌شود تا بحث کمبود پوشک در کشور به وجود آید و قیمت‌ پوشک افزایش پیدا کند که این مساله مشکلات زیادی را نیز به همراه داشت.

پس از گفتگو با حاتمی، دبیر قرارگاه احمدی روشن استان زنجان به سراغ قربانی دبیر شورای تبیین این استان رفتیم، یعنی همان شخصی که روز گذشته نامه‌ای سرگشاده را برای عزیزی و احمدی در فضای رسانه‌ای منتشر کرده بود.

محمدرضا قربانی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی زنجان پیرامون اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله قوه قضاییه با این گونه موارد فساد در جامعه و همچنین در سطوح دولتی از ورود یک ساله بسیج دانشجویی به این پرونده و مطالبه و پیگیری مستمر گفت و اشاره‌ای به دعوت‌های مکرر از این دو نماینده کرد تا در صورت پذیرش باحضور در جلسه مطالبه گری به سوالات دانشجویان پاسخ دهند.

به گفته قربانی بسیج دانشجویی تا کنون موفق به برگزاری جلسه مطالبه گری با حضور این دو نماینده نشده است.

در یک ماه گذشته بعد از اینکه آقای توکلی نامه سرگشاده‌ای را مبنی بر تخلف آقای عزیزی و بازداشت وی منتشر کرد، دانشجویان زنجان بدون تعلل به آقای رئیسی نامه سرگشاده‌ای منتشر کرده که در فضای رسانه‌ای منتشر شد؛ این دانشجویان در این نامه به ورود قوه قضاییه تاکید جدی داشته و مساله اصلی ان‌ها این بود که چرا این قوه تا این لحظه به این موضوع ورود نکرده است.

قربانی بر این عقیده است که همین امر موجب می‌شود تا صرفا در فضای رسانه‌ای کشمکش سیاسی صورت گیرد و مشخص نشود اصل موضوع چیست و به همین دلیل در این گونه مسائل، ابتدا باید قوه قضاییه ورود پیدا کند.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که عاقبت دادگاه این دو نماینده چه خواهد شد و آیا بازهم در این پرونده پای افراد دیگر با مناصب دولتی و یا غیر باز خواهد شد یا خیر؟!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398 ، کدخبر:786973 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین