پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
وقتی می‌گیم هویت‌یابی جنسیتی، دقیقا چی داریم میگیم؟! اصلا چه معنی میده که دخترا دختر و پسرا پسر بزرگ بشن؟ اصلا کی گفته بعضی چیزا مال پسراست و بعضی چیزا مال دخترا؟! چرا همه‌اش یه خط‌کش دست‌تونه؟!

شعارسال: ببینید ما یک‌سری برداشت‌ها و کلیشه‌های ذهنی غلط در مورد مرد و زن داریم که رد و اصلاح اون‌ها حداقل چند نسل طول می‌کشه! برای خیلی از این کلیشه‌های غلط هم کلی ضرب‌المثل، کتاب، قصه و شعر گفته شده که ما فکر می‌کنیم درستن در حالی که اینطور نیست.

مثلا کی گفته که کار خونه مال زن‌هاست و مرد نباید دست به سیاه و سفید بزنه؟! یا مثلا از کجا اومده پسرا شیرن مث شمشیرن، دخترا ... (برای اینکه دعوا نشه بگذریم )

من یه سال توی یکی از شهرهای اطراف تهران زندگی می‌کردم. یه بار رفتم مرغ بخرم، به طرف گفتم پاک نمی‌کنی؟! تو صورتم نگاه کرد گفت نه، ببر خونه زنت پاک کنه! این کارا کار زن‌هاست! خب، منم قانع شدم، اومدم خونه مرغ‌ها رو خورد کردم، شستم و بسته‌بندی کردم

یعنی برای برخی از ما این نقش‌ها و مسئولیت‌ها تا این حد مرزبندی جنسیتی داره اما تو تثبیت جنسیت ما هم با این حرفا مشکل داریم، پس حرف‌مون چیه؟!

ببینید مسئله اینه که اگر من پسرم از پسر بودنم احساس رضایت کنم، رفتار و افکارم هم پسرونه باشه. این حرف رو احتمالا کسی نباید باهاش مشکل داشته باشه. مشکل از اونجایی شروع میشه که پسر چیه، دختر چیه؟!

ببینید محکم بودن، تایید درونی داشتن، قوای جسمانی مناسب داشتن، توجه و تمرکز داشتن، عقلانیت و قدرت تفکر داشتن، حتی احساسات فعال داشتن چیزایی نیست که منحصر در یک جنس باشه و ایده‌آل اینه که هم زن و هم مرد حد کمال این‌ها رو داشته باشن! باشه، مشکل چیه؟!

مشکل از جایی شروع میشه که عده‌ای نمی‌خوان تفاوت‌های ذاتی زن و مرد رو بپذیرن! اصلا صحبت از تبعیض نیست، حرف از تفاوته. مثلا اگر دختر به صورت طبیعی و بدون دستکاری بزرگ شده باشه، مادرانگی در اون هست و هیچ وقت یک مرد نمی‌تونه این نوع از کمال رو تجربه کنه، اصلا نمی‌تونه بفهمه یعنی چی؟!

یا پسر دستکاری نشده به صورت طبیعی توی ذهنش دنبال دعوا و قدرت‌نمایی هست. نشونه‌اش بچه‌های روستان که توی طبیعت بزرگ میشن و حداقل میزان دستکاری رو دارن در حالی که دخترهای دستکاری نشده، ذاتا اینجوری نیستند. (من اگه ذهن پسرا رو براتون بگم قاطی می‌کنید )

یک سری چیزا به صورت فطری در زن و مرد متفاوته که خیلی میشه روش حرف زد و اگه فطرت دستکاری نشه، جنسیت درست شکل می‌گیره.

بحث خیلی گسترده است ولی تو این فضا باید دست و پا شکسته جلو بریم ...

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دوزلی بوک، تاریخ انتشار:22مرداد1398 ، کدخبر: - : www.doozlibook.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین