پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴
یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد هنرمندان زن از سال ۲۰۰۸ به پیشرفت و موفقیت اندکی در ارائه آثار خود به موزه‌های آمریکا دست یافته‌اند.

شعارسال: به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، تنها ۱۱ درصد از آثار هنری سپرده شده به موزه های مهم آمریکا، اثر دست زنان بوده است. این پژوهش جدید از طرف شرکت اطلاعات بازار هنر موسوم به آرت نت انجام شد.

به گفته جولیا هالپرین عضو تحریریه آرت نت نیوز و یکی از مولفان این تحقیق، نمایش آثار زنان از توجه بیشتری برخوردار شده، اما تعداد این آثار تغییر محسوسی نداشته است. در یک دهه گذشته، از مجموع ۲۶۰ هزار و ۴۷۰ اثر هنری سپرده شده به ۲۶ موزه اصلی در آمریکا، تنها ۲۹ هزار و ۲۴۷ اثر متعلق به زنان بوده است.

کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند که شاخص موفقیت هنرمندان زن، تعداد نمایشگاه های انفرادی و گروهی آنها نیست که اغلب با هزینه های پایین تری برگزار می شود، بلکه خرید مستقیم موزه ها از مجموعه های دائم شان است.

در این مطالعه که با استناد به بیش از ۴۰ مصاحبه با متصدیان موزه ها، هنرمندان، مجموعه داران و دلالان تهیه شده، چند دلیل برای نبود توازن جنسیتی وجود دارد. از جمله این دلایل، یکی وظیفه کمیته های موزه ها برای تهیه آثار هنرمندان نام‌آشنا و دیگری نگرانی از بابت هزینه پول برای هنرمندان زنی است که از پیشینه ای برای فروش آثار خود در حراجی ها برخوردار نیستند. همچنین تعصب و جانبداری مجموعه‌دارانی که آثار هنری را به موزه ها اهدا می کنند و سلطه مردان بر تاریخ هنر، از دیگر دلایل این امر به شمار می رود.

یافته های این تحقیق همچنین نشان داد از حدود پنج هزار و ۸۰۰ هنرمند زنی که آثارشان در موزه های آمریکا به نمایش درآمد، ۱۹۰ زن یعنی تنها ۳ درصد، آمریکایی آفریقایی‌تبار بودند. محققان همچنین از موزه های سراسر آمریکا خواستند در مورد برابری جنسیتی در نمایشگاه ها گزارش دهند. طبق اطلاعات تهیه شده، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، ۱۴ درصد از همه نمایشگاه ها یا انفرادی بود که آثار هنرمندان زن را به نمایش می گذاشت یا گروهی بود که در آن نیز اکثر هنرمندان، زن بودند.

تعداد نمایشگاه های آثار هنرمندان زن به تدریج طی یک دهه افزایش یافت و به بیش از دو برابر رسید. این تعداد، شامل ۴۹ نمایشگاه در سال ۲۰۰۸ بود که در سال ۲۰۱۸، رقم ۱۰۴ نمایشگاه گزارش شد. این تحقیق، تفاوتی بین نمایشگاه های بزرگ و کوچک قائل نشد و به این نتیجه رسید که افزایش تعداد نمایشگاه ها لزوما نشان دهنده تغییری قابل توجه نیست.

با وجود این، توافق جمعی وجود دارد که هنرمندان زن امروزه در مقایسه با سال ۱۹۷۱ از موقعیت بسیار بهتری برخوردار شده اند.

طبق اطلاعاتی که محققان گردآوری کردند، هنر ساخت دست زنان با رکود روبروست، حتی با وجودی که بازار حراج آثار هنری زنان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، بیش از دو برابر شده است. طبق داده های به دست آمده، این بازار ظرف یک دوره ده‌ساله، از ۲۳۰ میلیون دلار به ۵۹۵ میلیون دلار رسیده است.

با این همه، میزان فروش آثار زنان در حراجی ها تنها ۲ درصد از مجموعه سهم این بازار را تشکیل می دهد و از این سهم، آثار پنج هنرمند زن بر این بازار غلبه دارد. این پنج هنرمند عبارتند از یایویی کوساما (Yayoi Kusama)، جوآن میچل (Joan Mitchell)، لوئیز بورجوئیس (Louise Bourgeois)، جورجیا او کیفی (Georgia O’Keeffe) و اگنس مارتین (Agnes Martin) که فقط کوساما در قید حیات است.

به گفته محققان، از بین موزه های شرکت داده شده در این تحقیق، موسسات کوچکتر پیشرفت بهتری درمورد برابری جنسیتی داشته ان؛. به عنوان مثال، آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا ۲۱ اثر از هنرمندان زن را در سال ۲۰۰۸ گردآوری کرد. در سال ۲۰۱۸، آثار هنرمندان زن در این آکادمی به ۲۸۸ اثر رسید.

به گفته بروک دیویس آندرسون (Brooke Davis Anderson) مدیر موزه آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا، اگرچه پروسه فروش اثر هنری از یک مجموعه می تواند بحث‌برانگیز باشد، این موزه به این کار ادامه می دهد تا فضا برای تصاحب آثار به ویژه آثار هنرمندان زن فراهم شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4مهر1398 ، کدخبر: 83488743: : www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین