پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
سیدماشاالله موسوی بیش از 50 سال است که در مجالس عزاداری امام حسین(ع) به مداحی و روضه‌خوانی می‌پردازد. او در حوزه خطاطی و طراحی نیز دستی برآتش دارد و قابل توجه است که تمام آثارش در مورد اسلام و ائمه اطهار بوده است.

شعار سال: عزاداری برای اباعبدالله (ع) سابقه‌ای طولانی در لرستان دارد و از دیرباز تا به امروز پیرغلامان زیادی در این دیار عمر خود را وقف عزاداری برای سالار و سرور شهیدان کرده‌اند.


هنگامی‌که با تعدادی از آن‌ها که هنوز در قید حیات هستند مصاحبه می‌کنیم و می‌پرسیم چه چیزی باعث شده شما بیش از50 سال برای امان حسین (ع) عزاداری کنید تقریباً تمامی آن‌ها می‌گویند که زیربنای زندگی‌شان را بر پایه‌های عشق به ایشان و یاران باوفایشان در دشت کربلا بنا نهاده‌اند.

برای اینکه باحال و هوای یکی از این پیر غلامان درگاه امام حسین بیشتر آشنا شویم به سراغ سیدماشاالله موسوی رفته‌ایم او 81 سال سن دارد و بیش از 50 سال است که برای امام حسین(ع) در شهرستان ازنا به نوحه‌سرایی و روضه خانی می‌پردازد.


ماشاالله موسوی معتقد است که اولین جرقه‌ای که باعث می‌شود یک مداح به این راه بیاید، خود اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و فکر می‌کند که اکثر مداحان به‌واسطه عنایت ائمه اطهار (ع) وارد وادی نوحه خانی و زیارت برای حضرت اباعبدالله حسین (ع) شده‌اند.

در ادامه گفت‌وگو به این نکته اشاره می‌کند که از دوران کودکی در مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کرده و هنگامی‌که به سن جوانی رسیده است همراه با تنی چند از اهالی روستا اقدام به برپایی هیئت می‌کند و پس از مدتی به‌عنوان مداح و روضه خان این هیئت شروع به خادمی درگاه اباعبدالله می‌کند.


این مداح معروف شهرستان ازنا می‌گوید: پس از چند سال مداحی در روستا با توجه به اینکه صدای خوبی داشتم به شهر ازنا آمدم و بیش از 50 سال است که در این شهر نوحه‌خوانی می‌کند.

موسوی ادامه می‌ دهد: در سال‌های پیش از انقلاب برای عزاداری در شهرها مشکلات و محدودیتی‌هایی وجود داشت که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی تمامی این موانع برطرف شد؛ همچنین درگذشته به علت نبود سازمان‌های مرتبط با این مبحث، عزاداری‌ها همچون امروز از رونق برخوردار نبودند.


از او در مورد تعداد فرزندانش می‌پرسیم؛ موسوی می‌گوید: چهار پسر و چهار دختردارم که پسر بزرگم در راه انقلاب و حفظ ارزش‌های عاشورا در مبارزه بایزید زمانه صدام جنایتکار، به شهادت رسیده است.

این پیرغلام ازنایی می‌گوید: هنگامی‌که جنگ تحمیلی آغاز شد پسرم 14 ساله بود و همراه با بسیجی‌های شهر به جبهه‌ها می‌رفت او چند بار به جبهه‌ها اعزام شد تا اینکه دوران سربازیش آغاز شد، در این دوران در یکی از عملیات‌ها جانباز شد و یک کلیه خود را از دست داد اما پس از خوب شدن و پایان دوران خدمتش دوباره به جبهه رفت تا اینکه در سال 66 به آرزوی خود یعنی شهادت رسید.


موسوی می‌افزاید: از اینکه فرزندش در راه انقلاب شهید شده با گذشت بیش از 30 سال، پشیمان نیست و اگر دوباره دشمنی کشور و انقلاب را تهدید کند حاضر است سه پسر دیگرش را نیز در این راه فدا کند.

وی در ادامه در مورد مداحی می‌گوید: نباید به مداحی و روضه خانی واژه «شغل» اطلاق شود چون اگر مداحی حرفه افراد شود، مداح درباره پول با مردم بحث می‌کند و اگر پول کمی بدهند، قهر می‌کند و دیگر به آن مجلس نمی‌رود که این کار با روح ذکر و ستایش ائمه اطهار (ع)منافات دارد.

این مداح مطرح لرستانی که هنرهای خود را وقف ائمه کرده است، بیان می‌کند: از روزی که مداحی و روضه خانی را برای اباعبدالله آغاز کرده تا امروز در هیچ هیئتی پولی دریافت نکرده است، زیرا معتقد است که یک مداح می‌تواند سر سفره اربابش باشد، اما نباید قیدوبند مادی دست‌وپایش را ببندد.

البته او می‌گوید در روضه خانی‌هایی که متوسط مردم دعوت ‌می‌شود صاحب روضه پولی در پاکت می‌گذارد و در جیب او قرار می‌دهد اما او هرگز آن پول را نمی‌شمارد زیرا اگر نگاه کند که فلان بانی چقدر داده است، ناخودآگاه به مجلس کسی که مبلغ بیش‌تری داده، اهمیت بیش‌تری خواهد داد و به قولی، بیش‌تر مایه خواهد گذاشت.


موسوی معتقد است که حضور اقشار مختلف جامعه به‌ویژه زنان در عزاداری‌ها نسبت به گذشته بسیار پررنگ شده است و این جای امیدواری دارد، اما باید بدانیم که امام حسین برای احیای دین جدش رسول‌الله قیام کرده است بنابراین وظیفه ما بوده که در مراسم‌های عزاداری وقتی نیز برای بیان احکام اسلامی بگذاریم.

او علاوه بر مداحی و روضه خانی برای اهل‌بیت در حوزه طراحی و خوش‌نویسی نیز دستی بر آتش دارد. تمامی آثار نقاشی و خوش‌نویسی او در رابطه با اسلام و ائمه اطهار است، خودش در این رابطه می‌گوید سعی کرده‌ام از تمامی ظرفیت‌های خود را در راه تبلیغ اسلام استفاده کنم.


پیر غلام معروف ازنایی در بخش پایانی گفت‌وگو می‌گوید: اگر جوانان به دنبال رستگاری هستند برای پیدا کردن راه آن بایستی به سراغ زندگی نخبه‌های دینی بروند که ائمه اطهار بزرگ‌ترین نخبگان دین هستند که با الگو قرار دادن آن‌ها در زندگی به‌سوی رستگاری می‌رویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 21 شهریور 98، کد مطلب: 13980618000047: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین