پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
نشت نفت خام از تاسیسات فراساحل باعث بروز آلودگی‌های دریایی در نزدیکی سواحل جزیره خارگ شده است که باید نسبت به پاک‌سازی کامل این آلودگی‌ها اقدام شود.جزیره خارگ به دلیل بافت مرجانی یکی از مراکز حساس محیط زیستی کشور است که طی روزهای اخیر به دلیل نشت نفت خام از تاسیسات دریایی و فراساحل دچار آلودگی شده است. این آلودگی آسیب بالایی به ساحل جزیره و همچنین بافت مرجانی جزیره وارد کرده است، در چند جلسه مدیریت بحران جزیره خارگ برای حل مشکل آلودگی ساحل و دریا جزیره تشکیل جلسه داده که تا این لحظه عملیات پاکسازی همچنان ادامه دارد.

شعار سال: جزیره خارگ میزبان بزرگترین پایانه نفتی ایران و یکی از بزرگترین و استانداردترین و ایمن‌ترین پایانه‌های نفتی دنیا است که از این نظر دارای جایگاه خاصی در عرصه صادرات نفت است.

این جزیره دارای موقعیت خاص جغرافیایی در خلیج فارس است و وجود گونه‌های گیاهی و جانوری، جزیره خارگ را به یکی از جزایر مهم کشور در حوزه محیط زیست تبدیل کرده است.

جزیره خارگ به دلیل بافت مرجانی یکی از مراکز حساس محیط زیستی کشور است که طی روزهای اخیر به دلیل نشت نفت خام از تاسیسات دریایی و فراساحل دچار آلودگی شده است.

این آلودگی آسیب بالایی به ساحل جزیره و همچنین بافت مرجانی جزیره وارد کرده است، در چند جلسه مدیریت بحران جزیره خارگ برای حل مشکل آلودگی ساحل و دریا جزیره تشکیل جلسه داده که تا این لحظه عملیات پاکسازی همچنان ادامه دارد.

آلودگی دریا و ساحل جزیره خارگ

محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ اظهار کرد: توجه به محیط زیست پیرامونی در جزیره خارگ یکی از اولویت های اصلی دولت در بخش ویژه خارگ است.

وی افزود: آلودگی ساحل جزیره خارگ یکی از دغدغه های اصلی منطقه در روز های اخیر بدل شده است، چندین کارگروه تخصصی با محوریت بخشداری و اداره کل بنادر و دریانوردی در حال هماهنگی و مدیریت است، در حوزه دریا باتوجه به گزارشات اخیر اداره بندر و دریانوردی خارگ به کمترین حد ممکن رسیده است و پاکسازی ساحل نیز همچنان ادامه دارد.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: به منظور حصول اطمینان از پاکسازی آلودگی نفتی، پایش هوایی در دستور کار بخشداری و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار گرفت که جایروپلین اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به مدت سه روز در فرودگاه جزیره خارگ استقرار خواهد یافت.

رضایی در پایان یادآورشد: پایش شرایط محیط زیست ساحلی و دریایی جزیره خارگ تا حصول اطمینان از پاکسازی کامل توسط تیم های مدیریت بحران ادامه دارد و وضعیت به صورت مستمر رصد خواهد شد.

پاک‌سازی با استفاده از جاذب‌های نفتی

به گفته سیاوش ارجمند زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، نشت نفت خام در سواحل جزیره خارگ ناشی از تاسیسات دریایی و فراساحل جزیره خارگ در آخرین روز شهریورماه گزارش شده است.

آلودگی نفتی کل سواحل جزیره خارگبا تمرکز بیشتر بر سواحل شمالی این جزیره را فرا گرفتوی بیان کرد: در این راستا تیم مقابله با آلودگی اداره کل با تجهیزات پاک سازی به جزیره خارگ اعزام و چندین پایش زمینی و دریایی برای برآورد و علت دقیق آلودگی نفتی سواحل جزیره خارگ انجام شد.

ارجمندزاده ادامه داد: در این پایش ها مشخص شد به دلیل نشت نفت خام از تاسیسات دریایی و فراساحل، آلودگی نفتی کل سواحل جزیره خارگ با تمرکز بیشتر بر سواحل شمالی این جزیره را فراگرفته است.

وی عنوان کرد: با اتمام پایش تیم ویژه عملیات پاک سازی با استفاده از جاذب‌های نفتی و کارواش صنعتی پاک سازی ساحل جزیره از آلودگی را آغاز کردند.

لزوم جبران خسارت به خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تاثیراتتخلیه نفت و سایر مشتقات نفتی بر اکوسیستم خلیج فارس اظهار داشت: در روزهای اخیر ورود آلودگی به دریا باعث مشکلاتی در دریا و ساحل جزیره خارگ شده است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به انجام عملیات پاکسازی این آلودگی‌ها، بیان کرد: عملیات پاکسازی سواحل جزیره خارگ که از زیستگاه‌های آبسنگ‌های مرجانی است توسط ارگان های متولی در روزهای اخیر با جدیت در حال انجام است.

خسارت‌های وارده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برآورد می‌شود و از عاملان آن مطالبه خواهد شد وی با تاکید بر جبران خسارت وارده به محیط زیست و بازسازی اکوسیستم، تصریح کرد: خسارت‌های وارده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برآورد می‌شود و از عاملان آن مطالبه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به پاک‌ سازی سواحل و دریا توسط ارگان های متولی افزود: اعمال راهکارهای پیشگیری از حوادث توسط شرکت های نفتی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز ضروری است.

قلی‌نژاد ادامه داد: هر ساله شاهد ورود آلودگی‌های نفتی ناشی از سوانح، حوادث و یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس هستیم که این موضوع خسارت‌های فراوانی را به محیط زیست خلیج فارس وارد می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر ، تاریخ انتشار 6 مهر 98، کد خبر: 4730802، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین