پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
یک اکتبر، (نهم مهر ماه) روز جهانی سالمندان و یکی از روزهای هفته ملی سالمند در ایران است، کتاب‌های این هفته برای بزرگترهای جامعه و درباره آنها معرفی شده‌اند.
شعار سال:یک اکتبر، (نهم مهر ماه) روز جهانی سالمندان و یکی از روزهای هفته ملی سالمند در ایران است، کتاب‌های این هفته برای بزرگترهای جامعه و درباره آنها معرفی شده‌اند.

هفته‌ای که گذشت، هفته ملی سالمندان نام داشت، سالمندی دوره‌ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می‌شود. سالمندی زمان خاصی ندارد، اما این دوره از زندگی را با ویژگی‌های خاصی که فرد در بازه‌ای از زندگی خود پیدا می‌کند می‌شناسیم. سالمندان اعضای مهم جامعه هستند که جامعه را از حضور خود متاثر می‌کنند و از سوی دیگر تجربیات و تخصص آن‌ها مسیر را برای نسل جوان روشن می‌کند.

صد سالگی؛ زمانی برای آغاز زندگی...

در خانه سالمندان، همه برای جشن صد سالگی آقای آلن کارلسون آماده می‌شوند اما پیرمرد سوئدی، دور از همه، تنها در اتاقش نشسته و طاقتش را از دست داده است. وقتی مدیر موسسه می‌آید تا از او خواهش کند برای آغاز جشن به سالن بیاید، متوجه می‌شود پیرمرد صد ساله از پنجره بیرون رفته و ناپدید شده است!

این آغاز ما را به اتفاقات عجیبی برمی گرداند که در صد سال زندگی او رخ داده و همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده  است، این اتفاقات از انفجار بمب اتم تا عملیات ترور در دوره حکومت پهلوی دوم تا کودتاهای قرن بیستم در اروپا را در برمی گیرد و  با استالین، چرچیل، مائو و ... دیدار می‌کند. آلن کارلسون، نماد انسان‌هایی است که باور دارند هیچ وقت برای شروع دوباره دیر نیست.

یوناس یوناسون، نویسنده سوئدی، در بیشتر آثارش، زبانی طنز و شوخ طبعانه دارد. این کتاب نیز، اثری طنز به شمار می‌رود که با لحنی خاص همه اتفاقات تاریخی را به شوخی می‌گیرد، این کتاب نخستین اثر اوست که با استقبال جهانی روبه‌رو و به ده‌ها زبان ترجمه شد.

پیرمرد صد ساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد، نوشته یوناس سوناسون، با ترجمه فرزانه طاهری، توسط نشر نیلوفر در صفحه ۳۷۷ منتشر شده است.
سالمندی زمانی برای آغاز دوباره زندگی
مادربزرگ قدیمی، مادربزرگ جدید

فینی، مادربزرگی دارد که زنی قوی و باهوش است، به همه دنیا سفر کرده و چمدانش همیشه کنار اتاق منتظر مقصد و بلیت سفر تازه است، مادربزرگ غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزد و زن مرتب و باسلیقه‌ای است اما این روزها اتفاق جدیدی افتاده!

مادربزرگ قدیمی جایش را به مادربزرگ جدیدی داده که این کارها را به یاد نمی‌آورد و فینی نمی داند چگونه باید با او رفتار کند، او دیگر با فینی برای گردش به پارک نمی آید و مدت زیادی می‌شود که سفر نرفته است. او از این به بعد با خانواده فینی زندگی خواهد کرد، چرا که نیاز به مراقبت دارد و به جای غذا پختن، نان خشک‌های اردک‌های دریاچه را می‌خورد.

کتاب مادربزرگ جدید، با نگاهی به آموزش رفتار با مادربزرگ یا پدربزرگ آلزایمر گرفته نوشته شده است، الیزابت اشتاین کلنر، نویسنده آلمانی در زمینه آموزش به کودکان آثار قابل توجهی نوشته و برای این موضوع جوایز بسیاری دریافت کرده است.

تصاویر این کتاب را مایکل روئر کشیده است که برای کودکان جذابیت‌های زیادی دارد و می تواند آنان را با جزییات مهمی که در رفتار با سالمندان دچار آلزایمر باید رعایت کنند، آشنا می‌کند.

کتاب مامان بزرگ جدید به نویسندگی الیزابت اشتاین کلنر و تصویرگری مایکل روئر با ترجمه نونا افراز در ۲۸ صفحه توسط نشر هوپا منتشر شده است.
سالمندی زمانی برای آغاز دوباره زندگی
جسم و جانی سلامت

وقتی یک روانشناس و همسرش به سن ۸۰ سالگی می‌رسند، به راحتی می‌توانند رنج سالمندانی را که هنوز با ویژگی‌های این دوره کنار نیامده اند را درک کنند، دکتر لازاروس و همسرش کتاب کنار آمدن با سالمندی را در اوج سال‌های سالمندی نوشته اند، کتابی که هم مردانه است و هم زنانه و می‌تواند به درک احساسات، موقعیت های جسمی و روابط فردی کمک کند.

این کتاب در ۵ پخش مجزا نوشته شده و ابتدا به توضیح سالمندی می‌پردازد و روند آن را بازگو می‌کند، در بخش دوم روش های درک این دوره سنی را مطرح می‌کند، در بخش سوم، ثبات در محیط و شخصیت را تحلیل می‌کند، در بخش چهارم به مهم ترین اتفاقات این دوره، یعنی پایان دوران کار و آغاز بازنشستگی، نیاز به پزشک متخصص برای هر بیماری را در قالب تجربه زیسته زندگی بیان می‌کند و در بخش پنجم و پایانی کاربست های عملی که شامل کمک های روانشناختی و اصول اصلی زندگی آسوده است را شرح می‌دهد.

کتاب کنار آمدن با سالمندی، با تالیف ریچارد لازاروس و برنایس‌ لازاروس با ترجمه جعفر نجفی‌زند، توسط نشر دانژه در ۴۰۸ صفحه منتشر شده است.
سالمندی زمانی برای آغاز دوباره زندگی
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:11مهر1398،کد خبر:www.irna.ir،83500735
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین