پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
آنچه این شبکه اجتماعی را خاص کرده است و بسیاری نیز در مورد آن صحبت می کنند، معروف شدن افرادی عجیب و غیر عقلانی مانند «سحر تبر» است. شبکه اجتماعی اینستاگرام تا جایی به یک محیط آلوده از نظر اجتماعی بدل شده است که انواع و اقسام بزه ها و آسیب های این حوزه را می توان در آن به وضوح دید.

شعارسال: ماجرای دختری که با جراحی پلاستیک عجیب در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای خود مخاطبانی را جذب کرده بود، حالا با دستگیری این فرد وارد فاز جدیدی شده است. این فرد که بارها و بارها در رسانه‌های خارجی هم نامش برده شده است و القابی مانند «عروس مردگان» یافته است، بازهم با ماجرای بازداشتش در روزنامه گاردین به عنوان یک رسانه خارجی دیگر نامش مطرح شد. حالا گفته می شود این فرد پس از ارسال پیامهای متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شده است.

به نظر می رسد ماجرای دختر عجیب اینستاگرام سوژه بسیار تامل برانگیزی برای کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسی باشد.

از یک سو اینکه یک دختر که اغلب به سبب ذات و ماهیت دختر بودنش باید به سمت زیبایی گرایش داشته باشد سعی کرده خود را اینطور مخوف و منزجر جلوه دهد، جای سئوال است. از سوی دیگر از لحاظ جامعه شناسی این موضوع قابل بررسی است که چه کسانی جذب این فرد در شبکه تصویری اینستاگرام شده اند.

وقتی روزنامه انگلیسی گاردین تصویر این شاخ مجازی ایرانی را در صفحه خود منتشر و درباره آن اطلاعاتی به مخاطبان خود داد، اغلب مخاطبان با تعجب و بهت و حیرت به این موضوع نگاه کرده اند. برخی از آنها حتی گفته اند که این تصویر فیک و حاصل دستکاری فتوشاپی است. از سوی دیگر گفته شده که این فرد زمینی نیست و فضایی است و فردی هم گفته است که آیا ایران بیمارستان روانی ندارد؟

موضوع همین جاست. سئوال اساسی این است که آیا جای اینگونه افراد به جای شبکه اینستاگرام و شبکه های اجتماعی مشابه آن مراکز روان درمانی نیست! واقعیت این است که این فرد مدت هاست که درحال فعالیت در فضای مجازی است و ممکن است همین عجیب و غریب بودن وی باعث جذب فالوور و همچنین انگیزه وی برای اینکه چهره خود را به این شکل و شمایل در بیاورد، بوده است، اما سئوال اینجاست که چرا نهادهای مربوطه بعد از مدت ها با چنین حضور عجیبی آنهم از یک انسان ایرانی در فضای مجازی با وی برخورد کرده اند. چرا نهادهای مختلف به صورت مدعی العموم قبل از اینکه از مردم شکایت برای برخورد با این فرد را دریافت کنند، به سراغ وی نرفته و با او برخورد نکرده اند.

البته به نظر می رسد که برخورد با وی بایستی از نوع برخورد روانشناسانه و روان درمانی باشد. اینستاگرام خود یک محیط ناامن از لحاظ آموزشی، جنسی، سبک زندگی و … هست، مسئله ای که بایستی در مورد آن در کشور تصمیم جدی گرفته شود. اما اینهمه یله و رها بودن این شبکه اجتماعی جای تعجب دارد. از اراذل و اوباش گرفته تا زنانی با شکل و قیافه های اروئتیک و غیر اخلاقی در شبکه اجتماعی اینستاگرام جولان می دهد. هر چند در مقاطعی با این افراد برخورد می شود اما این برخوردها لازم اما کافی نیست.

البته هستند کسانی که برای کسب و کار و توسعه و تبلیغ مشاغل خود در این شبکه اجتماعی حضور دارند اما عدم نظارت کافی بر این شبکه اجتماعی شاید به اسم آزادی سبب شده است که این شبکه اجتماعی متاسفانه به طور کاملا افسارگسیخته‌ای در بیاید که باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها شود. خانواده هایی که فرزندانشان در این شبکه اجتماعی برای هر انگیزه ای خصوصا سرگرمی و ارتباط اجتماعی روزانه وقت خود را صرف می کند.

بسیاری از فیلتر کردن اینستاگرام سخن می گویند. برخی نیز به دنبال آزادی هستند. اما در این میان شاهد جولان افرادی در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستیم که بعضا اثرگذاری زیادی روی جوانان دارند. سودجویانی که با استفاده از جذابیت‌های سیاه جوانان را جذب می کنند و با استفاده از همین موارد به شهرت می رسند و کسب درآمد می کنند. از این رو بسیاری از خانواده ها که به تربیت فرزندانشان حساس هستند از حضور آنها در این فضا به شدت جلوگیری می کنند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام تا جایی به یک محیط آلوده از نظر اجتماعی بدل شده است که انواع و اقسام بزه ها و آسیب های این حوزه را می توان در آن به وضوح دید. جالب اینجاست که این بزه ها هر روز در حال عادی سازی در این شبکه اجتماعی هستند.

آنچه این شبکه اجتماعی را خاص کرده است و بسیاری نیز در مورد آن صحبت می کنند، معروف شدن افرادی عجیب و غیر عقلانی مانند «سحر تبر» است. حتی افرادی که بایستی در مراکز روانی برای درمان حضور داشته باشند به شاخ مجازی بدل شده اند. این افراد با کارهای عجیب و غیرمنطقی و بعضا غیراخلاقی خصوصا از لحاظ ماهیت انسانی خود به جذب جوانان می پردازند و این رقابت عجیب بودن در این فضا در حال گسترش است. اما نهادهای مربوطه کماکان شکیبایی و شاید گفت اهمال کاری نسبتا بالایی را در مورد این فضا نشان می دهند.

حالا که این شبکه اجتماعی در حال فعالیت است لااقل با کنترل برخی از افراد و برخوردهای منطقی با این افراد تا حدودی می توان این فضا را پاکسازی شود. این درحالی است که حالا علمای حوزه ارتباطات بیان می کنند که چیزی به عنوان فضای مجازی وجود ندارد و این فضا یک فضای کاملا واقعی است و حتی بعضا بیشتر از فضای واقعی در افراد تاثیرگذار است و افراد جامعه بیشتر از فضای واقعی در آن روز و ساعات خود را سپری می کنند. بنابراین فضای مجازی نیز بایستی قوانین خاص خود را داشته باشد و در جهت پاکسازی و نظارت در آن نهادهای مربوطه بیشتر از گذشته کوشا باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد گیلان، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 55509: rooydadegilan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین