پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
بومادران یکی از پر خاصیت ترین گیاهان دارویی است که نام لاتین آن از نام آشیل قهرمان یونانی گرفته شده است و در یونان باستان از آن برای ضد عفونی کردن زخم سربازان در نبردهای طولانی استفاده می شد.

شعارسال: گیاه بومادران در طب سنتی برای درمان معده درد، پیشگیری از ابتلا به عفونت و کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص دم کرده و عرق گیاه بومادران بیشتر آشنا شوید؛

خواص بومادران برای پوست

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

چای بومادران به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند و با افزایش بازسازی سلول های پوستی برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید است.

2. درمان اگزما

گیاه بومادران دارای خواص ضد التهابی است که برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما مفید بوده و خارش ناشی از آن را کاهش می دهد.

3. درمان زخم های پوستی

اعتقاد بر این است که آشیل و سربازانش از گیاه بومادران برای درمان سریع تر زخم های پوستی و کاهش خونریزی آن ها استفاده می کردند.

گفته می شود که یک ترکیب شیمیایی به نام آشیلین در گیاه بومادران باعث انعقاد سریع خون شده و به بسته شدن زخم ها کمک می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی موجود در این گیاه دارویی، قرمزی اطراف زخم سریع تر درمان می شود.

فواید دارویی و درمانی بومادران برای بدن

4. ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای فلاونوئید ها و سزکویی ترپن لاکتون های موجود در بومادران دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، گلودرد، مشکلات تنفسی و درد شکم را کاهش می دهند.

5. معده و دستگاه گوارش

بومادران به دلیل فلاونوئید های موجود در آن دارای خواص ضد درد و ضد اسپاسم طبیعی بوده که می تواند باعث بهبود هضم غذا شود، معده درد را بهبود بخشد، اسهال را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

6. درمان قاعدگی نامنظم

عدم تعادل هورمونی در بدن می تواند خطر ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی، قاعدگی نامنظم و آمنوره در زنان را افزایش دهد؛ در طب سنتی گفته می شود که بومادران جریان خون را در ناحیه لگن افزایش داده و به درمان قاعدگی نامنظم و آمنوره کمک می کند.

7. عفونت و ورم پستان

ماستیت که به نام عفونت و ورم پستان هم شناخته می شود یکی بیماری مسری ناشی از التهاب غده ی پستانی است که بیشتر در زنان شیرده دیده می شود؛ بومادران به دلیل خواص آنتی سپتیک که دارد برای درمان عفونت و ورم پستان مفید است.

8. فشار خون

مطالعات پزشکی نشان داده که بومادران به دلیل خواص آرام بخش که دارد به آرام سازی عروق کمک کرده و با بهبود گردش خون در بدن باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

9. درمان آسم

بومادران دارای خواص آرام بخش است که به افزایش اکسیژن رسانی و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و علائم و حملات آسم را کاهش می دهد.

همچنین بومادران دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب برونش ها و آرام کردن راه های هوایی کمک می کند.

10. سرماخوردگی

در طب سنتی از دمنوش بومادران برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده می شود؛ چای بومادران دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که به سم زدایی بدن کمک کرده و سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه را درمان می کند.

11. استرس و اضطراب

تحقیقات نشان می دهد که چای بومادران به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد می تواند به کاهش سطح هومون های استرس در بدن کمک کرده و استرس و اضطراب را درمان کند

دوران بارداری و شیردهی

بومادران می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و باعث سقط جنین شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف دمنوش و روغن بومادران اجتناب کنید.

هنوز اطلاعاتی از اثر بومادران در دوران شیردهی منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان شیرده بدون مشورت پزشک از مصرف آن خودداری کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز مطالعاتی درباره اثر بومادران بر روی نوزادان و کودکان صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف آن اجتناب کنید.

آلرژی و حساسیت

بومادران ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود.

تداخل دارویی

بومادران ممکن است با برخی از دارو ها مانند وارفارین، لیتیم، دارو های کاهش دهنده فشار خون، دارو های ضد اسید معده و قرص های خواب آور تداخل دارویی ایجاد کند.

طبع بومادران

طبیعت بومادران گرم و خشک می باشد. گیاه بومادران سرشار از فلاونوئید ها، ترپن ها، اسید های چرب، قند، پروتئین، توکوفرول و فنول اسید هاست.

بومادران (به انگلیسی : Yarrow با نام علمی : Achillea millefollium ) در واقع یک علف هرز معمولی است که بسیار شبیه به بابونه و گل داودی است و از 60،000 سال قبل به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

این گیاه در سراسر نیمکره شمالی به صورت وحشی رشد می کند. ساقه ای محکم، برگ های پر مانند و گل های کوچک به رنگ سفید، زرد و صورتی کم رنگ دارد، تلخ است و عطر و بوی تندی دارد.

برای تهیه دمنوش بومادران می توانید از برگ ها، گل و ساقه این گیاه به صورت تازه و خشک شده استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه چای بومادران

گل و برگ های خشک گیاه بومادران – 1 قاشق چای خوری

آب جوش – 1 فنجان

عسل – 1 قاشق چای خوری

لیمو ترش تازه (اختیاری) – یک قطعه

نحوه درست کردن دمنوش بومادران

یک قاشق چای خوری گل و برگ های خشک شده گیاه بومادران را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.

بگذارید 5-10 دقیقه بماند تا دم بکشد، حالا از صافی رد کنید با کمی عسل طبیعی و آب لیمو ترش تازه مزه دار کرده و بنوشید.

موارد استفاده از بومادران

چای بومادران را به صورت خوراکی برای درمان سریع معده درد استفاده می کنند

دمنوش بومادران به صورت موضعی برای درمان سوختگی، سوزش و لکه های پوستی مصرف می شود

برگ های تازه بومادران را به صورت سبزی برای تهیه سالاد و همچنین تهیه دمنوش آن استفاده می کنند

مقدار مجاز مصرف روزانه بومادران

توصیه شده که مصرف 1 تا 2 فنجان در روز، بهترین حالت برای مصرف چای و دمنوش بومادران است.

برای درمان التهاب توصیه می شود که 4.5 گرم از گیاه بومادران را در روز مصرف کنید.

آیا بومادران همان گل برنجاس می باشد؟

عکس آیا بومادران همان گل برنجاس می باشد؟

آیا بومادران همان گل برنجاس می باشد؟

در برخی از منابع ایرانی ذکر شده که بومادران همان گل برنجاسب یا گل برنجاس می باشد که در واقع نام محلی یک گیاه گل دار و زرد رنگ در ایران می باشد.

ما جست و جوی فراوانی کردیم، اما یه یک منبع معتبر برای اینکه تایید کنید گیاه بومادران که در انگلیسی به آن Yarrow می گویند همان گیاه گل برنجاس در ایران می باشد نرسیدیم.

و این موضوع که بومادران همان گل برنجاس می باشد را تا اطمینان حاصل کردن از یک منبع معتبر نا تایید و نه رد می کنیم.

تمام خواص ذکر شده در این مطلب نیز مستقیما مربوط است به گیاه بومادران که از نظر ظاهری و خواص نیز شباهت زیادی به گل برنجاس دارد!

خواص عرق بومادران

برای تهیه عرق بومادران از سر شاخه‌های گلدار گیاه استفاده می‌شود.

این عرق طبیعت گرمی دارد و از آن برای درمان افسردگی و ضعف اعصاب، صرع و جنون های خفیف استفاده می‌شود

موجب تقویت عمومی بدن، تصفیه خون، تقویت قلب و احساس گرفتگی و درد در ناحیه قلب و درمان ضعف عضله قلب می‌شود.

از دیگر خواص عرق بومادران می‌توان به درمان ضعف عضله و خواب رفتن دست و پا اشاره کرد. از آن می‌توان در درمان اختلالات قاعدگی در دوران بلوغ و یائسگی استفاده کرد؛

قاعده آور و کاهش دهنده خونروی و درد عادت ماهیانه می‌باشد.

از خواص عرق بومادران همچنین در درمان اسهال، کم خونی، اختلالات بینائی، قولنج‌های کبدی، سنگ کلیه، درمان ورم مقعد و روده و درمان بواسیر، و به عنوان نوشیدنی ادرار آور مصرف می‌شود

میزان مصرف عرق بومادران

روزانه دو فنجان همراه با غذا برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و قبل از غذا برای درمان سایر موارد ذکر شده‌است.

احتیاط در مصرف

خواص عرق بومادران زیاد است اما باید دقت کرد در دوران بارداری و شیردهی مصرف ترکیبات عرق بومادران ممنوع است. همچنین کودکان زیر دوسال نباید از عرق بومادران استفاده کنند. گفته شده از مصرف دارو، دم کرده یا عرق بومادران در ناحیه اطراف و داخل چشم خودداری شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کوکا ، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.coca.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین