پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: حجم اقتصاد فناوری نانو در کشور هرساله از سوی ستاد توسعه فناوری نانو ارزیابی می‌شود که آمارها نشان می‌دهد حجم اقتصاد فناوری نانوی ایران در چهار سال اخیر بیست برابر شده است.

شعار سال: دکتر سورنا ستاری با بیان اینکه ایران در فناوری نانو از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است، اظهار کرد: در چهار سال اخیر، علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی کشور، حوزه فناوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از 120 درصد مواجه بوده، به طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی از 166 میلیارد ریال در سال 1390 به بیش از 3100 میلیارد ریال در سال 1394 رسیده است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهورخاطرنشانکرد: خوشبختانه از 10 سال گذشته برنامه مدون توسعه فناوری نانو در سطح ملی تدوین و اجرایی شده است و اجرای دومین سند ده ساله توسعه فناوری نانو از ابتدای سال 1395 شروع شده و تا سال آخر چشم‌انداز بیست ساله کشور در سال 1404 ادامه خواهد یافت. این سندتاکید مضاعفی بر توسعه صنعتی فناوری نانو و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی دارد.

ستاری افزود: حجم اقتصاد فناوری نانو را می‌توان به صورت مجموع ارزش محصولات نانو تولید ایران تعریف کرد که در این آمارگیری، ارزش تولیدات محصولاتی محاسبه می‌شود که قابلیت اصلی آنها ناشی از یک ماده یا فرایند نانویی است.

وی ادامه داد: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هرساله وضعیت اقتصاد فناوری نانو را به دقت و بر اساس آمارهای فروش شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو ارزیابی و آمار آن را منتشر می‌کند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، 35 درصد از کل بازار تولیدات نانوی ایران در سال 1394 به صادرات و 65 درصد به فروش در بازار داخلی اختصاص داشته است که نشان از برونگرا بودن و داشتن نگاه صادراتی این حوزه دارد.

وی اظهار کرد: حجم صادرات محصولات نانوی ایرانی در سال 1394 به 31.4 میلیون دلار بالغ شد که برای حوزه جدیدی مثل نانو رقم قابل توجهی است.

ستاری مهم‌ترین عرصه‌های صنعتی نانو را که بیش از 330 محصول فناورانه از 157 شرکت را شامل می‌شوند، صنایع نساجی، پلیمر و کامپوزیت، سلامت و دارو، عمران و ساختمان، صنایع نیروگاهی و ... برشمرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: 15 شرکت دانش‌بنیان داخلی محصولات خود را به بازارهای بیش از 20 کشور از جمله، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، کره‌جنوبیو ... صادر کرده‌اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 10 مرداد 95 ، کد مطلب: 95050105295: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین