پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵
در روز های اخیر پل های زیادی در اثر بارندگی در شمال کشور تخریب شده است. درست مانند اوایل سال جاری که پس از سیل‌ ویرانگر شمال و جنوب کشور، پل‌های زیادی تخریب شد. در نگاه اول کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که کیفیت پایین ساخت پل موجب تخریب شده است و حتی در برخی از مکان‌ها با فواصل کمتری مشاهده می شود که پل‌های قدیمی و حتی پل های باستانی باقی مانده‌اند و پل های جدید تخریب شده اند.

شعارسال: بعضی از پل های کشور ما بیشتر از اینکه در ساخت مشکل داشته باشند ، در انتخاب جانمایی و کریدور درست عمل نشده است.

در روز های اخیر پل های زیادی در اثر بارندگی در شمال کشور تخریب شده است. درست مانند اوایل سال جاری که پس از سیل‌ ویرانگر شمال و جنوب کشور، پل‌های زیادی تخریب شد. در نگاه اول کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که کیفیت پایین ساخت پل موجب تخریب شده است و حتی در برخی از مکان‌ها با فواصل کمتری مشاهده می شود که پل‌های قدیمی و حتی پل های باستانی باقی مانده‌اند و پل های جدید تخریب شده اند.

خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها در این باره به خبرنگار تین نیوز گفت: در برخی از پل های کشور بیشتر از اینکه ساخت پل و فرایند مهندسی آن مشکل داشته باشند، در انتخاب جانمایی و کریدور درست عمل نشده است.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث می شود محل مناسبی برای کریدور و احداث پل انتخاب نشود، هزینه بسیار کمی است که به مهندسان این پروژه ها پرداخت می کنند؛ مهندسان و کارشناسان به همین دلیل انرژی لازم را برای انجام این کار نمی گذارند. در حالی که مهم ترین قسمت راه سازی انتخاب کریدور و جا نمایی محل راه است.

خاشع در ادامه گفت: در اکثر مواقع صدها میلیارد تومان بابت اجرا پروژه و میلیاردها تومان بابت طراحی تونل و پل پرداخت می‌شود؛ اما مبلغ ناچیزی به طراحی مسیر و کریدور اختصاص می‌یابد. در حالی که اگر کریدور مناسبی انتخاب و پول مناسبی برای طراحی کریدور پرداخت شود، شاید در مجموع هزینه ها به مراتب کاهش پیدا کنند. در این زمینه نیاز است مسئولان ذی ربط در سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه تجدید نظر کنند و دقت بیشتری در این خصوص انجام دهند و برای طراحی و انتخاب کریدور ها از چندین مشاور استفاده کنند.

خاشع اضافه کرد: در ایران هزینه مهندسی هزینه بسیار کمی است و مهندسای خوبی وجود دارد و جا دارد کریدور ها از چندین کانال انتخاب شود و واقعیت این است که باید در انتخاب کریدور و مطالعات مسیر دقت بیشتری انجام گیرد. شاید یکی از دلایل اصلی تخریب پل‌های جدید الاحداث در لرستان انتخاب نادرست محل کریدور بود که برای احداث پل نیز مشکل ایجاد کرد.

این مقام مسئول افزود: برای ساخت ابنیه راه‌ها، الگوهای به‌کار گرفته شده در جهان به گونه‌ای است که مطالعات زمان بیشتری می برد و اجرا کوتاه‌تر می شود اما در ایران عکس این موضوع صحت دارد. مطالعات در کشور ما در کوتاه مدت و با عجله انجام می شود و اجرا زمان‌بر می شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری  تین نیوز ،تاریخ انتشار: 23 مهر1398،کدخبر:198100 ،www.tinn.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین