پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۵۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
قرایی‌مقدم گفت: همسرآزاری در جامعه ما نوعی جرم بدون مجازات است که همه آن را تقبیح می‌کنند، ولی تاکنون کمتر مردی به این جرم محاکمه و مجازات شده است.

شعارسال: خشونت خانگی علیه زنان بسیار گسترده است و تنها به جهان بیرون خانه اختصاص نمی‌یابد، بلکه برخی از زنان درون خانه و در کنار افرادی که باید به عنوان امن‌ترین انسان‌ها در کنار او باشند نیز ادامه می‌یابد.

در واقع در محلی که قرار است مکانی امن باشد آمار خشونت رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد و از سوی برادر ، پدر و همسر مورد انواع آزارها قرار می گیرند. به طور مثال بر اساس آمارها در کشور ما در سال های اخیر، 66 درصد زنان در دوره تاهل مورد خشونت قرار می گیرند.

در این رابطه با امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

امان‌الله قرایی مقدم در این رابطه با بیان اینکه بیشترین میزان خشونت نسبت به زنان، کلامی و روانی است، گفت: در کشور ما از هر 20 نفر یک نفر مورد خشونت‌های خانگی همسرش قرار می‌گیرد اما کمتر از 35 درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود.

او ادامه داد: این آمارها حامل پیام ترسناکی است؛ خانه که قرار بود برای زنان مکانی امن و آرام باشد معنی درد و تحقیر به خود گرفته است. ضمن اینکه امروزه خشونت خانگی علیه زنان تنها خشونت فیزیکی نیست بلکه با توهین و تهدید کلامی و روانی همراه می‌شود.

آزار و اذیت کلامی مردان عادت شده است

این جامعه‌شناس گفت: آزار و اذیت کلامی در خیابان‌ها تبدیل به عادتی برای جامعه شده که باز هم نیازمند توجه بیش از پیش قانون برای حمایت از حقوق زنان دارد. این خشنونت‌های کلامی و رفتار ناپسند مردان در معابر عمومی، مترو، تاکسی، سوپرمارکت و غیره ضد زنان مدام تکرار می‌شود و همه قشر زنان از جوان تا پیر، محجبه تا کم حجاب را در بر می‌گیرد.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه در کشور ما بیشترین خشونت و همسر آزاری در مناطق روستایی دیده می‌شود، عنوان کرد: این زنان معمولا به دلیل ناآشنایی با حقوق خود به عنوان یک زن و یک انسان، برای حفظ کانون خانواده و یا ترس از بی‌آبرویی و انگشت‌نما شدن، تمام آزار و اذیت‌ها را تحمل می‌کنند.

همسر آزاری مدرن

او با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر نوع جدیدی از آزار همسر در جامعه ما مد شده است، توضیح داد: امروزه خانم‌های بسیاری با تلاش‌ و با استفاده از شرایط و امکانات سالم اجتماع، برای خود از نظر اجتماعی، شخصیتی، شغلی و مالی قلمرویی ساخته‌اند و خود در این حیطه اداره بخشی از جامعه، سازمان،‌ اقتصاد و غیره را برعهده دارند. اما همین زنان به ظاهر قدرتمند، در چهارچوب خانه، قربانی خشونت و آزار هستند.

این جامعه‌شناس افزود: در این خانواده‌ها، مرد با دیدگاه سنتی، نمی‌تواند بپذیرد که زن در جایگاهی بالاتر از او و یا هم‌تراز با او بایستد و زن نیز با طرز فکر مدرن و امروزی خود، خودش را برابر با مرد می‌داند و از همین جاست که همسر آزاری آغاز می‌شود.

جرمی بدون مجازات؟

قرایی‌مقدم ادامه داد: کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند در جامعه امروزی ما همسر آزاری دچار نوعی خلاء قانونی است و استناد به قوانین و مقررات عمومی در این خصوص کافی نیست، چراکه برخی قوانین ما عملا مردانی را که همسران‌شان را آزار می‌دهند، به این کار راغب‌تر می‌کند. بعلاوه هم‌اکنون همسرآزاری در جامعه ما نوعی جرم بدون مجازات است که همه آن را تقبیح می‌کنند ولی تاکنون کمتر مردی به این جرم محاکمه و مجازات شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 5آبان1398 ، کدخبر: 915492: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
1
خیلی تاسف انگیزه و باید فکری براش بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
آسیب های جامعه ناشی از خانواده ناسالم هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین