پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
شاید در نگاه اول اینگونه به نظر بیاید که هیچگونه خطری جان بچه را تهدید نمی کند اما مادر یا هر کس دیگری که کودک را در آغوش گرفته، او را در فاصله اندکی از "مرگ" به آغوش کشیده است.

شعارسال: این صحنه را بسیار دیده ایم: مادری در حالی که کودکش را در آغوش گرفته، در صندلی کنار راننده نشسته است و خودرو نیز با سرعت در حال حرکت است.

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر بیاید که هیچگونه خطری جان بچه را تهدید نمی کند اما مادر یا هر کس دیگری که کودک را در آغوش گرفته، او را در فاصله اندکی از "مرگ" به آغوش کشیده است.

با پیشرفت تکنولوژی و ورود خودروهایی که مجهز به کسیه هوا هستند و همچنین الزام شماره گذاری خودروها با حداقل 2 ایربگ، هم اکنون تعداد زیادی از خودروهای کشور به کسیه هوا مجهز هستند. وجود ایربگ در تصادفات می تواند جان سرنشین را تا حدود زیادی محافظت کرده و از آسیب های جدی جلوگیری کند اما همین ایربگ که حافظ جان است در صورتی که مورد استفاده صحیح قرار نگیرد باعث بروز صدمات جدی خصوصا برای کودکان شود.

زمانی که کودک در صندلی جلو خودرو و یا حتی در آغوش مادر است در هنگام تصادف و باز شدن ایربگ، ضربه بسیار شدیدی که بر سر و صورت کودک وارد می شود، می تواند منجر به صدمات جدی، شکستگی گردن و حتی مرگ کودک شود؛ فراموش نکنیم که کیشه هوا برای بزرگسالان طراحی شده است و فیزیک بدن کودکان، توان تحمل شتاب و ضربه آن را ندارد.

سرهنگ عين اله جهاني، معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيك پليس راهور ناجا در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد آسیب هایی که کودکان در تصادفات رانندگی متحمل می شوند می گوید: واقعیت تلخی که در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم و متاسفانه به یک عادت غلط نیز تبدیل شده است نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو است که این اقدام در هنگام بروز تصادف باعث مرگ کودک به علت فعال شدن ایربگ خودرو شده است.

وی ادامه می دهد: حتی در خودروهایی که ایربگ آنها بسته شده و یا فاقد ایربگ نیز بوده اند شاهد بودیم که در هنگام تصادف کودکی که در آغوش مادر و یا سرنشین جلو بوده مابین سرنشین و داشبورد قرا گرفته و متاسفانه در جا فوت کرده است که متاسفانه نمونه های زیادی از اینگونه موارد را شاهد بوده ایم.

سرهنگ جهانی می افزاید: مواردی نیز بوده است که کودک به صورت ایستاده در ردیف جلوی خودرو بوده که با کوچکترین ترمز به صورت ناگهانی به سمت شیشه جلو پرتاپ شده و متاسفانه جان خود را از دست داده است.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برابر قانون نشستن کودکان تا 12 سال بر روی صندلی جلو ممنوع است زیرا به دلیل جثه کودک کمربند ایمنی نمی تواند به خوبی از بچه محافظت کرده و حتی گاهی در برخی از موارد نیز باعث خفگی کودک در تصادفات نیز شده است.

وی ادامه داد: در تصادفات با سرعت بالای 48 کیلومتر در هنگام برخورد خودرو ، سرنشینان با 3 برابر وزن خود به سمت جلوی پرتاپ می شوند که در این حالت کمربند ایمنی و در موارد تکمیلی ایربگ مانع از بروز آسیب شدید به سرنشین می شود.

سرهنگ جهانی در ادامه به لزوم استفاده از صندلی کودک و یا بستن کمربند ایمنی برای کودکان در ردیف عقب خودرو اشاره می کند و می گوید: توصیه اکید داریم حتما کودکان در صندلی کودک و یا در ردیف عقب خودرو باشند. حتما نیز کمربند ایمنی در ردیف عقب خودرو برای کوکان بسته شود زیرا درهنگام واژگونی خودرو، سرنشینان در صورت نبستن کمربند بلافاصله به بیرون خودرو پرتاپ می شوند و در صورتیکه سرنشین کودک نیز باشد حادثه تشدید نیز خواهد شد کما این که پرتاپ شدن کودکان به بیرون از خودرو در هنگام واژگونی به دلیل نبستن کمربند بسیار دیده شده است.

 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 16خرداد1396 ، کدخبر: 542602، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین