پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
بیعت با امام زمان (عج) چیزی است که هر روز باید آن را تازه کرد ولی اینگونه مناسبت‌ها بهانه خوبی برای یادآوری این موضوع است. اما به راستی مصادیق بیت عملی با امام زمان چیست؟هرساله و همزمان با فرا رسیدن سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) فضای فرهنگی کشور و اهالی آن متناسب با این رخداد واکنش‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. برخی آن را بدعتی تازه نام می‌نهد و با سوگواری نوینی که در روزهای پیشین آن بعد از اتمام ماه صفر انجام می‌شود مقایسه می‌کنند و برخی دیگر که اتفاقا شماری از مراجع مشهور کشور نیز بین آنها حضور دارند، سفارش به شادمانی از این رخداد دارند.

شعار سال: هرساله و همزمان با فرا رسیدن سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) فضای فرهنگی کشور و اهالی آن متناسب با این رخداد واکنش‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. برخی آن را بدعتی تازه نام می‌نهد و با سوگواری نوینی که در روزهای پیشین آن بعد از اتمام ماه صفر انجام می‌شود مقایسه می‌کنند و برخی دیگر که اتفاقا شماری از مراجع مشهور کشور نیز بین آنها حضور دارند، سفارش به شادمانی از این رخداد دارند.

در همین زمینه شایسته است اشاره‌ای داشته باشیم به بخشی از نظر آیت الله مکارم شیرازی که در پاسخ استفتایی در خصوص ایام فرحه الزهرا (س) مطرح شده است. این مرجع بزرگ شیعیان با اشاره به سالروز نهم ربیع الاول به عنوان سرآغاز امامت ولی عصر (عج) می‌گوید: « ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.»

نهم ربیع؛ بهانه‌ای برای بیعت دوباره با حضرت صاحب الزمان (عج)

اما صرف نظر اینکه جشن گرفتن نهم ربیع الاول بعنوان سالروز به امامت حضرت ولی عصر و الزمان چقدر سبقه تاریخی داشته و از سوی ائمه سفارش شده است، باید این را بگوییم که به هر بهانه‌ای یاد کردن از حضرت حجت خوب است و خالی از لطف نیست. اینکه مردم در این وانفساه دنیا بیایند و روزی به یاد حضرت باشند قطعا اتفاق بدی نیست، البته تا جاییکه شادی‌شان هم در دایره شرع و عرف جامعه باشد.

این شادمانی البته چند سالی است که به سمت موضوع دیگری هدفمند شده و آن هم بحث بیعت دوباره با امام زمان (عج) است. اتفاق میمون و مبارکی که دست بر قضا از جنبه دینی آن بسیار مورد سفارش و تاکید است. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های بیعت به عنوان واجب دینی را بتوان دعای عهد ذکر کرد.

نسخه امام جعفر صادق برای بیعت با امام غائب از نظر علیهما السلام

دعایی که سید ابن طاووس از قول امام جعفر صادق علیه السلام به عنوان دعایی برای دوره غیبت نقل کرده و البته در حدیثی پیرامون آن نیز از این امام همام منقول است که، هرکس چهل بامداد اين- دعاى- عهد را بخواند، از ياوران قائم خواهد بود، و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد خداوند (هنگام ظهور) او را از قبر بيرون آورد؛ و با هر كلمه اين دعا؛ هزار ثواب باو عطا فرمايد و هزار گناه از نامه عمل او محو كند.»

عابد و سالک الی الله در حین مطالعه روزانه این دعا و در میان فرازها و مضامین شریف این دعا به بخشی بر می‌خورد که مستقیما به امر بیعت با حجت ابن الحسن المهدی در زندگی هر روزه‌اش اشاره دارد، آنجا که چنین می‌خواند، اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا... یعنی خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می کنم، که از آن رو نگردانم، و هیچ گاه دست برندارم.

حالا این امر بیعت هر روزه در مسمایی نکو و همزمان با سالروز آغاز امامت این منجی عالم بشریت جنبه اجتماعاتی گسترده می‌گیرد و با نمایش همدلی و وحدت دوست داران حضرت همراه می‌شود که قطعا موضوعی پسندیده نیز هست.

مصادیق بیعت با امام زمان (عج) در زندگی روزمره ما چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین احسان بی آزار تهرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی خبرگزاری آنا و در پاسخ به این پرسش که مصادیق بیعت عملی با امام زمان(عج) چیست، با اشاره به دعای ندبه به عنوان شرح اعتقادی کامل تشیع بیعت عملی را تنها یک جمله از این دعا دانست و گفت: بیعت عملی یک جمله است و همانی است که در دعای ندبه می خوانیم. دعای ندبه ای که شرح اعتقاد کامل تشییع است و در آنجا می‌گوییم که « وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِرِضَاهُ». بیعت علمی این است که از خدا می خواهیم منت بر سر ما بگذارد و ما را کمک کند تا مورد رضایت آقا عمل کنیم.

این کارشناس امور مذهبی در ادامه با اشاره محوریت ائمه در کل زندگی ما گفت: ما امامی را نمی‌خواهیم که تنها شب اول قبر به کار ما بیاید، بلکه امام عین الحیات است و چشمه جوشان زندگی است، پس زندگی ما باید در افق و منظومه فکری ایشان تعریف شود.

وی با اشاره به مراسم‌هایی که تحت عنوان بیعت با امام زمان (عج) در سالروز به امامت رسیدن ایشان برگزار می‌شود، گفت: این رفتار و سیره بیعت عملی می‌شود که اگر صورت نمادین هم داشته باشد قشنگ است و عیبی هم ندارد و اینکه در این زمان همه بیایند و جمع بشوند چیز بدیع و بدعت هم نیست.

حجت الاسلام بی آزار در انتهای صحبت خود با اشاره به اینکه حضور در این جمع به معنای بیعت عملی با حضرت صاحب الزمان (عج) نیست، گفت:  بیعت عملی یک میتینگ نیست چرا که آنجا اگر در جمعیت هزاران هزار هم ایستاده کسی ایستاده باشد، باز هم باید در دل با امام زمان عهد و بیعت کرد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار 15    آبان    98، کد خبر:   443803،  www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین