پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
مدیر اكوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو میلیارد مترمكعب افزایش یافته و هم اكنون به بیش از چهار میلیارد مترمكعب رسیده است.

شعار سال: مسعود باقرزاده كریمی اظهار داشت: این میزان آب به دلیل بارش های بسیار مطلوب بهار امسال وارد این دریاچه شده است و موجب شده تا تراز آبی به یكهزار و 271 متر و 70 سانتی متر برسد.
وی با بیان اینكه هدف گذاری ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیدن تراز این دریاچه به یكهزار و 274 متر و یك سانتی متر است افزود: برای رسیدن به این میزان تراز به حدود 10 میلیارد مترمكعب آب نیاز است تا حجم آب این دریاچه به 14 میلیارد مترمكعب در این تراز برسد.
باقرزاده اضافه كرد: در این سطح از تراز و حجم آب می توان گفت كه دریاچه ارومیه به سطح 250 گرم نمك رسیده و شرایط زندگی آرتمیا نیز در آن فراهم می شود و می توان ادعا كرد كه حیات در این دریاچه جریان دارد.
وی گفت: از اتفاقات بسیار جالب و باارزش در افزایش حجم آب این رودخانه حل شدن نمك ها در عمق دریاچه است كه براساس عمق سنجی های انجام شده این میزان به بیش از 30 سانتی متر رسیده كه موجب افزایش عمق آن شده است.
باقرزاده بیان كرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه به حدود 70 درصد وسعت طبیعی خود رسیده است اما چون عمق آب در برخی نقاط كم است شاید این وسعت اندكی گمراه كننده باشد.
مدیر اكوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست كشور با انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیركارشناسی كه اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه را در احیای آن كمرنگ جلوه داده اند گفت: چنانچه در قالب اقدامات این ستاد رودخانه های حوزه دریاچه ارومیه لایروبی و مسیرگشایی نمی شد هرگز آب مورد نیاز حاصل از بارش های اخیر به این دریاچه انتقال پیدا نمی كرد.
وی با بیان اینكه لایروبی و مسیرگشایی رودخانه ها خطر سیل را نیز در این منطقه ار بین برد یادآور شد: در سال های آبی گذشته نیز بارشی مشابه بارندگی امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه روی داد كه در آن سال نه ‌تنها سطح آب دریاچه بالا نیامد بلكه در اردیبهشت‌ ماه همان سال شاهد كاهش ارتفاع آن نیز بودیم.
باقرزاده اضافه كرد: بارندگی‌های اخیر شاید برای برخی مناطق مشكلاتی به همراه داشت اما برای حوضه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود و موجب بالا آمدن تراز آبی آن شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اكولوژیك خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشك شد.
همه كارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند كه مشاركت جوامع محلی در كنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

میزان آب دریاچه ارومیه دو میلیارد مترمكعب افزایش یافته است

وضعیت دریاچه در تاریخ ۹۷/۸/۲۵

 

میزان آب دریاچه ارومیه دو میلیارد مترمكعب افزایش یافته است

وضعیت دریاچه در تاریخ ۹۸/۸/۱۶

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 12 آبان 98، کد مطلب: 83300309: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین