
شعارسال: تعداد شاکیان پرونده شرکتهای افزوده به یک میلیون نفر رسید. وزارت ارتباطات اعلام کرده است شکایتها را به قوه قضائیه ارجاع میدهد. با این حساب، بزرگترین پرونده قضایی تاریخ ایران از نظر تعداد شاکیان شکل میگیرد.
ماجرا از این قرار است که برخی از شرکتهایی که تحت عنوان "ارزش افزوده" فعالیت میکنند در سالهای اخیر با شگردهای فریبکارانه ای، مشترکان تلفنهای همراه را به طور ناخواسته عضو سرویسهای پیامکی خود میکردند و به طور روزانه از آنها در قالب قبض تلفن، پول میگرفتند. این روند البته هنوز هم ادامه دارد و این شرکتها از هر فردی بابت هر سرویس پیامکی روزانه ۵۰۰ تومان دریافت میکنند. از این رو، اگر شما عضو دو سرویس شوید، ماهانه حدود ۳۰ هزار تومان روی قبض موبایل شما افزوده میشود.
برخی از شرکتهای ارزش افزوده از روشهای متقلبانهای برای عضو کردن مردم در سرویسهای پیامکی استفاده میکنند. مثلاً شما در گوگل دنبال یک آهنگ قدیمی میگردید. صفحهای باز میشود و شما میتوانید روی آیکون پلی کلیک کنید و به موسیقی مطلوب تان گوش کنید. به محض کلیک روی آیکون - و در برخی سایتها حتی قبل از آن - صفحهای به طور ناخواسته برایتان باز میشود (پاپاپ) و از شما میخواهد شماره مویابل تان را وارد کنید. خیلیها تصور میکنند که وارد کردن شماره موبایل برای باز شدن فایل موسیقی ضروری است و ضرری هم ندارد؛ بنابراین شماره شان را وارد میکنند.
اگر این کار را بکنید، ناخواسته عضو یک سرویس ارزش افزوده شده اید و هر روز ۵۰۰ تومان به قبض تان افزوده میشود و سر ماه تعجب میکنید که چرا رقم قبض تان بالا رفته است یا شارژ موبایل تان زود تمام میشود؟!
نکته اینجاست که برخی از این شرکتها روند سخت و مرموزی برای حذف عضویت در این سرویسهای پیامکی دارند و اکثر مشترکان نمیدانند که چگونه باید از شر این پول دادنهای ناخواسته و مستمر رها شوند.
این موضوعی است که وزیر ارتباطات در چند ماه اخیر به آن ورود کرده و خواهان آن شده که این بازی چندهزار میلیاردی تمام شود و مبالغی که در سالهای اخیر بدون رضایت مردم از جیب شان رفته است به ایشان برگردد.

به همین منظور، سامانهای طراحی شده تا جزئیات مبالغی که از جیب مردم رفته است به آنها اطلاع رسانی شود تا اگر شکایتی دارند، مطرح کنند. در این سامانه افراد میتوانند شماره #۶*۸۰۰* (ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع) را به رایگان شماره گیری کنند.
با ارسال این شماره، در صورتی که در سه سال گذشته بابت ارزش افزوده، مبلغی از آنها کسر شده باشد، جزئیات برایشان پیامک میشود و مردم میتوانند شکایت خود را به ۸۰۰۷ پیامک کنند.
به گزارش عصر ایران به نقل از یک منبع موثق در وزارت ارتباطات، تا لحظه نگارش این خبر، بیش از یک میلیون نفر شکایت خود را ثبت کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد.
شما نیز میتوانید همین الان #۶*۸۰۰* (ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع) را شماره گیری کنید تا اگر در این سالها پولی به ناحق از شما کسر شده و شما در قالب قبض موبایل پرداخت کرده اید بازگشت داده شود.

البته ممکن است مبلغی که از هر کدام از ما کسر شده است، چندان قابل توجه نباشد، ولی مهمتر از رقم، توهینی است که برخی از این شرکتها به شعور مردم کرده و با کسر فریبکارانه مبالغ اندک، ولی مستمر از مشترکان، هزاران میلیارد تومان به جیب زده اند به طوری که وزیر ارتباطات اعلام کرده که به اذعان خود این شرکت ها، ۱۳ هزار میلیارد تومان (۱۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) از این سرویسها درآمد داشته اند!
اینک قوه قضائیه با بزرگترین پرونده تاریخ ایران مواجه است و باید منتظر بود و دید با این پرونده بزرگ که رقم آن بیش از ۴ برابر اختلاس معروف ۳ هزار میلیاردی است و تا الان یک میبیون شاکی دارد، چه خواهد کرد و پولی که از جیب مردم برده اند را چگونه به آنها باز خواهد گرداند؟
قطعاً وقتی سخن از منافع هزاران میلیارد تومانی است مقاومت ها، لابیگریها و اعمال نفوذهای سنگین نیز دور انتظار نخواهد بود و این، آزمون قوه قضائیه را سختتر و البته ملی کردن و خداپسندانهتر میکند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تحلیلی خبری عصرایران ، تاریخ انتشار: 18 آبان 1398 ، کدخبر: 697454 ، www.asriran.com