
شعارسال: چند سال پیش، آژانسهای کرایه ماشین، امنترین و پر استفادهترین وسیله حمل و نقل محسوب میشدند و مردم تا مدتها در برابر استفاده از تاکسیهای آنلاین مقاومت میکردند. اما امروز با حمایت از استارت آپها و رواج استفاده از خدمات و سرویسها بر بستر تلفن همراه، این روند تغییر کرد و موجب کسادی بازار آژانسها و بسته شدن تعدادی از آنها شده است.
این موضوع تا جایی ادامه یافت که بسیاری از رانندگان در حالی که در آژانس مشغول فعالیت بودند، در این اپلیکیشنها نیز عضو بوده و به دنبال پیدا کردن مسافر و ارائه سرویس حمل و نقل در این برنامههای تلفن همراه بودند، حالا و با پذیرش کامل تاکسیهای اینترنتی از طرف مردم، میدان برای جولان این اپلیکیشنها باز شده است.
سکانس اول؛ یک روز بارانیبرای اینکه میزان رضایت و نارضایتی مردم را از این تاکسیهای اینترنتی متوجه شوم به سراغ مردم در خیابانهای پایتخت رفتم، البته یک روز بارانی و شلوغ را انتخاب کردم تا هم مشتری برای اپلیکیشنهای حمل و نقل زیاد باشد و هم تاکسیهای سبز و زردی که بدون توجه به صف طولانی مسافرانی که از سرما در خود مچاله شدند یا خالی حرکت میکنند یا در پی شکار مسافری از جنس دربستی هستند.
در صف طویل منتظران تاکسی قرار میگیرم و با وجود گذشت بیش از یک ربع انتظار، نه صف تکانی خورده و نه خبری از تاکسی است. آقایی که جلوی من ایستاده، گویی از سردی هوا و انتظار کلافه شده است. نگاهی به ساعتش میاندازد و رو به من و دو نفر پشت سریم میگوید: اگر موافق باشید باهم ۴ نفری از اپلیکیشن موبایلی حمل و نقل، یک ماشین کرایه کنیم و هزینه اش را بین خودمان تقسیم کنیم.
خانمی که پشت سر من در صف قرار دارد، سرش را به علامت نفی تکان میدهد و میگوید: من منتظر تاکسی میمانم، ولی نفر پشت سری سریعا این پیشنهاد را پذیرفته و با بازگویی آن به نفر بعد، مسافر چهارم را هم راضی میکند.
پس از کلی کلنجار با اپلیکیشنهای مختلفی که همگی سرویس حمل و نقل ارائه میدهند، سرانجام یکی از آنها پاسخ میدهد البته با قیمتی دو برابر معمول!

از شنیدن قیمت جا میخورم، ولی به نظر میرسد که فاصله رسیدن تا مقصد، بهترین فرصت برای گفتگو با مسافران و راننده است. بالاخره پرایدی که قرار بود ما را تا مقصد برساند، در ترافیک سنگین خیابان ولیعصر پیدایش میشود و با دیدن صف و چهار نفری که از این صف جدا شدند تا سوار ماشینش شوند، بدون هیچ سلامی گفت: «چهار نفر نمیشه! به ما گیر میدهند که چرا تعداد مسافر زیاد بوده!»
آقایی که نماینده گروه ۴ نفریمان شده بود، گفت: «مرد حسابی این حرفا چیه. همینجوری توی روز بارانی کرایهتون گرون شده، دیگه چرا سر تعداد مسافر بامبول در میاری!»
جر وبحث ادامه پیدا کرد و خانم میانسالی که همراه ما بود، گفت: «پسرم پنج هزار تومن بیشتر کرایه ات رو حساب میکنیم، کوتاه بیا.»
هر سال، وقتی شش ماهه دوم میشود، به خودم میگویم، بازهم ترافیک، بازهم شلوغی، بازهم دربست گرفتن و باز هم سرویس اینترنتی! بیشتر اوقات با یک بارندگی ساده مجبور میشوم این کار را کنم و کلی هزینه کنم تا به خانه برسم.
راننده از شنیدن این حرف راضی شد و البته ما با اینکه ناراضی بودیم چارهای جز پذیرش نداشتیم. باران شدت گرفته بود و بعد از نیم ساعت انتظار صف به اندازه تنها چند قدم جلوتر رفته بود.
درون اتومبیل، نفسی از سر آسودگی کشیدم و به خانمی که کنار دستم نشسته بود، گفتم: زیاد از این نوع سرویسهای حمل و نقل استفاده میکنید؟
سرش را برگرداند و گفت: هر سال، وقتی شش ماهه دوم میشود، به خودم میگویم، بازهم ترافیک، بازهم شلوغی، بازهم دربست گرفتن و باز هم سرویس اینترنتی! بیشتر اوقات با یک بارندگی ساده مجبور میشوم این کار را کنم و کلی هزینه کنم تا به خانه برسم.
آقای نماینده که جلو نشسته بود، گفتوگوی ما را شنید و گفت: «خانوم، اگه کار هر روزت رفت و آمد توی این مسافت طولانی باشه، میدونی که هر چند روز یک بار ناچاری این طوری برسی خونه ات. البته بستگی به انصاف راننده هم داره که چقدر جیبتو خالی کنه.»
راننده انگار دلش خیلی پر بود. چون حتی به اندازه یک نفس گرفتن وقت را هدر نداد و گفت: باز شما خوبه نقدی پرداخت میکنید، این مسافرانی که اینترنتی هزینه سفرو میدهند باعث میشن ما چند وقت انتظار بکشیم تا پول بگیریم. هرچی هم التماس میکنیم اینترنتی نه، کسی گوشش بدکار نیست.
راننده با وجود آنکه سرعت چندانی نداشت، محکم زد روی ترمز و گفت: «داداش، ناراضی هستی نده. تو میدونی از صبح چقدر کلاج ترمز کردم تا یه لقمه نون حلال ببرم سر سفره زن و بچه ام. اصلا میدونی همین اپلیکیشنی که تو باهاش ماشین کرایه کردی، چقدر دیر به دیر پولمونو میده؟»
راننده انگار دلش خیلی پر بود. چون حتی به اندازه یک نفس گرفتن وقت را هدر نداد و گفت: «باز شما خوبه نقدی پرداخت میکنید، این مسافرانی که اینترنتی هزینه سفرو میدهند باعث میشن ما چند وقت انتظار بکشیم تا پول بگیریم. هرچی هم التماس میکنیم اینترنتی نه، کسی گوشش بدکار نیست.»
قبل از اینکه آقای نماینده پاسخی بدهد، خانم کنار دستی ام با صدای بلند گفت: «برای چی اینترنتی نباشه؟ اتفاقا اگر اینترنتی باشه، رانندهها نمیتونن پول بیشتر بگیرن.»
کمی مکث کرد و ادامه داد: «البته اینترنتی و غیر اینترنتی فرقی نداره، چون کسی اگر بخواد کلاهبرداری کنه، میتونه. من هفته پیش برای پدرم، تاکسی اینترنتی گرفتم و پولشم اینترنتی پرداخت کردم، اما راننده از ناآگاهی پدرم استفاده کرد و دوباره هزینه رو نقدی از پدرم گرفت. زنگ زدم، پشتیبانی، شکایت هم کردم هیچ نتیجهای نداشت.»
آقای نماینده هم ادامه داد: «ای بابا، اگر یک نهاد نظارتی بود که روی این اپلیکیشنها نظارت میکرد و یک قانون برای همه این اپلیکیشنها لحاظ میشد، هیچ وقت اینطوری نمیشد که هر کدوم از این اپلیکیشنها یه نرخی بدن و هر کدوم یه قانونی داشته باشن.»
خانم میانسالی که پیش از این هم میانجیگری کرده بود، وارد بحث شد و گفت: «همه صنفی، آدم خوب و بد داره. اگه ما به همدیگه رحم نکنیم، کی میخواد کمکمون کنه؟ من به تو کمک میکنم و تو هم یه جای دیگه به یک نفر دیگه. اتفاقا توی این شرایط هست که باید هوای همو داشته باشیم.»

اگر یک نهاد نظارتی بود که روی این اپلیکیشنها نظارت میکرد و یک قانون برای همه این اپلیکیشنها لحاظ میشد، هیچ وقت اینطوری نمیشد که هر کدوم از این اپلیکیشنها یه نرخی بدن و هر کدوم یه قانونی داشته باشن.
سکوت بین مسافران بین همهمه بوقهای اتوموبیلها گم شد، صحبت خانم میانسال، فصل الخطابی بود بر بحثی که من آغازش کرده بودم.
راننده هم صدای رادیو را بالاتر برد تا همه به صدای گویندهای گوش کنند که در این عصر بارانی و پاییزی پیشنهاد میکرد که همه به خودشان یک فنجان قهوه یا چای هدیه کنند.
سکانس دوم؛ یک روز آلوده
آلودگی هوا و افزایش نرخ عوارض ورود به مناطق طرح ترافیک هم یکی از آن مواردی است که رابطه مستقیمی با بالارفتن نرخ تاکسیهای اینترنتی دارد، به همین دلیل در یکی از همین روزهای آلوده تهران به سراغ تعدادی از شهروندان رفتم تا نظرشان را درباره میزان مبالغ کرایه تاکسیهای اینترنتی جویا شوم.
یکی از افرادی که در صف تاکسی قرار داشت، خانمی بود که لباس فرم پوشیده بود و با تلفن همراهش مشغول بود. بعد از سلام و معرفی خودم، از وی پرسیدم: اهل استفاده از تاکسی اینترنتی هستید؟
نگاهی به من کرد و پاسخ سلامم را به گرمی داد و گفت: بله، خیلی زیاد. اگر الان هم اینجا هستم بخاطر این بود که نتوانستم تاکسی اینترنتی بگیرم. من وکیل هستم و به واسطه شغلم، ناچارم در روز بین دادگاههای مختلف و دفترم در رفت وآمد باشم. با اینکه نرخ تاکسی اینترنتی با این طرح جدید که دو برابر هزینه ورود به طرح ترافیک است، زیاد شده است، اما ناچارم که بازهم از آن استفاده کنم.
خانم پشت سری گفت: «خوش به حالتون که پولشو دارید تا بتونید هر روز تاکسی اینترنتی بگیرید. ما کارمندها همیشه باید توی صف تاکسی و اتوبوس و مترو باشیم. هر طور که هست خودمون رو توی مترو و تاکسی میچپونیم، اگه روز بارانی باشه یا مثل امروز، کارمون سختتر میشه. اگر هم بخواهیم تاکسی اینترنتی بگیریم، انقدر توی این مواقع گرون میشه که بی خیال میشیم.»
خانم وکیل که همزمان هم صحبتهای ما را گوش میکرد و هم نگاهش به تلفن همراهش بود، گفت: «ببخشید من تونستم تاکسی اینترنتی بگیرم، باید برم.»
خداحافظی کرد و در همان حال که از ما دور میشد، گفت: «من تا ونک میرم، اگر میخواهید میتوانید با من بیایید.»
از وی تشکر کردم، اما تردید را در چشم خانمی که تا الان با وی گرم صحبت بودم، دیدم. در یک لحظه تصمیمش را گرفت و سریع دنبال خانم وکیل رفت.
اجازه نمیدهیم تا هیچ کسب و کاری خلاف قانون عمل کند و در صورتی که افراد پس از ثبت شکایت خود در اتحادیه ظرف ۳ روز به نتیجه نرسند این امکان وجود دارد که از طریق سازمان تعزیرات حکومتی مورد شکایت خود را پیگیری کنند.
بررسی تخلفات در اتحادیه کسب وکار اینترنتی
موضوع تاکسیهای اینترنتی و اختلاف قیمت آنها توسط مخاطبان نیز در سامانه «فارس من» ثبت شده است. از رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درباره این موضوع پرسیدم.
وی تاکید کرد: این اتحادیه پیگیر تمامی تخلفاتی است که در کسب و کارهای اینترنتی انجام میشود و اگر فردی شکایتی درباره فعالیت این کسب و کارها و از جمله به اپلیکیشنهای حمل و نقل مسافر داشته باشد میتواند به این اتحادیه شکایت خود را ابلاغ کند.
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اضافه کرد: اجازه نمیدهیم تا هیچ کسب و کاری خلاف قانون عمل کند و در صورتی که افراد پس از ثبت شکایت خود در اتحادیه ظرف ۳ روز به نتیجه نرسند این امکان وجود دارد که از طریق سازمان تعزیرات حکومتی مورد شکایت خود را پیگیری کنند.
در گفتگو با اقشار مختلف جامعه به این نتیجه رسیدم که افزایش نرخ تاکسیهای اینترنتی، موجب میشود تا افراد متوسط جامعه که پیش از این برای حمل و نقل، استفاده از خدمات این اپلیکیشنها را بر تاکسی و آژانس ترجیح میدادند، نیز کمتر سراغ استفاده از این نوع حمل و نقل بروند. هرچند نباید از این نکته غافل شد که این تاکسیهای اینترنتی جایگاه خود را در میان مردم پیدا کردند و بسیاری از مردم در شرایطی نظیر آب وهوای آلوده یا برفی و بارانی ناگزیرند که از این سرویسها استفاده کنند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22 آبان 1398 ، کدخبر: 13980821000411 ، www.farsnews.com