شعار سال: روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره چگونگی فعالیت دانشگاههای نسل سوم و نقش شتاب دهندهها و مراکز رشد اظهارکرد: دانشگاه نسل سوم دارای اِلمانهای جدیدی است که در کنار دانشگاه نسل دوم شکل میگیرد.
وی افزود: در دانشگاه نسل سوم مانند یک آکادمی موسیقی، یک فرد از صبح تا ظهر در کلاس موسیقی شرکت میکند و پس از آن به آکادمی سنتور می رود؛ همچنین دانشجو رشته مکانیک ابتدا در کلاس آکادمیک شرکت میکند و پس از آن، به سرای نوآوری کیف و کفش میرود. در سرای نوآوری، مسیرهای رشد دانشگاه نسل دوم مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طی خواهدشد.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دانشجویان در سرای نوآوری، ابتدا یک تیم اولیه خواهند بود که با هدفی مشخص، در دوره شتاب دهنده قرار دارند؛ این دوره معادل مقطع کارشناسی در دانشگاه نسل دوم است. این تیم دانشجویی سپس یک ایده و موضوع را انتخاب و براساس آن، اقدام به تاسیس یک شرکت نوپا میکنند.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مرکز رشد، یک محصول اولیه تولید و تا حدی به فروش می رسد؛ در این مرحله تیمهای فناور برای بیزینس و انجام کسب و کارهای گسترده آماده میشوند که این مرحله با مقطع کارشناسی ارشد مطابقت دارد.
وی اضافه کرد: پس از آن، دانشجویان از مقطع کارشناسی ارشد با پیداکردن یک استاد، وارد مقطع دکتری میشوند؛ در این مرحله شرکت نوآور و نوپایی که در مرکز رشد مستقر است، یک سرمایه گذار پیدا میکند و به وسیله آن، وارد پارک علم و فناوری می شود. این شرکت پس از خروج از پارک علم و فناوری میتواند به صورت مستقل تجارت، سرمایه گذاری، تاسیس شتاب دهنده، مرکز رشد و... را انجام دهد.
فیروزآبادی با بیان این که آیین نامه این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی تنظیم و تدوین شده است تصریح کرد: این آیین نامه در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه بررسی اولیه شده و تا هفتههای آینده ابلاغ خواهد شد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در واحدهای گرگان، کرمان و اصفهان درحال اجراست؛ برای دانشگاههای فناور هر استان، یک معاون فناوری خواهیم داشت که به صورت رسمی، مدیریت سراهای نوآوری را برعهده می گیرد.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 29 آبان 98، کد خبر: 1043526، www.iscanews.ir