پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر نیز اظهار داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های خاص برخی محلات در حوزه گردشگری شهری و همچنین به منظور حفظ و معرفی تاریخ و پیشینه محلات و سبک زندگی و فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل محلات بوشهر و از سوی دیگر جمع‌آوری تاریخ شفاهی در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ مردم بوشهر اقدام به تشکیل خانه بوشهر گردی کند.

شعارسال:  با توجه به بافت تاریخی، پیشینه محلات و سبک زندگی و فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل محلات بوشهر جای مکانی تخصصی برای حفظ و نشر فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل بوشهری خالی است.
 
بوشهر سرزمین فرهنگ‌های اصیل و آئین‌های غنی است که باید برای حفظ و نشر این فرهنگ‌ها و آئین‌ها تلاشی گسترده صورت گیرد و فضاهایی فراهم شود تا در مکانی تخصصی به این مسائل پرداخته شود.
 
یکی از ظرفیت‌های مهم بوشهر، بافت تاریخی این شهر است که با حدود ۴۰ هکتار مساحت شامل چهار محله بنام بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که در شبه جزیره مثلث شکل بوشهر قرار گرفته و دارای تورفتگی در دریای خلیج فارس است.
 
ظرفیت‌های بی‌نظیر بوشهر از جمله بناها و فضاهای موجود در بافت تاریخی بوشهر باید حفظ شود و در راستای حفظ و نشر فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل بوشهری باید اقدامات اساسی صورت گیرد.
 
تبدیل بناهای تاریخی به اماکن گردشگری همچون هتل و رستوران و اقامت گاه و همچنین ایجاد بازارچه های سنتی و بومی و محلی در این بافت می تواند زمینه ساز تبدیل بافت تاریخی بوشهر به قطب گردشگری ایران باشد.
 
صفا و گرمی و صمیمیت، هنوز هم در کوچه پس‌کوچه‌های این دیار حضور پررنگی دارد و با عبور از این کوچه‌ها، معماری جالب‌توجه و سبک خاص و منحصربه‌فرد آن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.
 
بافت تاریخی بوشهر دارای ظرفیتی بسیار مناسب برای تبدیل شدن به قطب گردشگری است که تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و می توان با مرمت و بازسازی این بافت زمینه حضور انبوه گردشگران را فراهم ساخت.
 
لزوم حفظ فرهنگ و تاریخ بوشهر
 
سیدنورالدین امیری شهردار بندر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، حفظ بافت تاریخی بوشهر را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: اقدامات گسترده‌ای در راستای بهسازی بافت‌های فرسوده و بافت تاریخی شهر بوشهر صورت گرفته است.
 
وی از بافت تاریخی بوشهر به عنوان نماد اصالت و هویت شهر یاد کرد و ادامه داد: بافت‌های تاریخی با وجود اینکه نمادی از اصالت و فرهنگ هستند، در احاطه تکنولوژی قرار گرفته‌اند و باید در راستای بازآفرینی آن تلاش ویژه‌ای داشت.
 
شهردار بوشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای طرح ملی بازآفرینی در بوشهر، خاطرنشان کرد: تامین زمین، جلب مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی بر مبنای ایجاد شناخت از ضرورت نوسازی بافت فرسوده از جمله اقدامات بوده است.
 
وی مساحت بافت تاریخی بوشهر را حدود ۴۰ هکتار عنوان کرد و افزود: به صورت جدی دنبال سرعت بخشیدن و رونق فعالیت مرمت و بازسازی در بافت قدیم شهر بوشهر هستیم.
 
 
تبدیل بافت تاریخ بوشهر به قطب گردشگری
 
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ساماندهی بافت تاریخی بوشهر را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: باید برای احیای بافت تاریخی بوشهر تلاشی جدی و گسترده صورت گیرد و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.
 
مهرداد ستوده با اشاره به ظرفیت بالای بافت تاریخی بوشهر به قطب گردشگری، اضافه کرد:‌ بافت تاریخی بوشهر تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و می‌توان با مرمت و بازسازی این بافت زمینه حضور انبوه گردشگران را فراهم ساخت.
 
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌ها در بافت تاریخی بوشهر بیان کرد: برای رونق بیشتر و توسعه بافت تاریخی بوشهر تلاش داریم از ظرفیت‌های صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور استفاده کنیم.
 
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از احیای بناهای تاریخی بوشهر با حضور و مشارکت بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های اخیر در احیا و رونق بافت تاریخی بوشهر موثر بوده و سبب اشتغال‌زایی و معرفی هنر معماری و گذشته درخشان این دیار دارد.
 
راه‌اندازی خانه بوشهر گردی
 
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر نیز اظهار داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های خاص برخی محلات در حوزه گردشگری شهری و همچنین به منظور حفظ و معرفی تاریخ و پیشینه محلات و سبک زندگی و فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل محلات بوشهر و از سوی دیگر جمع‌آوری تاریخ شفاهی در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ مردم بوشهر اقدام به تشکیل خانه بوشهر گردی کند.
 
احمد بارگاهی اظهار داشت: این‌که احداث خانه بوشهر گردی، جای خالی یک مکان تخصصی برای حفظ و نشر فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل بوشهری را پر خواهد کرد.
 
وی در خصوص جزئیات احداث این خانه تصریح کرد: خانه بوشهر گردی یک موسسه فرهنگی، اجتماعی داوطلبانه و مردمی تحت نظارت سازمان فرهنگی شهرداری است.
 
بارگاهی بیان کرد: این موسسه به منظور ترویج و توسعه گردشگری شهری، حفظ و ثبت تاریخ شفاهی محلات، ترویج سبک زندگی بومی و حفظ و معرفی آیین‌های سنتی و صنایع‌دستی و بومی محلات در سطح شهر مطابق باسیاست‌های کلان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و در چارچوب مقررات و تشکیلات این آیین‌نامه، با همکاری و همیاری شهروندان فعالیت می‌کند.
 
 
شناسایی و معرفی اماکن تاریخی
 
وی با تأکید بر این‌که ذی‌نفعان این طرح مردم محله و شهروندان بوشهری هستند، خاطرنشان کرد: هدف ما از ایجاد این خانه، جلب مشارکت حداکثری مردمی از طریق کانون‌های مردم نهاد، حمایت از طرح‌های مناسب در زمینه ترویج سبک زندگی بومی، ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در طول ایام سال خصوصاً نوروز، شبکه‌سازی و هدایت گروه‌های همیاری اجتماعی و... است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد.
 
بارگاهی با اشاره به محور فعالیت‌ها و مأموریت‌های این مرکز افزود: شناسایی و معرفی اماکن تاریخی و در معرض خطر، مشارکت در حفظ و نگهداری سایت موزه‌ها و اماکن تاریخی، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی و رویدادهای محله، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی، معرفی جاذبه‌های گردشگری در سطح محله، برگزاری تورهای گردشگری شهری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی و مشاغل بومی، برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت حفظ و ترویج میراث فرهنگی و معنوی شهر بوشهر از جمله فعالیت‌هایی است که در این مرکز انجام خواهد شد.
 
واگذاری مجموعه‌ها به خانه بوشهرگردی
 
بارگاهی بیان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در راستای افزایش بهره‌وری سازمانی و همچنین کمک به تحقق اهداف خانه بوشهر گردی با استفاده از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌های آموزشی و توجیهی برای مجریان و نیروهای داوطلب طرح‌ریزی و اجرا می‌کند.
 
وی افزود: بر اساس این طرح، اداره کامل مجموعه‌های گردشگری، موزه‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، اماکن تاریخی، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری و همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با حوزه‌های بوم‌گردی و گردشگری شهری، همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر در حوزه گردشگری در سطح شهر بوشهر را در قالب عقد قرارداد به خانه بوشهر گردی واگذار می‌شود.
 
این مقام مسئول با بیان این‌که این طرح پیش از این در شورای اسلامی شهر بوشهر تصویب‌شده و در مراحل پیاده‌سازی قرار دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظر شهردار نیز برای اجرای این طرح مساعد بوده و در آخرین نشستی که با وی داشتیم، تأکید کردند که زمینه‌های لازم برای اجرای این طرح از سوی سازمان آماده شود.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر    ،تاریخ انتشار:   3   آذر 1398،کدخبر: 4779323 ،   www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین