پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۲۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
خبر کوتاه اما تلخ بود. شهر خبر کوتاه اما تلخ بود. شهر تهران با شاخص 166، دومین شهر جهان از نظر آلودگی هوا شد. شد.در حالی بیش از 5 ماه از شروع طرح جدید ترافیک می گذرد که با تصمیم کمیته اضطرار مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل عملا این طرح به محاق رفت.

شعار سال:در حالی بیش از 5 ماه از شروع طرح جدید ترافیک می گذرد که با تصمیم کمیته اضطرار مبنی بر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل عملا این طرح به محاق رفت.

 خبر کوتاه اما تلخ بود. شهر تهران با شاخص 166، دومین شهر جهان از نظر آلودگی هوا شد.

تهران در روز گذشته(جمعه) با عبور از شاخص 166 پس از بیشکک پایتخت قرقیزستان، دومین شهر از نظر آلودگی هوا شد؛ هرچند در برخی مناطق تهران از این هم پا را فراتر گذاشت به 208 هم رسید.

اثرات حاد بر سلامت معمولا از میزان شاخص بالاتر از ۲۰۰ شروع می شود که در ایران حسب قانون آلودگی هوا به عنوان شرایط اضطرار خوانده شده و شاخص به رنگ بنفش در می آید.

پایین بودن شاخص از عدد ۲۰۰ علامت هشدار است؛ به این معنا که افراد بایستی مراقبت‌های لازم را انجام داده و از انجام فعالیت‌های غیر ضرور خودداری کنند؛ لذا در روز‌های گذشته که شاخص آلودگی هوای تهران در یک بازه ۱۳۰ تا ۱۶۵ حرکت کرده نمایانگر خطر جدی برای افراد جامعه است.

معمولا در شرایط اضطرار کمتیه ای با همین نام تشکیل می وشد تا به اخذ تصمیمات فوری برای حل مشکل بپردازند؛ تصمیماتی که اغلب تکراری و از پیش مشخص است.

بخشی از این تصمیمات در ۱۰ سال گذشته به این ترتیب است؛ تعطیلی مدارس، آبپاشی خیابان، تغییر محدوده زوج و فرد، محدودیت تردد کامیون ها، افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک، کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت مترو و اتوبوس و یا حتی لغو مجوز‌های طرح ترافیک.

نان شهرداری تهران بوی دود می دهد

در ضوابط طرح ترافیک سال ۹۸ پیش‌بینی شده است هر زمان کیفیت هوای پایتخت در وضعیت اضطرار قرار گرفت، مدیریت ترافیک می‌تواند فروش مجوز‌های روزانه طرح ترافیک را متوقف کند؛ هرچند در روز چهارشنبه گذشته باوجود تعطیلی مدارس به خاطر شرایط ناسالم هوای تهران فروش آرم طرح ترافیک ادامه داشت و حتی در روز پنج‌شنبه نیز محدودیتی اعمال نشد. همچنین روز گذشته نیز (جمعه) همچنان فروش اینترنتی مجوز روزانه طرح ترافیک در سایت شهرداری تهران برای امروز ادامه پیدا کرد.

آلودگی هوا طرح زوج و فرد را به پایتخت بازگرداند

توجیه اصلی شهرداری تهران در اجرای طرح ترافیک جدید، کاهش ازدحام و تردد و البته کاهش آلودگی هوا بوده است، هدفی که به گفته پلیس راهور نه تنها بار ترافیکی را از روی دوش شهر برنداشته بلکه منجر به تشدید وضعیت آلودگی هوا هم شده است.

این اقدام شهرداری تهران در فروش طرح با وجود شرایط اضطرار گفته پلیس راهور مبنی بر نگاه درآمدزایی شهرداری به طرح جدید ترافیک را تایید می کند.

در این مورد برآوردی از سوی پلیس راهور مطرح شد مبنی بر این که با اجرای این طرح روزانه برای شهرداری حدود 10 میلیارد تومان درآمدزایی می شود.

چالش بر سر همین موضوع تنها میان پلیس و شهرداری نبود و خیلی از اعضای شورای شهر هم ایرادات مهمی به طرح تازه شهرداری داشتند.

اولین تیر پلیس راهور بر سینه طرح جدید ترافیک نشست

اول تیر 1398 طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) با هدف کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی و اجرا شد، زیرا مدیران شهری بر این باور بودند که دیگر اجرای طرح زوج و فرد به سبک سابق کلید حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیست.

هرچند همان زمان اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (همان زوج و فرد سابق) مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان قرار گرفت، تا جایی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران تمام برنامه خود را کنار گذاشته و به‌طور مستقیم وارد اجرای طرح کاهش آلودگی هوا شده و این اقدام تا به امروز سابقه نداشته که معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران به معاونت طرح ترافیک تبدیل شود.

آلودگی هوا طرح زوج و فرد را به پایتخت بازگرداند

شهرداری اعلام می کرد در هفته اول اجرای این طرح شاهد کاهش ۱۶ درصدی ورود بودیم و مخالفان ابراز می کردند این آمارها برگرفته از گزارش هایی است که به گفته آنها یک نهاد وابسته به شهرداری تهران آن را ارائه می دهد تا نهاد متبوع خویش را تایید کند.

اوایل مهر امسال اما انتقادهای پلیس به طرح ترافیک جدید شدت گرفت. مسوولان راهور از ارسال نامه ای به شهرداری خبر دادند که در آن مشکلات طرح جایگزین زوج و فرد را تشریح و پیشنهاداتی نیز مطرح کرده اند.

اولین خواسته پلیس کاهش زمان اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی است.

اما جواب شهرداری به پلیس به 24 ساعت هم نکشید و اعلام کرد که کاهش ساعات طرح ترافیک مطلبوب ما نیست.

اما بالاخره پس از حدود یک ماه اختلاف شهرداری عقب نشینی کرد و معاونت حمل و نقل و ترافیک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای آذر تا پایان سال جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت 19 به ساعت 18 تغییر می‌یابد.

آلودگی هوای تهران طرح جدید ترافیک را تعطیل کرد

5 ماه پس از اجرای طرح و برای اولین بار پس از دو سال شاخص آلودگی هوای تهران قرمزپوش شد و هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار گرفت.

آلودگی هوا طرح زوج و فرد را به پایتخت بازگرداند

باز هم کارشناسان از عدم کارآمدی طرح جدید ترافیک برای کاهش آلودگی هوا گفتند اما مسئولان شهرداری باز هم این آلودگی را نه به ترافیک که به پدیده وارونگی هوا و شروع فصل سرما ربط دادند.

اما روز گذشته(جمعه) برای دومین بار در دوسال گذشته هوای تهران برای همه گروه ها ناسالم شد و کمیته اضطرار آلودگی هوا رای به اجرای طرح زوج و فرد در تهان آن هم از درب منازل داد.

طرحی که تلویحا راهور با اجرای آن بیشتر به هدف خود که تغییر طرح جدید ترافیک در تهران خواهد بود، نزدیک تر خواهدشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:9آذر1398،کد خبر:1551087،www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
چرا یه فکر جدی به حال آلودگی نمی کنن هواقابل تنفس نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین